Orosanmäla familjehem?
Går det att orosanmäla ett familjehem? Några bekanta till oss är familjehem och har flera små barn placerade hos sig och de röker inomhus.
Går det att orosanmäla ett familjehem? Några bekanta till oss är familjehem och har flera små barn placerade hos sig och de röker inomhus.
Nu maler du för malandets skull.
Socialtjänsten lär ju vara medvetna om att det i familjehemmet röks inomhus eftersom de varit i hemmet . Man ska vara medveten om att det är brist på familjehem och att man vill att familjehemmet ska ligga så nära till att det inte blir för stor kostnad för de biologiska föräldrarna att ha umgänge. Om den biologiska föräldern hellre vill att barnen flyttas till det lediga familjehemmet 40 mil bort så..
Jag tycker absolut att du ska göra en anmälan. När man utreder ett familjehem så handlar det inte om att de ska vara " bättre " än biohemmet utan man vill att alla familjehem ska förstå och leva utifrån värderingar som gynnar och är bra för barnens behov och utveckling. Att utsätta barn för rök i sin hemmiljö som familjehem lär inte ingå i det. I mina ögon så tyder deras agerande på brist i omsorg och bör komma till soc kännedom. Placerade barn ska ha den bästa möjliga omvårdnaden och inte behandlas som någon andrahandsvara.
I dag när vi vet utifrån forskning de negativa effekterna av passiv rökning så är detta inte ok.
Så det var svaret alltså. Du har inget annat att skriva nu eftersom du inte kunde svara på frågan.
Gört! Finns många SJUKT USLA OCH OLÄMPLIGA familjehem.
Som sagt..... Gå vidare nu och lär dig till nästa gång att ställa samtliga frågor i samma inlägg så går det nog bättre.
Som sagt..... Gå vidare nu och lär dig till nästa gång att ställa samtliga frågor i samma inlägg så går det nog bättre.
Eftersom du inte kunde svara på frågan så tolkar jag det som att du tycker att plötslig spädbarnsdöd är ofarligt.
Men herregud! Plötslig spädbarnsdöd inträffar INTE ENDAST PGA RÖKNING!
Men till STOR del. Passiv rökning och magläge är de största orsakerna till plötslig spädbarnsdöd.
Exakt så tänker jag också! Men många i tråden tycker att det är helt okej av ett familjehem att röka framför små barn och spädbarn. Det är skrämmande att vissa folk år 2019 fortfarande inte förstår hur farligt det är med passiv rökning för barn.