• Anonym (Je)

Vad är skillnad på komp och flex?

Jag har precis fått en nytt jobb och behöver vara ledig på morgonen för jag ska till sjukhuset kl. 10. Börjar jobba kl 7 men det är en bit och åka. Och slutar jobbet kl 15.30 men vet inte om jag ska jobba mer den dagen. Nu till min fråga. Vad är flex och komp? Vilket skulle ni ta och varför?

• Svar på tråden Vad är skillnad på komp och flex?
  • chrissepisse
    Anonym (Hm) skrev 2019-07-31 00:35:43 följande:

Du måste ha missuppfattat nåt. Man har inga ordinarie arbetstider om man har flex. Man har ett tidsspann på morgonen som man får komma inom och ett tidsspann på kvällen som man får gå inom.

Tidsspannet man får flexa inom är dock satt i förhållande till en tänkt ?normaltid?. Om man får komma mellan 7 och 9 beror det sannolikt på att flexramen är en timme före respektive efter 8. På min tidigare arbetsplats, där jag även gjorde löner och skötte tidredovisningssystemet, hade tjänstemännen olika arbetstider. Det gjorde att deras respektive flexramar också varierade. Om man till exempel började jobba 7.30 fick man flexa mellan 6.30 och 8.30, började man 8 fick man flexa mellan 7 och 9.

För att tidredovisningssystemet ska kunna registrera och skilja mellan flex, komp och övertid måste det finnas en ordinarie arbetstid registrerad att utgå från.
  • sextiotalist

Hos oss är skillnaden att vi sköter flextiden själva.

Komp-tid och mertid rapporterar vi i tidrapporten.

Vi har en normtid och en tid där vi kan flexa inom

• Anonym (Sara)

Har du både flex pch komp enligt avtal?

I så fall är skillnaden att flex innebär "flexibla atbetstider" och komp ör registrerad inarbetad tid.

Flex innebär alltså att man inte behöver börja eller sluta dagen en exakt tid utan kan vara fleixbel inom visssa bestämda intervaller så länge som man sammantaget jobbar full arbetstid. Ofta är flexen något man håller reda på själv och ofta finns en gräns för hur mycket +/- man får ta med sig över månadsskifter. Man får bara ta ut flextiden inom den angivna intervallen. Du får alltså (normalt) inte ta en heldag ledigt med flex.

Komptid är kompensationsledigt för inarbetad mertid eller övertid. Det handlar alltså om att du blivit beordrad att jobba mer tid än vad din tjänst normalt innefattar. Den extra tiden registreras då och kallas "komptid". Komptiden brukar man behöva ansöka om att ta ut (men det kan se olika ut på olika arbetsplaser). Ibland kan man välja mellan att ta ut tiden i pengar eller tid. Oftas kan man ine ligga minus på komp utan man måse ha inarbead tid för att kunna ta ut kompensation för denna.

Så vad som är bäst för dig beror på om din ledighet går att passa in i flextidsintervallet och om du har komptid att ta ut.

• Anonym (Sara)

Utifrån vad du skriver om tider i ts kan du förmodligen inte flexa utan behöver ta ut komptid om du har sådan inarbetad.

Det finns dock vissa arbetsplatser som har särskilda överenskommelser om vad som gäller vid just läkarbesök så det kan också vara värt att kolla upp.

• Majan78

Eftersom du nyss har börjat på jobbet vad jag utläser av ts så är väl frågan om du har några inarbetade komptimmar att ta ut. Hos oss har vi dock möjligheten att ligga minus på flexkontot, vilket gör att vi kan ta ut lediga timmar och jobba in dem i efterhand. Vet du vad som gäller hos er?

Annars är komp nåt som godkänns av chefen om typ övertid och flex är sånt du själv väljer att komma tidigare eller gå senare. På vår arbetsplats kan vi spara ihop flextimmar om vi vill och vara lediga flera dagar, men flex som ska tas ut utanför flexramen behöver godkännas av chef.

• Plupp73

Både flex och komp är inarbetad tid som man tar ut. Jag är läkare, tenderar att komma tidigt på morgonen kl 07.15 (börjar kl 8.00), och jobbar då med administration. Då får jag 45 min flextid varje morgon. Den använder jag genom att gå kl 16.00 eller tidigare (slutar eg 16.45).

När jag jobbar jour eller övertid får jag komp (tid och pengar). Det tar jag ut antingen som heldagar eller som halvdagar.

På mitt jobb får man inte ta heldag flex, utan max 4h. Vid eget läkarbesök tar jag ut flextid, vid helt ledig dag komp+flextid.

Det här bygger på att man jobbat in tid, så att arbetsgivaren står i "skuld" till en. Man kan inte ta ut tid man inte jobbat in. På vårt jobb kan man få minusflex, men då dras det på nästa lön!

• Anonym (KL)
    Anonym (Hm) skrev 2019-07-31 02:46:06 följande:

Ok. Det är inte definitionen av flextid om man googlar på det.

Finns nog fler varianter än vad som står på nätet.
  • Tirem
    Anonym (Hm) skrev 2019-07-31 00:35:43 följande:

Du måste ha missuppfattat nåt. Man har inga ordinarie arbetstider om man har flex. Man har ett tidsspann på morgonen som man får komma inom och ett tidsspann på kvällen som man får gå inom.

Jag har oregelbunden arbetstid (schemalagd) och flex så visst kan man ha det. Dock kan jag inte nyttja flex som de som är oreglerade.
  • Occam
    Anonym (Hm) skrev 2019-07-31 02:44:16 följande:

Ok. Har dubbelkollat nu och på alla ställen jag läst på står det att flextid innebär att man själv bestämmer sin arbetstid inom ett av företagets förbestämda tidsspann.

Att det finns förutbestämda tidsspann hindrar inte att det samtidigt finns en angiven normal arbetstid. Jag har haft oreglerad arbetstid (alltså nästa steg från flex i frihet eller livegenskap beroende på perspektiv) men likväl fanns det en så kallad normtid från 0830-1700 på min arbetsplats ...
  • Anonym (Flexx)
    Anonym (Hm) skrev 2019-07-31 00:18:00 följande:

Flexen brukar vara inom vissa tidsramar. Tex att man kan komma mellan 7 och 9 på morgonen och gå hem mellan 16 och 18. Så om man ska jobba heltid=8 timmar per dag och har 1 timmes lunch så måste man alltså jobba till 18 om man har kommit in kl 9. Om du kommer kl 9 och går hem kl 15 så kommer du ha 2 timmar minus på flexen. De måste du då jobba in vid annat tillfälle så du ligger plus minus noll på flexen i slutändan.

Men man kan inte vara ledig en hel dag och säga att man flexar. För flexandet kan alltså bara ske inom den tidsram som företaget angett.

Så är man ledig en hel dag får du kompa.

På min arbetsplats sträcker sig flexramen över hela dagen och vi kan ta ut hela dagar som flexledigt. Däremot har vi ingen komp, eller det finns i flex-systemet som alternativ när man ska stämpla men vi ska inte använda det.

Älskar flex för övrigt! Så himla bra att kunna förskjuta arbetsdagen om man behöver det, ta ut tid istället för tjänstledighet eller annat om man ska t ex till tandläkaren, och lätt tjäna ihop till extra lediga dagar bara genom att komma lite tidigare och gå lite senare varje dag.
  • Anonym (Flexx)
    Anonym (xx) skrev 2019-07-31 00:40:39 följande:

Jag har ordinarie arbetstid 8,00-16,30 men kan flexa mellan 7 -9 och 15-18.

... och jag har ordinarie arbetstid 8-16 de flesta dagar men kan flexa mellan 7.30 och 20.00. Så det är uppenbarligen olika på olika arbetsplatser. Konstigt vore det annars, olika arbetsplatser har ju olika behov.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Flexx) skrev 2019-08-01 06:19:14 följande:

... och jag har ordinarie arbetstid 8-16 de flesta dagar men kan flexa mellan 7.30 och 20.00. Så det är uppenbarligen olika på olika arbetsplatser. Konstigt vore det annars, olika arbetsplatser har ju olika behov.

Det du citerade var ett svar på någon som hävdade att man inte har en normalarbetstid om man har flex. Så svaret förklarade att hen i alla fall har det.

Jag har aldrig vari med om att det inte finns en normalarbetstid och då har jag haft oreglerad tjänst (när man lägger upp arbetstiden själv efter jobbets behov), årsarbetstid osv. (Dvs väldigt fria tider). Det har alltid funnits en normalarbetstid.

Jag tror man måste ha det. Om det inte finns en central normalarbetstid så åtminstone en individuell. Jag tror att lönekontoret måste ha ett grundschema för att kunna hantera tex sjukdom osv.
  • Anonym (Flexx)
    Anonym (Sara) skrev 2019-08-01 06:28:07 följande:

Det du citerade var ett svar på någon som hävdade att man inte har en normalarbetstid om man har flex. Så svaret förklarade att hen i alla fall har det.

Jag har aldrig vari med om att det inte finns en normalarbetstid och då har jag haft oreglerad tjänst (när man lägger upp arbetstiden själv efter jobbets behov), årsarbetstid osv. (Dvs väldigt fria tider). Det har alltid funnits en normalarbetstid.

Jag tror man måste ha det. Om det inte finns en central normalarbetstid så åtminstone en individuell. Jag tror att lönekontoret måste ha ett grundschema för att kunna hantera tex sjukdom osv.

Jo precis. Jag biföll svaret på svaret

Vi har schema för att vi förväntas vara på plats vissa kvällar och lördagar. Finns även en viss del ?yttre tjänst? som måste skötas inom vissa tider. Schemat gör ju också att vi aldrig kan förväntas att vara på plats utanför vår arbetstid. Står det på mitt schema att jag jobbar 8-16 kan jag inte åläggas eller förväntas att vara kvar till 18 om jag inte själv känner att jag behöver. Givetvis kan chefen bestämma men det hör ju till undantagsfallen och i så fall skulle det kanske bli beordrad övertid.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Flexx) skrev 2019-08-01 06:50:08 följande:

Jo precis. Jag biföll svaret på svaret

Vi har schema för att vi förväntas vara på plats vissa kvällar och lördagar. Finns även en viss del ?yttre tjänst? som måste skötas inom vissa tider. Schemat gör ju också att vi aldrig kan förväntas att vara på plats utanför vår arbetstid. Står det på mitt schema att jag jobbar 8-16 kan jag inte åläggas eller förväntas att vara kvar till 18 om jag inte själv känner att jag behöver. Givetvis kan chefen bestämma men det hör ju till undantagsfallen och i så fall skulle det kanske bli beordrad övertid.

Ja, då är jag med.

Ja har man en "vanlig" tjänst där man dels har övertidsersättning och dels flex som ts verkar ha, vore det väldigt konstigt om det inte fanns en normalarbetstid. Man måste ju ha något att basera mertid, övertid osv på.
Svar på tråden Vad är skillnad på komp och flex?