• Anonym (?)

Är detta för lite mat för en 1-åring?

På en dag totalt:

- En mjuk macka med smör och en skiva ost.

- 5 köttbullar

- 2 fruktklämmisar

- 1 fruktstång

Alldeles för lite eller okej?

• Svar på tråden Är detta för lite mat för en 1-åring?
  • Anonym (Bvc-sköterska)
    Anonym (?) skrev 2019-07-31 19:09:58 följande:

På en dag totalt:

- En mjuk macka med smör och en skiva ost.

- 5 köttbullar

- 2 fruktklämmisar

- 1 fruktstång

Alldeles för lite eller okej?

Här kommer du få alla möjliga svar ;) jag tycker du ska prata ordentligt med BVC på 1-årskontrollen så du får ett bra svar och även tips på hur ni ska tänka framöver. Du kan ringa BVC innan och tala om att du är orolig för maten så kanske de har möjlighet att avsätta lite extra tid för ett kostsamtal. Men är hon pigg, glad, utvecklas som hon ska och kissar ordentligt samt följer kurvan ok ska det inte vara någon fara. Bröstmjölk är ju ett väldigt bra komplement, där finns mycket näringsämnen. Vissa barn kan dock ha dålig aptit på mat så länge de fortfarande ammar, så ibland är det bästa alternativet att sluta amma. Men det är ju tyvärr svårt att veta i förväg.. Ett tips är att lyssna på BVC-podden på ett avsnitt som heter lyhörd matning :)
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Bvc-sköterska) skrev 2019-08-02 16:46:29 följande:
    Här kommer du få alla möjliga svar ;) jag tycker du ska prata ordentligt med BVC på 1-årskontrollen så du får ett bra svar och även tips på hur ni ska tänka framöver. Du kan ringa BVC innan och tala om att du är orolig för maten så kanske de har möjlighet att avsätta lite extra tid för ett kostsamtal. Men är hon pigg, glad, utvecklas som hon ska och kissar ordentligt samt följer kurvan ok ska det inte vara någon fara. Bröstmjölk är ju ett väldigt bra komplement, där finns mycket näringsämnen. Vissa barn kan dock ha dålig aptit på mat så länge de fortfarande ammar, så ibland är det bästa alternativet att sluta amma. Men det är ju tyvärr svårt att veta i förväg.. Ett tips är att lyssna på BVC-podden på ett avsnitt som heter lyhörd matning :)
    Att sluta amma är aldrig bästa alternativet!! Borde inte ni på Bvc följa WHO:s rekommendationer ang. amning som säger helamning 6 månader och delamning till minst 2 år? Äter små barn dåligt redan är det ju ännu värre att ta bort amningen- då får de ju i sig ännu mindre näring för det är ju inte alls säkert de börjar äta bara för att ni tycker det.

/hon som fått nog av amningsfientliga och mattjatande Bvc!
  • Anonym (Bvc-sköterska)
    Anonym (Japp) skrev 2019-08-02 16:56:52 följande:

Att sluta amma är aldrig bästa alternativet!! Borde inte ni på Bvc följa WHO:s rekommendationer ang. amning som säger helamning 6 månader och delamning till minst 2 år? Äter små barn dåligt redan är det ju ännu värre att ta bort amningen- då får de ju i sig ännu mindre näring för det är ju inte alls säkert de börjar äta bara för att ni tycker det.

Ojoj varför så hård ton? Jag har inte sagt att det är bästa alternativet för ts. Jag säger det för att jag träffat på många matvägrande barn som fått bra aptit först när de slutat amma och från att ha haft en ständigt dalande viktkurva har de äntligen vänt och börjat öka på sig igen. Jag och mina kollegor där jag jobbar är absolut inte amningsfientliga. Däremot är det nog väldigt få som pushar mammor att delamma i två år helt enkelt för att det är väldigt få som önskar göra det. I min yrkesroll uppmuntrar jag och stöttar mammor som vill amma, men tycker det är upp till var och en hur man vill göra.
  • Klimat Apokalypsen
    Anonym (Japp) skrev 2019-08-02 16:56:52 följande:

WHO:s riktlinjer är till för hela världen även i fattiga länder med dåligt vatten och/eller svält. Där är det bra att delamma i 2 år det är inget som bvc behöver pusha i Sverige. 

Däremot så kan du ha en poäng vad det gäller att ts kanske borde fortsätta att delamma. Det känns vanskligt att ta bort den största delen av bebisens näringsintag.
  • Anonym (emm)
    Anonym (?) skrev 2019-07-31 23:33:53 följande:
    Jo, bröstmjölk också. Men inte under dagtid då det förstör aptiten. Välling eller gröt går inte ner.

Är 5 köttbullar enbart mellanmål också? :(
    Men om aptiten är så dålig även utan amning, så hade jag ammat dagtid också. Morgon, middag, kväll efter att barnet ätit det du skriver i din ts. Du behöver ju inte amma innan köttbullarna, men gör det efteråt.

Om barnet äter så selektivt är det ju dumt att sluta amma på dagen tycker jag.
  • Lönnsirap

Personligen är min erfarenhet att det är svårt att uppskatta vad ett barn får i sig utan att ordentligt registrera.

Det är även jättesvårt att hitta information om hur mycket kalorier ett barn "behöver" eftersom detta varierar.

Själv har jag ett barn som åt som en myra upp till 18 månader och ökade bra i längd och vikt. Dock fick man "varna" i samband med förskolestart att barnet åt lite och ingen potatis, vilket de tackade för efter några veckor, eftersom han åt då lite. Ingen egentlig oro från oss föräldrar bara väldigt intressant att ungen knappt behövde någon föda....

Även nästa barn har varit en utmaning kostmässigt. Kring henne har vi regelbundet kostregistrerart, dvs skrivit upp allt hon ätit under någon vecka. Både innan vi träffade dietist första gången och flera gånger efteråt.

Kring henne har jag lärt mig massor kring att hitta det som fungerar för att få i tillräckligt med kalorier. Maken och jag är om jag får säga det själv mästare på att räkna kalorier utifrån specifika livsmedel.

Till henne har vi nu både flytande näring, energipulver och mellanmålspuddingar samt att hon äter vanlig mat....

Se till att väga och mäta barnet! Och har det inte växt tillräckligt se till och knäck hur ni kan få i mer mat.

Och framförallt rätt mat utifrån hur ditt barn funkar.

• Anonym (?)
    Anonym (emm) skrev 2019-08-02 21:10:55 följande:

Men om aptiten är så dålig även utan amning, så hade jag ammat dagtid också. Morgon, middag, kväll efter att barnet ätit det du skriver i din ts. Du behöver ju inte amma innan köttbullarna, men gör det efteråt.

Om barnet äter så selektivt är det ju dumt att sluta amma på dagen tycker jag.

Hon åt ännu sämre förut innan jag slutade amma dagtid, så det vågar jag inte. Upp till ca 9 mån ålder åt hon i princip 1 köttbulle och lite gurka under en hel dag.
  • Anonym (emm)
    Anonym (?) skrev 2019-08-03 12:51:19 följande:
    Hon åt ännu sämre förut innan jag slutade amma dagtid, så det vågar jag inte. Upp till ca 9 mån ålder åt hon i princip 1 köttbulle och lite gurka under en hel dag.
    Fast amning är ju också mat.
  • Anonym (?)
    Anonym (emm) skrev 2019-08-03 13:18:59 följande:

Fast amning är ju också mat.

Nej, inte efter 6 mån ålder enligt min BVC.
  • Anonym (Ska?)
    Anonym (Värmdö) skrev 2019-07-31 19:50:16 följande:

Ett år och 1 månad eller ett år och 11månader?

Stor skillnad.

Men ja, det låter för lite.

Barn ska ha gröt eller välling som är järnberikad i den åldern.

Ska och ska, min yngsta har alltid ratat det och åt betydligt sämre än ts barn i den åldern.
  • Anonym (emm)
    Anonym (?) skrev 2019-08-03 13:26:53 följande:

Nej, inte efter 6 mån ålder enligt min BVC.

Givetvis är amning mat! Konstigt BVC du har. Vid ca 6 mån ska man börja med smakisar, dvs barnet äter kanske några teskedar annan mat.
  • Anonym (?)
    Anonym (emm) skrev 2019-08-03 17:59:51 följande:

Givetvis är amning mat! Konstigt BVC du har. Vid ca 6 mån ska man börja med smakisar, dvs barnet äter kanske några teskedar annan mat.

Ok, det sa min sköterska att man ska börja med vid 4 mån. Vid 6 mån ska de äta gröt två gånger om dagen.
Svar på tråden Är detta för lite mat för en 1-åring?