• Tulipan

Varför har vissa tics?

Är det någon som kan förklara varför vissa får tics? Min brorsdotter har en massa olika tics, just nu håller hon på att blinkar med ögonen hela tiden. Ibland håller hon på hela tiden och ibland har hon inga tics alls.

Tulipan

• Svar på tråden Varför har vissa tics?
  • Snowgirl

Nä, det gör det nog inte.....det du hade menar jag

• Snowgirl

Det går liksom inte att bestämma sig för det och bara sluta med det. Man kan däremot låta bli att göra det i vissa situationer för att sen "ta igen" det när man inte är i just de situationerna.

• Zack

Jag har nu pratat med en väninna som är forskare inom området psykologi. Hon säger att ticks inte behöver vara Tourettes. Det stämmer inte in på min dotter. Det är andra tvångstankar hon har.

• Tulipan

Zack: Vad kan det vara för tvångstankar? Sa hon nåt om hur man kan veta att det inte är Tourettes utan "bara" tvångstankar? Förstå mig rätt nu...

• Zack

Tulipan: Min väninna, som känner mina barn väl sa att det inte var Tourettes. Mer om det gick vi inte in på. Men jag håller med henne. Min dotters beteende är inte så grava, om man säger så. Hon sniffar lite på fingrarna. (har blivit mkt bättre senaste veckorna) och hon grejar lite med glaset (se inlägg ovan), men det har jag inte heller sett på några dagar...Sedan är det tvätt av händer med tvål. Hon har lite bacillnojja.

Det har varit mycket det sista året med mina missfall och nu äntligen en bebis på gång. Sådant KAN ha inverkan. De flesta har mer eller mindre tvångstankar för sig. Jag har haft att räkna till 8 när jag höll på med saker och ting. Min väninna hade att kolla spisen och strykjärnet 17 ggr...

Jo, förresten, väninnan sa att det räknas som tics om det "ryckningarna" håller på mer än ett år.

• Max mamma

Min Max har åxå lite tics...har harklar sej i perioder,ett tag hade han svårt att svälja maten...det kommer å går verkar det som.

C.

• Diwa

Tics behöver inte alls ha nåt med tourettes eller ens med NPF att göra...

Tics förekommer inom flera andra sjukdomar och bland barn och vuxna som utsatts för trauma eller stor stress

tics kan även bestå i ord som upprepas, ett visst sätt att placera fötterna på eller en oförmåga att hålla händer stilla, tvångshandlingar(handtvätt, städning ) osv...

ogillar diagnosticeringar då man itne har hela bilden av personen =) sånt lämnar man till läkarna

Tics är dessutom i många fall helt harmlösa och behöver inte göras något åt...

• Bonanza

Jag har alltid haft rätt mycket tics för mig. I omgångar. Just nu blinkar jag konstigt med höger öga, och det är jättejobbigt, för jag tänker på det hela tiden men kan inte låta bli. Innan har jag haft tics som att göra någon grej med läppen, rynka på näsan, etc etc. Det är svinjobbigt! När jag var liten fick jag även mycket skäll av pappa för det. Inte lättare att sluta då.

Vet någon hur jag kan få bort detta?

/ Bonanza
  • Snowgirl

Diwa
    Ja det stämmer att orsaken till att man har tics kan vara olika, det här hittade jag i en läkarskrift:
    "De flesta fall är ärftligt betingade, men även en hjärnskada kan ge typiska symtom för TS och man tror att även miljöfaktorer som exempelvis infektioner, könshormoner och psykosocial stress har betydelse."
    Tourettes är det dock vad orsaken än må vara.

Absolut är de oftast "harmlösa" (även om det absolut inte tycks så av personenn med tics), största delen av de med Torettes är inte så illa som t.ex. vissa "extrema" fall som de visat i olika program på TV.

• Diwa

Snowgirl

Behöver inte vara tourettes

tics kallar man slarvigt alla tvångsmässiga beteenden och handlingar

Tics är omedvetna och ej kontrollerbara och återkommande

Tics förekommer inom många olika diagnoser bla adhd, autism, asperger, schizofreni, mfl psykiska sjukdomar

• Snowgirl

Diwa
    Ja, jag vet...har jobbat med handikappade barn under många år, och jag vet att det är vanligt att barn som har något funktionshinder även har Tourettes.

Vet också att tics är okrontrolerbara och att de är återkommande.

• Diwa

mmm men då borde du oxå veta att tvångsmässiga handlingar , rörelser och aktiviteter inte alltid är just tics(under definitionen tourettes) utan kan komma av andra orsaker

man ska vara väldigt försiktig med att diagnosticera andra baserat på den bristfälliga info man får i ett forum...

gäller alla sjukdomar, handikapp och funktionshinder

Svar på tråden Varför har vissa tics?