• Anonym (usch för vården)

Om man vill byta läkare på sin vårdcentral?

Jag hade en läkare som jag var mycket nöjd med som plötsligt avslutade vår kontakt och satte mig på en ny läkare som jag inte är nöjd med. Läkaren tar mig inte på allvar och jag har inget förtroende, känner mig bara jobbig eftersom jag har många olika och återkommande hälsoproblem som aldrig hinner bli utredda.

Läkaren har visat sin irritation flera gånger. De är är ju numera så pressade på tid och vill mest ha kostnadseffektiva patienter vilket jag inte är. Det ser nog likadant ut på alla vårdcentraler dessvärre. De sjukaste patienterna med diffusa symptom blir lidande och vågar inte söka för sina symptom.

Jag vill nu byta men väldigt känsligt detta.

Hur går man till väga då? Någon som gjort det?

Kommer den läkaren få reda på att man inte gillar den eller kan man göra detta anonymt eller med tystnadsplikt?

Har man rätt att byta?

• Svar på tråden Om man vill byta läkare på sin vårdcentral?
  • Anonym (Bara byt)

Du ringer bara eller går dit och säger att du vill byta läkare. Behövs ingen mer förklaring, alla har rätt att byta. Du kan byta V.c helt och hållet också. Eller gå privat. Där är oftast vården och bemötandet mycket bättre.

• Anonym (A)
    Anonym (Bara byt) skrev 2019-08-06 17:37:14 följande:
    Du ringer bara eller går dit och säger att du vill byta läkare. Behövs ingen mer förklaring, alla har rätt att byta. Du kan byta V.c helt och hållet också. Eller gå privat. Där är oftast vården och bemötandet mycket bättre.
    Ja, det går bra att byta.
  • Gunhelm

Som patient har man rätt till en "second opinion" av en annan läkare. Tolkningen är dock att detta inte måste vara på samma vårdenhet, så vill man byta läkare brukar man bli ombedd att byta vårdcentral (egen erfarenhet).

• klyban

Jag berättar vem jag inte vill ha, det finns ett par som inte riktigt verkar veta vad de gör där, eller ljuger för en och detta fast än de fått berättat för sig att dom har fel av läkare med bättre insikt i helhetsbilden.

Och de blev chockade när jag bara 3 dagar efter lögnen kom en undran vad de menar och av den diagnostiserade läkaren och undra vart dom fått dessa uppgifter.
    Då hoppa de tillbaka än mer år, som inte 10år var nog, och då svarade den diagnostiserande läkaren att de har fel och därefter blev det helt tyst.

Så säg bara den läkaren vill jag inte ha mer, då jag inte känner den tar mig på allvar, eller vad nu för ursäkt du använder.
    Och en läkare brydde sig inte om ett enda ord jag sade och hade en monolog om saker som inte existerade, en sådan går man inte till igen.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (....)
    klyban skrev 2022-03-06 15:14:16 följande:

Och en läkare brydde sig inte om ett enda ord jag sade och hade en monolog om saker som inte existerade, en sådan går man inte till igen.

En släkting till dig då eller
  • klyban
    Anonym (....) skrev 2022-03-06 15:25:07 följande:
    En släkting till dig då eller smile2.gif
    Nope, de bryr sig om varje ord jag säger och pga dom är relevanta Solig
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Jaha du)
    Anonym (usch för vården) skrev 2019-08-06 09:00:42 följande:

De sjukaste patienterna med diffusa symptom blir lidande och vågar inte söka för sina symptom.

Måste ändå fråga, hur vet du att de patienter som har flera olika diffusa symptom är de sjukaste?

Min upplevelse är nog tyvärr tvärtom, de som är sjukast har mycket tydliga symptom som går att ringa in snabbt som läkare, om man ställer rätt frågor.

De som själva upplever sig sjukast däremot har ofta diffusa symptom från olika ställen i kroppen. Inte sällan med perfekta prover, blodtryck osv. De vill gärna ha långa och många tider till läkare för att diskutera varje symptom.
    Och accepterar inte fakta, som att prover och adekvata undersökningar är utan avvikelser.
    Risken med det är att de andra, som har symptom som inger misstanke om magsäckscancer, leukemi, njursvikt eller leversvikt - inte får tider.
    Att den första läkaren avslutade kontakten kan ju ha randiga och rutiga skäl. Ibland behöver patienten ny läkare, och stundom behöver även läkaren en annan patient/dvs att patienten får en annan läkare.

En del av de patienter som söker till den somatiska vården, har egentligen behov av en psykolog eller kurator, men ofta är det enda som går hem hos folk, ett samtal med läkare.
Svar på tråden Om man vill byta läkare på sin vårdcentral?