• Anonym (Vecka7)

    Mär började ni köpa saker till bebis?

    Något som börjat störa mig något är att det verkar finnas som en ?gräns? eller ?regel? på när man kan börja köpa bebiskläder. Jag vill jättegärna göra det, men är bara i vecka 7 & känns som folk tycker att det är alldeles för tidigt eftersom jag är i kritiska veckor. Ändå säger folk, ?var inte orolig, det kommer gå bra, du väntar barn inte missfall? men varför går då alla in för så oskrivna regler som jag upplevt om man inte ska tänka på det? Kan liksom inte njuta av min graviditet, för jag vill kunna längta och köpa saker till bebis och verkligen känna att jag är gravid NU. Men sen tar det emot att jag bara är i den o den veckan, så det känns som folk tycker att man är alldeles för ivrig. Det liksom går emot varann, man ska inte tänka på missfall, men ändå är folk på om ?tänk inte på saker för tidigt, du kan få missfall?. Det går emot varandra tycker jag. Hur ska man då inte kunna tänka på risken för missfall om det är som en oskriven regel att, ?berätta inte för tidigt? ?köp inte för tidigt?, för vilken skull gör man de inte? Jo missfallsrisken och enligt mig gör de också att man inte kan slappna av o njuta i graviditeten..

    Hur som helst, när började ni köpa saker när ni blev gravida? Lite nyfiken bara :)

  • Svar på tråden Mär började ni köpa saker till bebis?
  • Anonym (Vecka7)

    Menar såklart inte bara bebiskläder, utan saker överlag.

  • Anonym (Kajsa)

    Kanske vecka 10, jag kommer inte ihåg. Men köpte inte så mycket då.

    Jag tycker att man ska göra som man själv vill. Både när det gäller att berätta och handla. Finns inget rätt eller fel. 

  • Anonym (5:e)

    Efter v.25, kanske efter v.30 t.o.m Jag hade haft 4 missfall och kämpat över 10 år för att få barn så innan dess vågade jag definitivt inte. Men alla gör precis som dom vill! Glad Man får väl vara lite beredd på hur man gör/reagerar ifall det skulle bli missfall och det är ju upp till en själv då om man vill stå där med en massa saker. Ingen annan ska lägga sig i det beslutet!

  • Anonym (V 23)

    Tycker också det är för tidigt i v 7. Men du gör som du vill. Jag började smått i v 23.

  • Anonym (E)

    Jag har gjort på olika sätt. Vid de flesta graviditeter köpte jag saker direkt, vi snackar dagen/dagarna efter plus, och sedan fick jag missfall... Flera gånger hände detta (har lidit av upprepade missfall) så vid en annan efterföljande graviditet vågade jag knappt tänka på att jag var gravid i rädsla att det skulle bli missfall igen, den gången köpte jag alltså ingenting - och fick missfall då också. Tycker inte alls missfallen där jag köpt saker till bebisen var jobbigare än missfallet där jag inte köpt något. Det var lika jävligt oavsett. Tyckte inte heller att det var jobbigt att ha bebiskläderna, gosedjuren etc. som jag hade köpt hemma. Jag hade kvar dem i sina påsar och när missfallen hände la jag undan dem och sparade inför framtiden. Nu har jag till slut fått mitt första levande barn och använder grejerna jag köpte under de andra graviditeterna till honom. Första sakerna till honom tror jag jag köpte 2 dagar efter att jag plussade.

  • Anonym (*)

    Jag började handla ungefär 3 år innan vi ens började försöka! Sjukdom gjorde att vi (jag) inte fick bli gravid men det var för mig nått sätt att känna att nån dag blir det min tur!

  • Anonym (Vecka7)
    Anonym (Kajsa) skrev 2019-08-05 16:52:13 följande:

    Kanske vecka 10, jag kommer inte ihåg. Men köpte inte så mycket då.

    Jag tycker att man ska göra som man själv vill. Både när det gäller att berätta och handla. Finns inget rätt eller fel. 


    Håller med dig! Ska göra ultraljud om 2 veckor i vecka 9, om allt ser bra ut då så funderar jag på att köpa plagget efter det, som en lättnad för att kunna pusta ut lite.. dom här veckorna som vart tycker jag vart hemska med tanke på att de inte går att njuta av de för att man ständigt blir påmind om missfall..
  • Anonym (Vecka7)
    Anonym (5:e) skrev 2019-08-05 16:55:15 följande:

    Efter v.25, kanske efter v.30 t.o.m Jag hade haft 4 missfall och kämpat över 10 år för att få barn så innan dess vågade jag definitivt inte. Men alla gör precis som dom vill!  Man får väl vara lite beredd på hur man gör/reagerar ifall det skulle bli missfall och det är ju upp till en själv då om man vill stå där med en massa saker. Ingen annan ska lägga sig i det beslutet!


    Då förstår jag dig.. skönt att höra att du äntligen fått en liten! <3
  • Anonym (Vecka7)
    Anonym (V 23) skrev 2019-08-05 16:57:26 följande:

    Tycker också det är för tidigt i v 7. Men du gör som du vill. Jag började smått i v 23.


    Jag förstår ju vad folk menar med att det är tidigt, men det går ju inte riktigt njuta av graviditeten heller vad jag tycker om man hela tiden känner sig begränsad att inte få göra saker inför bebis ankomst.. utan blir mer bara en stress för mig iallafall. Har inte köpt något o kommer nog inte heller på några veckor iallafall, men tycker det är jobbigt att det ska behöva kännas så
  • Anonym (Vecka7)
    Anonym (E) skrev 2019-08-05 17:02:30 följande:

    Jag har gjort på olika sätt. Vid de flesta graviditeter köpte jag saker direkt, vi snackar dagen/dagarna efter plus, och sedan fick jag missfall... Flera gånger hände detta (har lidit av upprepade missfall) så vid en annan efterföljande graviditet vågade jag knappt tänka på att jag var gravid i rädsla att det skulle bli missfall igen, den gången köpte jag alltså ingenting - och fick missfall då också. Tycker inte alls missfallen där jag köpt saker till bebisen var jobbigare än missfallet där jag inte köpt något. Det var lika jävligt oavsett. Tyckte inte heller att det var jobbigt att ha bebiskläderna, gosedjuren etc. som jag hade köpt hemma. Jag hade kvar dem i sina påsar och när missfallen hände la jag undan dem och sparade inför framtiden. Nu har jag till slut fått mitt första levande barn och använder grejerna jag köpte under de andra graviditeterna till honom. Första sakerna till honom tror jag jag köpte 2 dagar efter att jag plussade.


    Det där har jag också hört från folk som fått missfall! Att det inte blir mindre jobbigt för att du köpt/ eller inte köpt saker, samt berättat eller inte berättat, eller oroat dig eller inte oroat dig. Det är lika jobbigt vilket som och inget som jag hört någon ångrat. För samtidigt vill man ju faktiskt försöka njuta här och nu, när man väl är gravid. Men känner att man känner sig väldigt begränsad med alla folks åsikter på hur tidigt man får hoppas och börja förbereda.. skönt att höra att det ändå gått bra för dig!
Svar på tråden Mär började ni köpa saker till bebis?