• Anonym (¤¤¤)

Vid vilka styrkor behöver du nya glasögon?

Jag har alltid bytt glasögon när receptet har förändrats 0.50 men det är kanske onödigt ofta? Speciellt nu när det börjar gå fort och jag måste byta varje år? Vid vilken skillnad på ditt recept brukar du köpa nya glasögon?

Sen undrar jag också om man behöver glasögon om man har (är det minus framför?) -1.50 på långt håll?

• Svar på tråden Vid vilka styrkor behöver du nya glasögon?
  • Anonym (Sällsynt)

Byter oerhört sällan styrka. Legat ganska stabilt på -5 senaste åren. Låg väl på 4,5 innan. Har glasögon sen jag hade -0,5 så vid -1,5 "måste" man ha glasögon enligt mig.

• Anonym (Mimmi)

Jag går till optikern på undersökning en gång per år.
    När jag började med glasögon hade jag bara -0,5, när det var som högst -3,25.
    Sedan efter 40 har det tillbakabildats och nu ligger jag på -2,5 på linser/-2,75 på glasögon.

Dock har jag blivit närsynt också så när jag har linser använder jag även läsglasögon på -2,75. Har jag glasögon lyfter jag på dem för att se på nära håll.

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Mimmi) skrev 2019-07-31 21:41:27 följande:

Jag går till optikern på undersökning en gång per år.
    När jag började med glasögon hade jag bara -0,5, när det var som högst -3,25.
    Sedan efter 40 har det tillbakabildats och nu ligger jag på -2,5 på linser/-2,75 på glasögon.

Dock har jag blivit närsynt också så när jag har linser använder jag även läsglasögon på -2,75. Har jag glasögon lyfter jag på dem för att se på nära håll.

Läsglasögon på +2,75 såklart!
  • Anonym (¤¤¤)

Det är så intressant att synen kan bli bättre med åren.

Men vänner, ni svarade inte på vid hur stor förändring ni brukar byta glasögon? Hur mycket ska synen ha förändrats för att ni ska köpa nya och när hoppar ni över att köpa nya?

• Anonym (¤¤¤)
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-08-01 15:51:01 följande:
    När synen förändras, köper jag nya glasögon och eller linser. Vill ha så god syn som möjligt
    Så du byter vid så liten förändring som 0.25?

Jag frågar för att jag undrar när man faktiskt behöver nya glasögon och när det är onödigt att slänga ut massa pengar på det.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (¤¤¤) skrev 2019-08-01 15:57:40 följande:

Jag frågar för att jag undrar när man faktiskt behöver nya glasögon och när det är onödigt att slänga ut massa pengar på det.

Går på kontroll en gång per år, det är då eventuella förändringar upptäcks. Handlar aldrig mer än om 0,25.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (¤¤¤) skrev 2019-08-01 15:36:27 följande:

Det är så intressant att synen kan bli bättre med åren.

Men vänner, ni svarade inte på vid hur stor förändring ni brukar byta glasögon? Hur mycket ska synen ha förändrats för att ni ska köpa nya och när hoppar ni över att köpa nya?

Det brukar ske efter runt 40 eller senare. Skönt att det finns någon fördel att åldras. Dock gäller det bara om man ligger på minussidan.
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (¤¤¤) skrev 2019-08-01 15:57:40 följande:

Enkelt: när du känner att dina nuvarande inte räcker till.
  • Anonym (¤¤¤)
    Anonym (Mimmi) skrev 2019-08-01 16:00:23 följande:
    Går på kontroll en gång per år, det är då eventuella förändringar upptäcks. Handlar aldrig mer än om 0,25.
    Så du byter vid så liten skillnad? Det låter så lite men kanske märks mer än jag tror?
    Anonym (Anonym 666) skrev 2019-08-01 16:03:28 följande:
    Fast det är ju inte så enkelt tydligen. Jag tycker inte jag märker någon större skillnad, om ens någon alls, mellan mina gamla och nya och det skiljer 0.50 på dom. Så hur känner/märker man när dom inte räcker till egentligen?

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (¤¤¤) skrev 2019-08-01 16:36:21 följande:
    Så du byter vid så liten skillnad? Det låter så lite men kanske märks mer än jag tror?
    Anonym (Anonym 666) skrev 2019-08-01 16:03:28 följande:
    Fast det är ju inte så enkelt tydligen. Jag tycker inte jag märker någon större skillnad, om ens någon alls, mellan mina gamla och nya och det skiljer 0.50 på dom. Så hur känner/märker man när dom inte räcker till egentligen?

Jag hade inte bytt om det handlade om glasögon men jag har linser och det är förbrukningsmaterial som byts vare månad.

Märker ingen större skillnad, 0,25 är väldigt lite.
  • Anonym (¤¤¤)
    Anonym (Mimmi) skrev 2019-08-01 17:14:45 följande:
    Jag hade inte bytt om det handlade om glasögon men jag har linser och det är förbrukningsmaterial som byts vare månad.

Märker ingen större skillnad, 0,25 är väldigt lite.
    Tänkte inte på det med linser då jag inte själv använder det men det är klart att det stämmer som du skriver att det ju inte gör någon prisskillnad att ändra dom vid minsta lilla förändring jämfört med glasögon för 10 000 kr. Helt klart förståeligt om man vill vänta så länge som möjligt att ändra glasögon. Guld i mun

• Mint

Jag har -1,5 och tycker absolut att jag behöver glasögon. Klarar mig bra inomhus utan men så fort jag lämnar hemmet vill har absolut ha dem.

• Anonym (¤¤¤)
    Mint skrev 2019-08-05 05:19:09 följande:
    Jag har -1,5 och tycker absolut att jag behöver glasögon. Klarar mig bra inomhus utan men så fort jag lämnar hemmet vill har absolut ha dem.
    Det är på långt håll eller hur? Lite dålig på det här. Oskyldig Nyfiken på varför du tycker du klarar dig bra inomhus men vill ha på dom på när du går ut?
  • Mint
    Anonym (¤¤¤) skrev 2019-08-05 14:41:46 följande:

Det är på långt håll eller hur? Lite dålig på det här. Nyfiken på varför du tycker du klarar dig bra inomhus men vill ha på dom på när du går ut?

Jag har på dem inomhus också men det funkar utan. Jag är närsynt, så ser dåligt på långt håll. Behöver dem inte när jag läser t ex.
  • Anonym (Mimmi)

Har du bara enkelslipade så kan du skicka efter glasögon betydligt billigare än hos optikern.
    Till och med hos Flying Tiger finns minusglasögon, jag köper för att förnya/förändra mig då och då. Orkar inte alltid pyssla med linser.

Inte samma kvalité men priset... det priset!

Svar på tråden Vid vilka styrkor behöver du nya glasögon?