• Anonym (H)

Trivs inte i sambons hus.

Blev sambo för 1 år sedan i min sambos hus, han äger det. Jag trivs inte, han håller på att greja med huset och planerar vad han ska göra, men jag kan inte känna glädje för jag äger inte något av det. Jag kommer troligtvis inte kunna äga hälften heller då det skulle kosta mig 1,5 miljon, jag är en vanlig arbetare så det blir svårt. När jag flyttade in kändes det rätt men inte längre då jag har insett att jag inte kommer att ha råd att köpa hälften.

• Svar på tråden Trivs inte i sambons hus.
  • Anonym (Qwerty)
    Xenia skrev 2019-08-02 16:30:05 följande:

Jag fattar inte varför inte ni gifter er. Då blir allt hans ditt och allt ditt hans. 

Antingen tror man på förhållandet och då är det enklast att gifta sig. Eller så tror man inte på det på längre sikt, men då bör man inte flytta ihop heller.

Jag tycker inte du ska betala halva hans räntekostnader som det är nu. Det är ju kostnader han har för att han köpt huset men i gengäld så äger han huset.

Gissar att de har barn som inte är gemensamma. Det blir problem med arvet till barnen om man gifter sig då.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (?) skrev 2019-08-02 17:17:49 följande:

Så TS ska inte betala räntekostnaderna nu för att det är hans hus, men han ska ge henne halva huset (vilket verkar vara 1,5 miljoner) genom att de gifter sig??

Jag tycker inte heller att TS ska betala räntekostnader, men jag är inte säker på om det är rätt att hon bor gratis heller.

Och alla som pratar om att köpa något gemensamt - det är ju samma sak där. Eftersom TS inte har råd att köpa in sig till hälften i nuvarande bostad så får de ju antingen flytta till något sämre, eller så får TS sambo betala mer och därmed skänka TS en del av den nya bostaden.

Ja, då får de flytta till något som båda har råd med. Det är ju inte samma sak som nuvarande situation.
  • Xenia
    Anonym (?) skrev 2019-08-02 17:17:49 följande:
    Så TS ska inte betala räntekostnaderna nu för att det är hans hus, men han ska ge henne halva huset (vilket verkar vara 1,5 miljoner) genom att de gifter sig??

Jag tycker inte heller att TS ska betala räntekostnader, men jag är inte säker på om det är rätt att hon bor gratis heller.

Och alla som pratar om att köpa något gemensamt - det är ju samma sak där. Eftersom TS inte har råd att köpa in sig till hälften i nuvarande bostad så får de ju antingen flytta till något sämre, eller så får TS sambo betala mer och därmed skänka TS en del av den nya bostaden.
    Jag har inte sagt att hon ska bo helt gratis. Hon ska förstås betala el etc, men finns ingen orsak att betala räntan på lånet. 

Alltså om mannen verkligen älskar TS så borde han inte ha något emot att hon får dela samma standard och huset. Men nu förstår jag att han har barn från tidigare förhållande och då vill han att de ska ärva honom, huset och förmögenheten. 

Men då ser jag faktiskt bara nackdelar med att bo som "inneboende" i sambons hus. Tar förhållandet slut blir hon hemlös, dör sambon blir hon också hemlös.

Klart att hon ändå kan se fördelar med att bo ihop med honom om hon älskar honom. Men just nu är hon ju tydligen missnöjd.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Lufsen) skrev 2019-07-31 16:00:16 följande:
    Känns som ett bättre alternativ.
    Om nu sambon är villig att sälja sin trygghet och bli 50% otrygg. 
    Jag hade inte gjort det heller.
    På vilket sätt blir man 50% otrygg?
  • Anonym (12345)
    Xenia skrev 2019-08-02 18:08:47 följande:
    Jag har inte sagt att hon ska bo helt gratis. Hon ska förstås betala el etc, men finns ingen orsak att betala räntan på lånet. 

Alltså om mannen verkligen älskar TS så borde han inte ha något emot att hon får dela samma standard och huset. Men nu förstår jag att han har barn från tidigare förhållande och då vill han att de ska ärva honom, huset och förmögenheten. 

Men då ser jag faktiskt bara nackdelar med att bo som "inneboende" i sambons hus. Tar förhållandet slut blir hon hemlös, dör sambon blir hon också hemlös.

Klart att hon ändå kan se fördelar med att bo ihop med honom om hon älskar honom. Men just nu är hon ju tydligen missnöjd.
    Vad menar du med samma standard?
    TS skriver ju att hon inte har möjlighet att köpa in sig i hans hus.
    Vad ska sambon göra menar du?
  • Anonym (12345)
    Xenia skrev 2019-08-02 16:30:05 följande:

Jag fattar inte varför inte ni gifter er. Då blir allt hans ditt och allt ditt hans. 

Antingen tror man på förhållandet och då är det enklast att gifta sig. Eller så tror man inte på det på längre sikt, men då bör man inte flytta ihop heller.

Jag tycker inte du ska betala halva hans räntekostnader som det är nu. Det är ju kostnader han har för att han köpt huset men i gengäld så äger han huset.

Det är inte säkert, man kan skriva äktenskapsförord också.
    Jag hade inte tvekat att göra det.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Sara) skrev 2019-08-02 08:00:00 följande:

Personlogen skulle jag inte heller trivas med att bo i min partners hus pch typ vara dennes hyresgäst.

Om vi skulle bo ihop skulle et därför vara ett krav för mig att vi skaffade ett gemensamt boende.

Vem ska stå för finansieringen av det nya boendet?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (12345) skrev 2019-08-02 18:50:19 följande:

Vem ska stå för finansieringen av det nya boendet?

Båda två förstås.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Sara) skrev 2019-08-02 19:38:19 följande:

Båda två förstås.

Alltså, vi som skulle bo i boendet skulle också betala för det.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Sara) skrev 2019-08-02 19:38:19 följande:
    Båda två förstås.
    I TS fall syftade jag på.
Svar på tråden Trivs inte i sambons hus.