Inlägg från: Liberté |Visa alla inlägg
  • Liberté

Varför går jag inte ner i vikt?!

Men vafan om du ska gå ned i vikt kan du inte bara "gå på känsla" då hjärnan autoreglerar intag och hunger .

Räkna ut bas behov + tde.

Köp en våg för kropp och en för mat sen börjar du räkna.

Väg varje morgon efter toalettbesök men innan frukost , gör utslag av vikt per vecka.

Lägg dig på minus 250-500kcal dag (beroende på utgångspunkt).

Om du samtidigt tränar styrka så minimerar du förlust av muskler så att mäta kroppen med måttband kan vara effektivt tillsammans med vågen.

För matdagbok så du vet intag i kcal per dag och det behöver anpassas. Använd Livsmedelsverket databas ifall du behöver information om livsmedel (där du saknar förpackning osv)

Efter 3-4 månader kan man ha en refeed vecka där man äter mer normalt för att få upp hormonnivåerna ifall de blivit väl låga.

Sådär, en nu har vi en enkel modell hur man går ned i vikt på ett normalt sätt utan problem.

Att gå på känsla vid viktnedgång fungerar ungefär lika bra som att köra bil utan hastighetsmätare.

• Liberté
    IceKitten skrev 2019-08-11 09:55:38 följande:

TS började nyligen använda sig av appen (Lifesum, pga tips i den här tråden) och den fungerar väldigt bra om man använder den korrekt.

Men ja TS, skriva upp din vikt varken morgon i en vecka. Plussa ihop vikten och dela med 7. Där har du din ungefärliga vikt. Att bedöma dag från dag är inte möjligt.

Visst är det en okej app men jag stör.mig mest på TS attityd där hon verkar tro att appen skulle vara något magiskt och samtidigt lösa alla de problem som finns.

När jag var PT fick jag alltid höra massor av ursäkter som att "svårt att gå ned i vikt" , "låg ämnesomsättning" eller något med sköldkörteln.

Detta stämde aldrig utan de åt mer än de gjorde av med alternativt följde de inte kostschemat som fanns.
Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?!