• Anonym (Orolig)

Orosanmäla familjehem?

Går det att orosanmäla ett familjehem? Några bekanta till oss är familjehem och har flera små barn placerade hos sig och de röker inomhus.

• Svar på tråden Orosanmäla familjehem?
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (D) skrev 2019-08-07 17:32:29 följande:

Finns där barn med allergi mot cigarettrök och/eller svår astma?

Spelar det någon roll? Vuxna ska väl tänka på barnens bästa i första hand? Det är dom som ska låta bli att röka och anpassa sig efter barnen, inte barnen som ska anpassa sig efter de vuxnas totalt onödiga rökning.
  • Pierott
    Anonym (Orolig) skrev 2019-08-07 17:32:44 följande:

Är du själv inomhusrökare?

Röker inte över huvudtaget, hur det nu kan intressera dig.
  • Anonym (Orolig)
    Pierott skrev 2019-08-07 17:37:24 följande:

Röker inte över huvudtaget, hur det nu kan intressera dig.

Du förespråkar ju inomhus-rökning. Du har fortfarande inte svarat på mina frågor ovan.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (D) skrev 2019-08-07 17:40:41 följande:

Dessvärre tror jag att det spelar roll i soc ögon. Det ena utsätter barn för direkt fara, det andra är "bara" äckligt.

Så cancer och plötsligt spädbarnsdöd är inte farligt utan bara "äckligt" enligt dig?
  • Pierott
    Anonym (Orolig) skrev 2019-08-07 17:38:30 följande:

Du förespråkar ju inomhus-rökning. Du har fortfarande inte svarat på mina frågor ovan.

Jag har svarat, söker du utförliga punktsvar får du vända dig till nån annan. Faktum är att soc nog är väl medveten om att dom röker inne, hembesök innan familjer godkänns. Så ringer du och anmäler kommer det troligast bara leda till att dom rycker på axlarna.
  • Anonym (Orolig)
    Pierott skrev 2019-08-07 18:16:46 följande:

Jag har svarat, söker du utförliga punktsvar får du vända dig till nån annan. Faktum är att soc nog är väl medveten om att dom röker inne, hembesök innan familjer godkänns. Så ringer du och anmäler kommer det troligast bara leda till att dom rycker på axlarna.

Du har inte svarat på inlägg #29.
  • Pierott
    Anonym (Orolig) skrev 2019-08-07 18:20:05 följande:

Du har inte svarat på inlägg #29.

Nehe, lär dig ställa alla frågor i samma inlägg då.
  • Anonym (Orolig)
    Pierott skrev 2019-08-07 18:21:05 följande:

Nehe, lär dig ställa alla frågor i samma inlägg då.

Du har inget svar på det alltså.
  • Pierott
    Anonym (Orolig) skrev 2019-08-07 18:22:09 följande:

Du har inget svar på det alltså.

Nu maler du för malandets skull.
  • Anonym (Familjehemsmamma)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-08-07 16:11:48 följande:

Går det att orosanmäla ett familjehem? Några bekanta till oss är familjehem och har flera små barn placerade hos sig och de röker inomhus.

Jag tycker absolut att du ska göra en anmälan. När man utreder ett familjehem så handlar det inte om att de ska vara " bättre " än biohemmet utan man vill att alla familjehem ska förstå och leva utifrån värderingar som gynnar och är bra för barnens behov och utveckling. Att utsätta barn för rök i sin hemmiljö som familjehem lär inte ingå i det. I mina ögon så tyder deras agerande på brist i omsorg och bör komma till soc kännedom. Placerade barn ska ha den bästa möjliga omvårdnaden och inte behandlas som någon andrahandsvara.

I dag när vi vet utifrån forskning de negativa effekterna av passiv rökning så är detta inte ok.
Svar på tråden Orosanmäla familjehem?