• Anonym (?)

Stationär dator i vardagsrummet, okej eller inte?

Hade du varit okej med att din man/sambo köpte en stationär speldator som han placerade i ert vardagsrum?

• Svar på tråden Stationär dator i vardagsrummet, okej eller inte?
  • ivar37

Aldrig i livet att jag vill ha en stationär i vardagsrummet är mitt spontana svar. Huamej! Inte för någons skull. 
    Är man så spelkåt så in med skiten varsomhelst men inte i det gemensamma största rummet.

• klyban
    Tow2Mater skrev 2019-08-07 15:56:54 följande:
    Alltid lika trevlig och alltid vill ha sista ordet du.

Eller kunde du ha svarat, men det fanns inte på kartan verkar det som.
    Vill du göra ett nytt försök?

hur många meter var det? 88-ägd
  • Tow2Mater
    klyban skrev 2019-08-07 16:34:58 följande:

Eller kunde du ha svarat, men det fanns inte på kartan verkar det som.
    Vill du göra ett nytt försök?

Svarat på vad? Frågade du nåt?
  • EnAnonumius
    klyban skrev 2019-08-07 11:25:27 följande:

Min dator hörs inte alls i en normal vardagsljudbild, inte ens i hårt spelande så låter den direkt mycket.
    Det är någon extremt enstaka gång den laddar upp fläktar på fullt som det kan låta lite.
    Men inget en radio på lågvolym inte skulle störa ut.

Blev faktiskt förvånad första gången jag hörde den, och inte hörde nått.
    För den jag hade före, den laddade sina fläktar mest hela tiden kändes det som.

Samma med min.. Hör den inte alls hemma.. Kan till och med sova med datorn på, om jag behöver ha på datorn när jag sover.

Då har jag en s.k "gaiming dator"  fast jag inte spelar, men de programmen jag använder kräver mycket av en dator så därför valde jag en gamingdator.

Den enda gången mina chassifläktar kan låta är när det har blivit för mycket dam på dem, då får man gå in och blpsa rent datorn från dam, så blir den tyst och fin igen..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Tow2Mater skrev 2019-08-07 15:47:03 följande:
    Ska vi verkligen klassa en stationär speldator som ett behov?
    Jag anser att vad för typ av dator man har behov av är individuellt.
    Det är ingen, inte du, inte jag eller någon annan som kan avgöra det åt någon annan individ vad denna behöver och inte behöver.

Ja jag har behov av en s.k "gaimingdator", då jag arbetar med grafik (ej spel), och grafikprogrammen kräver en hel del av datorn faktiskt.

• klyban
    Tow2Mater skrev 2019-08-07 16:39:37 följande:
    Svarat på vad? Frågade du nåt?
    Nä, du svarade mig sen och glömde prata om nått.
  • AmericanMommy

Använder folk ens stationära datorer numera? Min man och jag har laptops som vi använder i vardagsrummet och lite överallt i huset. Jag skulle bli galen att tvingas sitta vid en stationär dator.

• EnAnonumius
    AmericanMommy skrev 2019-08-08 00:29:24 följande:

Använder folk ens stationära datorer numera? Min man och jag har laptops som vi använder i vardagsrummet och lite överallt i huset. Jag skulle bli galen att tvingas sitta vid en stationär dator.

Om du läser i tråden i stället, så kommer du att se att du har svar på din fråga du ställer här.

Men om du är för lat att läsa minst den sista sidan i denna tråden, så kan jag ge dig svaret.
    Ja det finns folk som har stationära datorer, och ja det finns folk som behöver dem. Och vi som sitter vid en stationär dator tycker det är mycket bättre än att släpa runt på en laptop i hemmet överallt.

Bara för att du hellre vill ha laptop i stället för stationär dator, så du slipper att bli galen ( ), så är det ju ditt egna val, men i stället för att ställa en fråga i pur förvåning så kan du ju tänka så här; Människor är olika och har olika behov. 
  • Anonym (mm)

Om vi snackar sambons stora speldator så nej tack. Då blir ju vardagsrummet plötsligt hans personliga spelrum. Inte sällan är skrivbordet belamrat med läskburkar och en massa sladdar till alla möjliga kontroller, dessutom. Det är fult och begränsar min möjlighet att använda vardagsrummet till sådant som vardagsrum brukar vara till för: Att umgås med vänner, läsa en bok i lugn och ro (klarar inte av att slappna av med allt klickande som kommer från spelandet), zappa på tv:n och så vidare.

Som tur är har min sambo inte heller några krav och förväntningar på att få ha den i vardagsrummet. I vårt förra boende (lägenhet) hade han den i sovrummet, och om han ville spela medan jag sov så spelade han tv-spel i vardagsrummet istället. (Spelkonsolen kan man gömma undan snyggt i tv-bänken.) Nu bor vi i hus och han har ett eget spelrum.

Däremot har vi en liten dator i skåpet i tv-bänken, utan skärm, som är ihopkopplad i tv:n, och så har vi ett litet trådlöst tangentbord och mus på hyllan under vardagsrumsbordet. 

• Anonym (H)
    AmericanMommy skrev 2019-08-08 00:29:24 följande:

Folk som spelar mycket spel och behöver bra grafikkort, hårddisk och en bra skärm för upplösning använder stationär dator. Även de som spelar in mycket musik på datorn och behöver ett bra ljudkort och har en massa ljudenheter, högtalare och mikrofoner kopplade till datorn behöver en sån. Sitter man bara framför Facebook eller läser på aftonbladet ibland så fungerar en laptop..
  • AmericanMommy
    EnAnonumius skrev 2019-08-08 01:56:29 följande:

Om du läser i tråden i stället, så kommer du att se att du har svar på din fråga du ställer här.

Men om du är för lat att läsa minst den sista sidan i denna tråden, så kan jag ge dig svaret.

Ja det finns folk som har stationära datorer, och ja det finns folk som behöver dem. Och vi som sitter vid en stationär dator tycker det är mycket bättre än att släpa runt på en laptop i hemmet överallt.

Bara för att du hellre vill ha laptop i stället för stationär dator, så du slipper att bli galen ( ), så är det ju ditt egna val, men i stället för att ställa en fråga i pur förvåning så kan du ju tänka så här; Människor är olika och har olika behov. 

Ja ursäkta, jag var nog för lat att läsa, jag frågade precis min man om detta och han gav mig liknande svar som dig ha ha. Jag har inte så mycket erfarenhet inom detta, det mest komplicerade jag använder datorer till är web design och jag är en av dom lata som bara bygger på framsidan och aldrig använder HTML mode. Hemskt jag vet, funderar på att gå någon kurs i detta.
  • klyban
    EnAnonumius skrev 2019-08-07 16:50:54 följande:
    Samma med min.. Hör den inte alls hemma.. Kan till och med sova med datorn på, om jag behöver ha på datorn när jag sover.

Då har jag en s.k "gaiming dator"  fast jag inte spelar, men de programmen jag använder kräver mycket av en dator så därför valde jag en gamingdator.

Den enda gången mina chassifläktar kan låta är när det har blivit för mycket dam på dem, då får man gå in och blpsa rent datorn från dam, så blir den tyst och fin igen.. smile2.gif

Kommer ihåg innan, och när man hade på datorn på natten.
    Ofta för ladda nått, då vart man tvungen stänga dörren till sovrummet, ibland räckte inte ens det för det inte skulle störa.
    Och sen när ett lager blev dåligt i GPU, då dånade det i dom vibrationerna :p

Faan vad skönt det är med en tyst dator och med tanke på hur det har varit.

• EnAnonumius
    AmericanMommy skrev 2019-08-08 03:54:31 följande:
    Ja ursäkta, jag var nog för lat att läsa, jag frågade precis min man om detta och han gav mig liknande svar som dig ha ha. Jag har inte så mycket erfarenhet inom detta, det mest komplicerade jag använder datorer till är web design och jag är en av dom lata som bara bygger på framsidan och aldrig använder HTML mode. Hemskt jag vet, funderar på att gå någon kurs i detta.
    Är man som mig och använde b.la Photoshop, och även 3d-renderings program så behöver man grafikkort där efter förutom då bra minne och CPU etc, då funkar inte laptop längre.

Självklart är du ursäktad..

Jag tipsar dig ta en kurs i Webbdesign, då får du lära dig både HTML-kodning och CSS, du kommer att upptäcka hur mycket mer man kan göra med webbdesign när du hantera det.

• AmericanMommy
    EnAnonumius skrev 2019-08-08 06:50:55 följande:

Är man som mig och använde b.la Photoshop, och även 3d-renderings program så behöver man grafikkort där efter förutom då bra minne och CPU etc, då funkar inte laptop längre.

Självklart är du ursäktad..

Jag tipsar dig ta en kurs i Webbdesign, då får du lära dig både HTML-kodning och CSS, du kommer att upptäcka hur mycket mer man kan göra med webbdesign när du hantera det.

Ja tack för tipset, jag får göra så!
  • ivar37

Jaha. Snackar vi teknik eller det motbjudande i att ha ett datorhelvete i vardagsrummet? ????

• Anonym (oe)
    Anonym (LI) skrev 2019-08-07 09:46:11 följande:
    Hade en bärbar dyr dator just för att sen skulle orka med spel men den gick inte att spela på. Fläktarna orkar inte så datorn blev jättevarm och sen gick den sönder pga det. Plus att den hade 17? skärm som är för litet.

Går knappt och jämföra med en stationär. Miljoner gånger bättre på allt plus att man kan ha stora skärmar.
    det beror ju på vilken prestanda man köper.
  • Anonym (LI)
    Anonym (oe) skrev 2019-08-08 22:58:42 följande:

det beror ju på vilken prestanda man köper.

Nu vet jag inte exakt vad den hade för har inte den kvar men såldes som gaminglaptop och kostade 14000:- så så värdelös prestanda lär den inte haft.
  • Anonym (Antingen eller)

Hellre en stationär dator än stationär fru i vardagsrummet.

Svar på tråden Stationär dator i vardagsrummet, okej eller inte?