• Litorina

    Vad betyder 20-årsåldern?

    Såg förvirring uppstå i en annan tråd och insåg att uttrycket används med båda betydelserna.

    Vad menar du om du säger att någon är i 20-årsåldern?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad betyder 20-årsåldern?
  • Oktobertjej

    Jag anser att det är när man är ca 20 år gammal, men jag vet att min man tex. menar att det är när man är någonting på tjugo år. 21 eller 28 eller vad som.

  • Mascaraklumpar

    Oj, vad lustigt. För mig betyder det ?runt 20?, dvs 18-22 eller däromkring. Har aldrig tänkt tanken att någon skulle uppfatta det på det andra sättet. Ska bli spännande att se om resultatet kvarstår när fler röstar (just nu är det 6 mot 10).

  • Sommmarsol

    20-årsåldern är runt 20 år. 29-30 år är 30-årsåldern.

  • Mascaraklumpar

    Citerar från den andra tråden:


    Anonym (R) skrev 2019-07-15 18:20:41 följande:

    Du är ca trettio år gammal, alltså är du i trettioårsåldern. Men jag tror att det ordet är på väg att ändra betydelse på grund av inflytande från engelskan. På engelska är du "in your twenties" eller närmare bestämt "late twenties"


    Detta är nog förklaringen!
  • Litorina

    Tack för era svar! Kul!

    Ni som använder uttrycket som att man är omkring 20 år, vad säger ni om folk som är mellan 20 och 29?

    Själv säger jag 20-årsåldern om dem, men med tanke på hur ni svarat är det kanske läge att sluta med det. Stor risk för missförstånd. När jag menar folk omkring 20 år säger jag "En kille som är runt 20/cirka 20 år/typ 20 år."

  • Limeblad
    Litorina skrev 2019-08-04 10:02:44 följande:

    Tack för era svar! Kul!

    Ni som använder uttrycket som att man är omkring 20 år, vad säger ni om folk som är mellan 20 och 29?

    Själv säger jag 20-årsåldern om dem, men med tanke på hur ni svarat är det kanske läge att sluta med det. Stor risk för missförstånd. När jag menar folk omkring 20 år säger jag "En kille som är runt 20/cirka 20 år/typ 20 år."


    Delar upp till 20-årsåldern, 25-årsåldern, 30-årsåldern om jag inte vet exakt hur gammal någon är. Skulle bli väldigt förvånad om en 29-åring benämndes vara i 20-årsåldern.
  • Litorina
    Limeblad skrev 2019-08-04 10:07:58 följande:

    Delar upp till 20-årsåldern, 25-årsåldern, 30-årsåldern om jag inte vet exakt hur gammal någon är. Skulle bli väldigt förvånad om en 29-åring benämndes vara i 20-årsåldern.


    Ah, ok!
  • Mascaraklumpar
    Litorina skrev 2019-08-04 10:02:44 följande:

    Tack för era svar! Kul!

    Ni som använder uttrycket som att man är omkring 20 år, vad säger ni om folk som är mellan 20 och 29?

    Själv säger jag 20-årsåldern om dem, men med tanke på hur ni svarat är det kanske läge att sluta med det. Stor risk för missförstånd. När jag menar folk omkring 20 år säger jag "En kille som är runt 20/cirka 20 år/typ 20 år."


    Jag skulle nog säga just så, "mellan 20 och 29" (eller snarare "mellan 20 och 30", om det exakta intervallet inte är viktigt i sammanhanget). Alternativt "25-årsåldern".

    "20 plus", skulle väl kanske också funka, men jag skulle nog inte använda det om personen lika gärna kan vara 29 som 21.
  • Sommmarsol
    Litorina skrev 2019-08-04 10:02:44 följande:

    Tack för era svar! Kul!

    Ni som använder uttrycket som att man är omkring 20 år, vad säger ni om folk som är mellan 20 och 29?

    Själv säger jag 20-årsåldern om dem, men med tanke på hur ni svarat är det kanske läge att sluta med det. Stor risk för missförstånd. När jag menar folk omkring 20 år säger jag "En kille som är runt 20/cirka 20 år/typ 20 år."


    De som är runt 20 är i 20-årsåldern, alltså 18-22 ca.

    De som är runt 25 (23-27) i 25-årsåldern.

    30-årsåldern är runt 30 (28-32)
  • Oschlaka

    då är man bra skattebetalare betyder det omedvetet 

Svar på tråden Vad betyder 20-årsåldern?