• Anonym (Förstföderska)

    Ni som har koll på livmodertappen! Hur känns den när den mognar?

    Hej på er :) 

    Jag har läst på lite om livmodertappens olika faser under graviditeten och är nu själv i v. 38 (37+2) och funderar lite över min egen tapp. Kanske är det någon som är mer påläst som kan berätta lite om hur själva mognaden av tappen känns? 

    När jag känner efter själv så är tappen vriden nästan helt med öppningen ut mot slidan, öppen för fingertoppen där kanterna är liksom lite sladdriga, och den är mjuk som läpparna längst ut. Om jag känner på sidorna av tappen eller vad man ska säga så känns den hårdare eller mer fast i mitten, den känns fortfarande som minst 2 cm lång. Betyder detta då att min tapp håller på att mogna och göra sig redo inför förlossningen? Innan har den varit mer fast och bakåtlutad så jag inte har kunnat känna själva öppningen på tappen, men detta var runt vecka 28 någon gång. Jag har mensvärk som kommer och går nästintill varje dag och ibland upplever jag att det som sticker eller ilar vid tappen eller iallafall långt därinne. 

    *** Detta är inget inlägg för er som vill avråda att pilla på tappen. Jag använder engångshandskar från jobbet, tvättar och spritar händerna innan handskarna åker på och sedan spritar jag även det/de finger/fingrar på handsken som jag ska känna med. Mycket renare än min makes penis eller fingrar som också brukar gröta runt därinne. Och så länge inget vatten eller slempropp har gått så är det liten infektionsrisk. ***

  • Svar på tråden Ni som har koll på livmodertappen! Hur känns den när den mognar?
Svar på tråden Ni som har koll på livmodertappen! Hur känns den när den mognar?