• MAL01

    Min 9 åring ljuger!

    Hej!

    Jag har en 9 årig dotter som har otroliga vredesutbrott dagligen, samt ljuger otroligt mycket. Både om små och större saker. Har pratat med henne flera gånger kring konsekvenserna om man ljuger, dock så har vår dotter fortsatt att ljuga. Hon är väldigt känslig och kan bli väldigt arg om jag tar upp det.

    Hon har varit med 3 stora händelser på kort tid. Vi flyttade, bytte skola och hon har blivit storasyster. Flytten i sig har hon inte reagerat så mycket på. Vi har givit henne allt hon behöver i nya hemmet. Även skolan fungerar bra och hon har flera nära vänner som hon blev kompis med ganska omgående.

    Jag tror att det hon har svårast för är att jag ger en annan uppmärksamhet helt plötsligt.

    Det har varit hon och jag i 5 års tid och nu är det annorlunda. Tror detta är roten till problemet. Har givit henne mycket egentid med mig men får det inte att räcka.

    Hon går hos skolkuratorn och vi har kontakt hon och jag kring situationen. Men det är en otrolig svår situation och vill inte att hennes vänner ska misstro henne för att hon ljuger och dom kommer på henne så att säga.

    Tar gärna emot erfarenheter och tips?

    Mvh Malin

  • Svar på tråden Min 9 åring ljuger!
  • BurningDiamond

    Det låter som om ni helt enkelt utsatt henne för för många livsomvälvande förändringar på samma gång. Var och en av de här sakerna kan utlösa ganska stora reaktioner hos ett barn i denna åldern. Ge flickan tid att vänja sig vid att hela hennes värld har gått förlorad, och låt henne finna en ny trygghet sin nya situation. Fortsätt hålla kontakten med kuratorn och jobba utifrån dennes rådgivning.

    Och låt inte det nya barnet ta all tiden från henne, utan låt pappan ansvara för den lille 0,5-1 timme åt gången varje dag så du och storasyster fortfarande får tid och möjlighet att ha er egen relation.

  • Potatisen01

    Mitt tips är att läsa boken "Barn som bråkar" av Bo Hejlskov, kolla också gärna på alla bra klipp mm med honom som du hittar på nätet. Grymt mycket superbra tips finns där!!!

  • MAL01
    BurningDiamond skrev 2019-08-05 14:31:58 följande:

    Det låter som om ni helt enkelt utsatt henne för för många livsomvälvande förändringar på samma gång. Var och en av de här sakerna kan utlösa ganska stora reaktioner hos ett barn i denna åldern. Ge flickan tid att vänja sig vid att hela hennes värld har gått förlorad, och låt henne finna en ny trygghet sin nya situation. Fortsätt hålla kontakten med kuratorn och jobba utifrån dennes rådgivning.

    Och låt inte det nya barnet ta all tiden från henne, utan låt pappan ansvara för den lille 0,5-1 timme åt gången varje dag så du och storasyster fortfarande får tid och möjlighet att ha er egen relation.


    Ja, hon har varit med om mycket, men att säga att hennes värld har gått förlorad är att ta i. Jag har gett henne allt jag kan i form av trygghet och min tid, trots att hon fått en lillebror. Jag och pappan till min dotter lever inte ihop sen hon föddes. Pappan till den minsta jobbar om dagarna, så ibland är det inte så lätt att rådda själv med två barn.

    Det har gått 1 år nu sen dessa förändringarna och jag och pappan har gjort allt vi kan. Därav vänder jag mig hit för att se om någon har en liknande situation.
  • MAL01
    Potatisen01 skrev 2019-08-05 15:31:42 följande:

    Mitt tips är att läsa boken "Barn som bråkar" av Bo Hejlskov, kolla också gärna på alla bra klipp mm med honom som du hittar på nätet. Grymt mycket superbra tips finns där!!!


    Tack för rådet. Har funderat kring samma sak. Kan va värt att testa. Tack så mycket:)
  • BurningDiamond
    MAL01 skrev 2019-08-05 17:58:05 följande:
    Ja, hon har varit med om mycket, men att säga att hennes värld har gått förlorad är att ta i.
    Se det ur hennes perspektiv.
    Hon har förlorat sitt hem. Inte bara bostaden utan grannarna och kvarteren i området och allt det familjära där.
    Hon har förlorat sin skola, både lärare, elever, lokaler, omgivning.
    Hon har blivit "utbytt"/"åsidosatt" för ett litet syskon som får första prio.
    Hur mycket har hon kvar i sin vardag som är samma som det var för 1-2 år sedan?

    Jag säger inte att du/ni gjort något fel, livet förändras och det är bara att acceptera. Jag menar att du/ni som vuxna måste ha förståelse för att det är otroligt mycket förändringar som flickan behöver bearbeta.
  • MAL01
    BurningDiamond skrev 2019-08-05 19:07:20 följande:

    Se det ur hennes perspektiv.

    Hon har förlorat sitt hem. Inte bara bostaden utan grannarna och kvarteren i området och allt det familjära där.

    Hon har förlorat sin skola, både lärare, elever, lokaler, omgivning.

    Hon har blivit "utbytt"/"åsidosatt" för ett litet syskon som får första prio.

    Hur mycket har hon kvar i sin vardag som är samma som det var för 1-2 år sedan?

    Jag säger inte att du/ni gjort något fel, livet förändras och det är bara att acceptera. Jag menar att du/ni som vuxna måste ha förståelse för att det är otroligt mycket förändringar som flickan behöver bearbeta.


    Jag har stor förståelse för hur mycket förändringar hon har gått igenom. Jag känner mig som en helt sjukt värdelös mamma just nu som inte vet hur jag ska hjälpa min dotter. Jag kämpar för henne dygnet runt, men nu efter 1 års tid så känns det som att jag inte räcker till längre. Hennes pappa är ganska mycket i bakgrunden i allt det här, så ibland känns det som jag står ensam i det hela.

    Men jag kommer aldrig sluta kämpa för henne. Skulle aldrig ske, men känns som att hon och jag kanske behöver stöd och hjälp på traven så vi kommer in i rätt riktning.

    Tack för dina svar. Jag förstår vad du menar i det du skriver. Får kämpa vidare och hoppas det vänder. Tid är något jag kommer ge henne. Jag vill bara finnas där på rätt sätt.

    Ha en Bra kväll!
  • mammalovis

    Hur ofta och mycket träffar hon sin biologiska pappa? Har hon en trygg tillvaro där? Hur länge är det sedan ni separerade? Har hon sörjt färdigt den relationen?

    Sedan finns det en 9-årskris då det pågår mycket tankar om allt mellan liv och död. Barnet pendlar mycket mellan att vara stor och liten. 

    Min dotter fyller också 9 år. Hon tar ut mycket av sin ilska här och har ett pendlande humör. Pappan märker knappt av någonting. Vi separerade när hon var 1 år, men hon har skyllt det på mig. Återstår att se om hon är lugnare när hon vet att det var pappans val. Hon tycker vi alla kunde bo under samma tak.

    Det är dessutom jag som får se till att hon pratar med pappa om jobbiga saker för hon döljer dem helst. Att hon saknar sin storebror, farmor, pappans förra flickvän o s v. Han har skaffat en ny i år som fort kom in efter den förra som försvann utan att säga hej då.

    Senast var hon skitsur när hon kom hit efter hon hade varit med pappan på Liseberg. Hon hade fått ett stort åkband, men bara fått åka attraktionerna för de med lilla åkpasset. Vi hade redan innan ställt in vår Lisebergsresa då det kändes väldigt onödigt att hon skulle gå på Liseberg 2 gånger på en halv vecka. Här är det mest stulet godis hon försöker undgå att bli påkommen med. Men visst försöker hon skylla över mycket på syskonen.

  • emmakatta

    Fick hon bara åka småbarnsgrejerna? Då förstår jag VERKLIGEN att hon var skitsur. I så fall, boka på er resa igen och tår henne åka sånt som är åldersanpassat (men jag kanske missförstod?)


    mammalovis skrev 2019-08-06 22:55:21 följande:

    Hur ofta och mycket träffar hon sin biologiska pappa? Har hon en trygg tillvaro där? Hur länge är det sedan ni separerade? Har hon sörjt färdigt den relationen?

    Sedan finns det en 9-årskris då det pågår mycket tankar om allt mellan liv och död. Barnet pendlar mycket mellan att vara stor och liten. 

    Min dotter fyller också 9 år. Hon tar ut mycket av sin ilska här och har ett pendlande humör. Pappan märker knappt av någonting. Vi separerade när hon var 1 år, men hon har skyllt det på mig. Återstår att se om hon är lugnare när hon vet att det var pappans val. Hon tycker vi alla kunde bo under samma tak.

    Det är dessutom jag som får se till att hon pratar med pappa om jobbiga saker för hon döljer dem helst. Att hon saknar sin storebror, farmor, pappans förra flickvän o s v. Han har skaffat en ny i år som fort kom in efter den förra som försvann utan att säga hej då.

    Senast var hon skitsur när hon kom hit efter hon hade varit med pappan på Liseberg. Hon hade fått ett stort åkband, men bara fått åka attraktionerna för de med lilla åkpasset. Vi hade redan innan ställt in vår Lisebergsresa då det kändes väldigt onödigt att hon skulle gå på Liseberg 2 gånger på en halv vecka. Här är det mest stulet godis hon försöker undgå att bli påkommen med. Men visst försöker hon skylla över mycket på syskonen.


  • MAL01
    mammalovis skrev 2019-08-06 22:55:21 följande:

    Hur ofta och mycket träffar hon sin biologiska pappa? Har hon en trygg tillvaro där? Hur länge är det sedan ni separerade? Har hon sörjt färdigt den relationen?

    Sedan finns det en 9-årskris då det pågår mycket tankar om allt mellan liv och död. Barnet pendlar mycket mellan att vara stor och liten. 

    Min dotter fyller också 9 år. Hon tar ut mycket av sin ilska här och har ett pendlande humör. Pappan märker knappt av någonting. Vi separerade när hon var 1 år, men hon har skyllt det på mig. Återstår att se om hon är lugnare när hon vet att det var pappans val. Hon tycker vi alla kunde bo under samma tak.

    Det är dessutom jag som får se till att hon pratar med pappa om jobbiga saker för hon döljer dem helst. Att hon saknar sin storebror, farmor, pappans förra flickvän o s v. Han har skaffat en ny i år som fort kom in efter den förra som försvann utan att säga hej då.

    Senast var hon skitsur när hon kom hit efter hon hade varit med pappan på Liseberg. Hon hade fått ett stort åkband, men bara fått åka attraktionerna för de med lilla åkpasset. Vi hade redan innan ställt in vår Lisebergsresa då det kändes väldigt onödigt att hon skulle gå på Liseberg 2 gånger på en halv vecka. Här är det mest stulet godis hon försöker undgå att bli påkommen med. Men visst försöker hon skylla över mycket på syskonen.


    Hon träffar sin pappa varannan vecka. Dom har en fin relation så där är jag inte orolig. Samt att jag och han har en bra relation och bestämmer allt tillsammans när det gäller vår dotter. Vi separerade innan hon föddes.

    Jag och pappan har gjort allt för att hon ska få det så tryggt och bekvämt som möjligt trots att vi inte längre lever ihop. Vi hittar på saker vi tre ofta, samt att jag ger henne mycket egentid med mig så hon inte känner sig bortglömd av sin lillebror.

    Ja, 9 år är en jobbig ålder för dom. Mycket tankar, där kompisar, skola och det sociala livet är viktigt. Hon trivs i skolan och har många kompisar.

    Hennes största fiende just nu tror jag är hennes temperament blandat med kort stubin och avundsjuka mot sin bror.

    Vi får se hur det utvecklar sig. Det viktiga är nog att man visar henne att man finns där och stöttar och hjälper henne igenom det hela. Jag tror det kommer avta med tiden. Men det är nog viktigt att man ger henne det, tid!
Svar på tråden Min 9 åring ljuger!