• anonyyym123

    Känner du någon som är gay?

    Känner du någon/några som är gay? Man eller kvinna? Vilken relation har du till vederbörande? Lever personen i en samkönad parrelation, eller är hen singel? Har personen ifråga lärt dig något om "gayvärlden" (i brist på bättre ord) eller om människor som är gay i allmänhet (t.ex. gjort dig mindre fördomsfull, bekräftat dina fördomar etc. etc.).

  • Svar på tråden Känner du någon som är gay?
  • Robert 832

    Jadå, har vänner som är gay. En tjej som lever med sin fru bl.a. En kompis som är så stereotypisk gay en snubbe kan bli och en pojke som trots att jag sagt ifrån tjatar om att ligga.

    Har fått alla mina fördommar bekräftade.

  • Ignoramus

    Har en tjejkompis som är gay, hon har lärt mig om heterovärlden och hur killar och män beter sig trots att hon med all önskvärd tydlighet förklarat att hon inte är intresserad öht, och aldrig kommer bli det.

    En fd manlig kollega var gay, verkligen raka motsatsen till den väldigt stereotypa nidbilden av manliga homosexuella. Enda jag minns att jag reagerade på där var att alla mina manliga (hetero) kollegor tyckte att han var svinsnygg.

    Var tidigare aktiv i en idrott där typ halva laget eller mer var gay, men jag hade aldrig någon koll på vilka som var gay och straight.

  • BurningDiamond

    Ja, jag har en del kompisar/bekanta som är gay. Några definierar sig som flator, några definierar sig som bögar, några som bi, några som pan. Vissa lever i långvariga parrelationer (10+år), några är serie-monogama (samma exklusiva relationer men byter ofta partner), några i öppna/poly-relationer, vissa är singlar... Har vad jag vet bara en trans-bekant.  Alla är "vanliga människor". Alla har väl påverkat mig på ett eller annat sätt, det har nog alla jag vänner och kompisar i mitt liv haft oavsett sexuell läggning.

  • Lilla Gs mamma

    Känner fler stycken i olika former av familjebildning eller singel. En del för sig stereotypt, andra inte. Som heteropersoner, ungefär.

  • lövet2

    Flera stycken. Bara bekanta, inte vänner, så jag är inte så väldigt insatt i deras liv.

  • Anonym (.)

    Känner både homosexuella killar och lesbiska tjejer. Vissa fördomar man har stämmer ju bra på dessa, men knappast alla fördomar man hört. Vissa av dem anar man läggningen bara genom deras utseende o stil/manér, andra hade jag aldrig någonsin gissat att de inte var hetero.

    Så det man har lärt sig är väl kanske främst att de är mest som folk i stort, normala, vanliga människor.

  • Anonym (fördomar är mänsklighetens samlade erfarenheter)

    Tre män som jag verkligen känner och ett par kvinnor som är mer bekantskaper.

    Man 1 lever i en monogam relation sedan flera år. Lever till synes ett svenssonliv. Har ändå bekräftat fördomar

    Man 2 är singel med stort s, men träffar ständigt nya killar. Bekräftade fördomar där med.

    Man 3 lever i självvald celibat då han inte tror på homosexuella relationer. Han har gett mig många intressanta tankar.

    Tjejerna byter läggning(och kön och art)då och då. De har bekräftat massa fördomar.

  • BurningDiamond
    Anonym (fördomar är mänsklighetens samlade erfarenheter) skrev 2019-08-12 18:00:52 följande:

    Tre män som jag verkligen känner och ett par kvinnor som är mer bekantskaper.

    Man 1 lever i en monogam relation sedan flera år. Lever till synes ett svenssonliv. Har ändå bekräftat fördomar

    Man 2 är singel med stort s, men träffar ständigt nya killar. Bekräftade fördomar där med.

    Man 3 lever i självvald celibat då han inte tror på homosexuella relationer. Han har gett mig många intressanta tankar.

    Tjejerna byter läggning(och kön och art)då och då. De har bekräftat massa fördomar.


    Byter art? Spännande! Hur radikalt olika arter är det? Människa-gorilla eller människa-sjöko?
  • Anonym (Ida)

    En handfull bekanta, främst kvinnor, med diverse relationsstatus (gifta, förlovade, ihop, singlar) och en närmare vän (man) som är singel. En av männen jag känner har är ganska feminin till sättet medan vännen är mer maskulin.

  • Anonym (fördomar är mänsklighetens samlade erfarenheter)
    BurningDiamond skrev 2019-08-12 18:46:48 följande:

    Byter art? Spännande! Hur radikalt olika arter är det? Människa-gorilla eller människa-sjöko?


    Jag vet knappt vad dessa läggningar kallas med pk-ord, men de tror att de är enhörningar, katter, hästar och allt vad det är. De är bara födda i fel art....
Svar på tråden Känner du någon som är gay?