Anonym (?) skrev 2019-08-02 17:17:49 följande:
Så TS ska inte betala räntekostnaderna nu för att det är hans hus, men han ska ge henne halva huset (vilket verkar vara 1,5 miljoner) genom att de gifter sig??
Jag tycker inte heller att TS ska betala räntekostnader, men jag är inte säker på om det är rätt att hon bor gratis heller.
Och alla som pratar om att köpa något gemensamt - det är ju samma sak där. Eftersom TS inte har råd att köpa in sig till hälften i nuvarande bostad så får de ju antingen flytta till något sämre, eller så får TS sambo betala mer och därmed skänka TS en del av den nya bostaden.
Jag har inte sagt att hon ska bo helt gratis. Hon ska förstås betala el etc, men finns ingen orsak att betala räntan på lånet.
Alltså om mannen verkligen älskar TS så borde han inte ha något emot att hon får dela samma standard och huset. Men nu förstår jag att han har barn från tidigare förhållande och då vill han att de ska ärva honom, huset och förmögenheten.
Men då ser jag faktiskt bara nackdelar med att bo som "inneboende" i sambons hus. Tar förhållandet slut blir hon hemlös, dör sambon blir hon också hemlös.
Klart att hon ändå kan se fördelar med att bo ihop med honom om hon älskar honom. Men just nu är hon ju tydligen missnöjd.