Är detta för lite mat för en 1-åring?
På en dag totalt:
- En mjuk macka med smör och en skiva ost.
- 5 köttbullar
- 2 fruktklämmisar
- 1 fruktstång
Alldeles för lite eller okej?
På en dag totalt:
- En mjuk macka med smör och en skiva ost.
- 5 köttbullar
- 2 fruktklämmisar
- 1 fruktstång
Alldeles för lite eller okej?
Även om du delar upp det?
Du kanske ska ta bort fruktklämmisar och den där fruktstången?
Men så länge hon är glad och pigg och det inte händer något drastiskt med kurvorna så är det väl bara att köra på? Att barn måste ha välling och gröt är ett svenskt påfund och ingen livsnödvändighet. Ge henne plock ara bitar av all mat så får hon helt enkelt stoppa i sig.
Tandläkaren sa till mig på ettårskontrollen att det var bra att vi inte gav vårt barn fruktklämmisar då de förstör tänderna, det är som att äta godis/dricka läsk 2 ggr per dag. Vi skulle hellre ge frukt eller torkad frukt till mellanmål. Sockerhalten är mycket högre i klämmisar än i ett naturellt äpple. Och det beror inte på tillsatt socker utan på att klämmisarna består av juice och puré.
Några till köttbullar skulle inte skada. Du kan ju ta en barnmatsburk för hennes ålder och jämföra mängden, det är ungefär så mycket som en måltid bör vara. Inte alltid men helst.
Och som svar på din fråga om barnet vägrar: man vänjer det vid smaken. Det kan kräva upp till 20 ggr innan barnet tar till sig ny mat. Mitt barn vägrade välling men vi blandade i pulver både från ersättningen och vällingen och ökade så det vande sig vid smaken. Gröt är inte lika lätt men testa varje dag så går det i till slut, särskilt om det är hungrigt då det inte ens har bröstmjölk under dagen.
Ett barn ska äta på fasta tider, endast dagtid. Var fjärde timme är ett bra riktmärke som håller tills de är ja, i skolålder eller så. Men länge iaf. Och inga små mål emellan. Vatten att dricka. Frukt kan erbjudas som mellanmål men då ska det inte gå 8 timmar mellan två riktiga mål.
Men så länge hon är glad och pigg och det inte händer något drastiskt med kurvorna så är det väl bara att köra på? Att barn måste ha välling och gröt är ett svenskt påfund och ingen livsnödvändighet. Ge henne plock ara bitar av all mat så får hon helt enkelt stoppa i sig.
Jag tror din flicka mår ok. Vissa barn äter sämre, vissa äter bättre. Det värsta du kan göra nu är att stressa upp dig och göra matstunden till en kamp. Se till att matstunderna är roliga istället. Pasta i figurer, stansa ut grönsaksbitar med pepparkaksformar, bygg en glad gubbe av grönsaker och potatis, trä igenom spaghetti i korvslantar och koka så de ser roliga ut. Äter hon inte, är det ok. Så testar du igen sen.
Det är frustrerande när barnet inte äter, man blir superstressad! Kan du prata med bvc om att få hjälp och stöd? Få prata ut med någon om frustrationen kan hjälpa att hantera den. Så länge hon får i sig något, är pigg och alert, tror jag inte du behöver vara så orolig! Klart det vore bättre om hon fick i sig lite mer, men hon verkar ju vara pigg och glad? :)