Inlägg från: Anonym (Mamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamman)

Grekiska pojknamn!

Min man o jag är båda födda i Sverige men av grekiska föräldrar. Vi har själva grekiska förnamn och ett grekiskt efternamn.

Nu väntar vi våra första barn. Två tvillingpojkar och vi står verkligen stilla i namnfrågan. Vi kan knappt komma på ett enda bra namn och tiden rinner iväg....

Finns det någon här med bra namn på lager?

Vi vill inte ha för komplicerade namn, och inte för historieinriktade eller gudanamn. Dvs. Inte zeus eller Akilles...., men inte för tråkiga som typ Tomas.... Snälla hjälp!

• Svar på tråden Grekiska pojknamn!
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Gubben 56) skrev 2019-08-01 13:41:43 följande:

Heter inte alla greker Yannis?

Bara gubbar i 56-årsåldern.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (**) skrev 2019-08-01 13:43:28 följande:

Nicolas

Åh det hamnar på listan!
  • Anonym (Mamman)
    smulpaj01 skrev 2019-08-01 13:46:31 följande:

Antonios, tasos, zinonis, Andreas,

Tassos o Andreas har vi massor av i släkten tyvärr! Annars känns de lagom svåra. Zinonis känns lite för komplicerat.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (???) skrev 2019-08-01 13:52:40 följande:

Men.... varför googlar du inte i den länk jag gav dig ovan? Där har du flera hundra grekiska namn.

Jag ska gå igenom länken med min man ikväll. Tack snälla! Jag har googlat efter namn-siter men inte hittat så bra, där har bara varit samma gamla vanliga typ Menelaos... tack igen!
  • Anonym (Mamman)
    louisa83 skrev 2019-08-01 15:48:37 följande:

Grattis! Jag bor i Grekland, är halvgrek och har också två tvillingpojkar! Mitt älsklingsnamn är Alexandros! Men också Orestis och Leonidas! Annars vet du väl att man här i Grekland ofta döper sitt barn efter sina föräldrar? Därför förändras aldrig namnen här och folk har hetat samma namn i evighet.

Båda våra pappor har sjukt gubbiga, riktigt fula och komplicerade namn (för svenskar) och de har uttryckligen bett oss att inte använda dem. Vilket vi är väldigt tacksamma för! Haha

Vi har varsin bror som heter Alexandros, och Leonidas känns för ?greklandssvenskt? populärt (väldigt många döper sin son till det i vår umgängeskrets nu).
  • Anonym (Mamman)
    AndreaBD skrev 2019-08-01 13:58:05 följande:

Personligen gillar jag Nikos (som egentligen dock är en förkortning av Nikolaos) och Costa. 

Jag gillar verkligen Nikolaos, men min man tänker bara på jultomten haha
  • Anonym (Mamman)

Tack så jättemycket för alla fina namn!

• Anonym (Mamman)
    Anonym (E) skrev 2019-08-01 14:13:50 följande:

Jag gillar Christos och Makis.

Vad är Makis en förkortning för nu igen?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (E) skrev 2019-08-01 19:12:43 följande:

För flera olika namn som slutar på - s/is/as, tror jag :) Men har träffat greker som har det som dopnamn. Kanske är lite som att verkligen heta Kalle, Olle i Sverige..?

Okej. Jag frågade min man och han trodde Gerasimos hehe
Svar på tråden Grekiska pojknamn!