Hej Tulipan!
Ville bara dela med mig lite av mina erfarenheter:
Min dotter började med tics i 5-års åldern. Det började med att hon knöt/skakade med ena handen. Idag är hon 10 år och har tics bara vissa perioder. Det har då yttrat sig som blinkningar, spänning av pannan, knackande i bordet, och just nu gör hon små smackningar med läpparna.
Det ska sägas det här inte är hela dagarna, inte ens varje dag. Det kommer oftast när hon slappnar av, efter en stressig dag. När jag läser saga, vid middagsbordet, eller när hon sitter och tittar på film/TV.
Det senaste året har jag kollat mycket på nätet om Tourettes syndrom, mest för att lära mig mera och ta reda på vad man kan göra åt det.
Tyvärr finns det ingen "medicin" mot tics. Men jag har läst att:
* Tourettes syndrom är ärftig (jag hade det själv som barn/tonåring och i vissa stressade perioder i livet kan jag även nu känna tendenserna, men de går att stävja/dölja bra.
Min son har dock inga tendenser till tics alls.
* Barn med tics bör sitta långt fram i klassrummet. De som har mycket tics har svårare att koncentrera sig, kollar ut genom fönstret mm. Jag har pratat med min dotters fröken ang. detta och nu sitter hon alltid på de 2 främsta raderna.
* Man ska aldrig "hacka" på en person som har tics. Då kan de bara bli värre. Som regel avtar de efter en period ändå (kan ta en vecka eller ett halvår...) och sedan kommer en "lugn" period. Därefter kan det yttra sig på nåt annat ställe.
*Tics´en förekommer mest i hemmet, mindre i skolan. För somliga när de stressar, för andra när de kopplar av (som min dotter).
*Personer med mycket tics har ibland dåligt självförtroende pga av de gör "konstiga saker", kompisar kan ta avstånd mm.... De måste peppas och erkännas och älskas för den de är. Mer än andra!
Jag har nyligen köpt en avslappningsskiva för barn som jag ska ge min dotter. Jag tror nämligen att det kan vara bra för henne att kunna slappna av. Kanske borde alla barn ha den?..
http://www.vattumannen.se/index.asp?Redirect=/product.asp?id%3DJBCD028
Men som sagt - läs på nätet. Det finns en hel del faktiskt.
Kramis!
Hilma