• B3rgman

    10 månader och sover mycket, hjälp!!

    Hallå!

    Undrar om det finns någon förälder där ute som har/haft barn som sover mycket? Min dotter är 10 månader och har sedan midsommar sovit ca 18-19 timmar per dygn och sista dagarna runt 20 timmar. Hon hinner bara vara vaken 45-60 min sen gnugga hon ögonen och de är sovdags igen och då sover hon ett par timmar i streck. Har provar hålla henne vaken men då somnar hon nästan sittandes och flera gånger jag hittat henne i tex gåstolen sovandes. Natten sover hon 12-15 timmar i rad förutom att ja kliver upp och ger henne ersättning för att hon ska få i sig nått. Hon har även ätit dåligt sista månaderna, så från att följa kurvan perfekt så har hon börjat dala lite i vikten.

    Förövrigt är hon glad och nyfiken dom stackars timmarna hon är vaken och följer utvecklingen mkt bra!

    Vi har vart på barn där dom tagit en hel del prover där allt sett bra ut, nu vet varken jag eller läkarna vart man ska börja leta ev orsaker till den enorma tröttheten.

    Snälla, om det är någon som vart med om nått liknande så skriv. Vill få en förklaring eller hitta en orsak till detta eller kanske så enkelt att hon är tröttare än andra barn (även om läkarna säger att de inte är troligt att ett barn i den åldern kräver så mkt sömn)

  • Svar på tråden 10 månader och sover mycket, hjälp!!
  • B3rgman
    Anonym (sara) skrev 2019-08-12 12:51:53 följande:

    Under hur lång tid har vikten rasat?


    Ända sen midsommar!! :(
  • B3rgman
    brallison skrev 2019-08-12 13:15:29 följande:

    Hur länge har hon varit så trött? Har barnneurologen eller vanlig barnläkare kollat på hennes huvudomfångkurva? Hur ser hennes blick ut när hon är vacken? Tittar hon som vanligt eller får hon ibland en blick som om hon vore väldigt förvånad över nåt, så att ögonvita syns ovanpå?


    I 2 månader nu. Jo dom ha kollat henne, 46 har hon i huvudomfång så antar att de är normalt och följer hennes kurva. Blicken normal, Nä inget som liknar frånvaroattacker eller annat. Lite men klumpig och grinig är väl de som skiljer sig förutom tröttheten.
  • B3rgman
    Alexi skrev 2019-08-12 14:13:20 följande:

    Seriöst, är det inte läge att typ åka till akuten och kräva utredning?!


    jo de är ju så vi känner men samtidigt känns de lönlöst när ja prata med barnläkaren och dom säger ?avvakta, kommer ni in idag finns det ändå inget vi kan göra? blir fan galen
  • Alexi
    B3rgman skrev 2019-08-12 14:32:34 följande:
    jo de är ju så vi känner men samtidigt känns de lönlöst när ja prata med barnläkaren och dom säger avvakta, kommer ni in idag finns det ändå inget vi kan göra blir fan galen
    Men jobbar barnläkaren på sjukhuset? Eller är det på vårdcentralen?
  • brallison
    B3rgman skrev 2019-08-12 14:31:14 följande:
    I 2 månader nu. Jo dom ha kollat henne, 46 har hon i huvudomfång så antar att de är normalt och följer hennes kurva. Blicken normal, Nä inget som liknar frånvaroattacker eller annat. Lite men klumpig och grinig är väl de som skiljer sig förutom tröttheten.
    Vad var hennes huvudomfång för 2 månader sedan? Jag skulle ändå insistera på att göra antingen skiktröntgen (dock måste hon sövas då) eller i alla fall ultraljud av hjärna och kolla hur mycket vätska hon har. I min dotters fall var hon bara 4 mån när hennes huvudomfång sköt upp i höjden helt plötsligt och hon fick en sån blick som jag beskrivit. Hon hade för mycket vätska i hjärna. Och egentligen skulle hon ha alla dessa symptomer som du beskriver (väldigt trött, grinig, kräks ofta), trots att hon inte hade dem. Så, för säkerhetens skull - kolla det för att exkludera det. Och ja, tyvärr, i svensk vård måste man just insistera för att nåt ska göras - inte ofta man får nån utredning om man inte trycker på.
  • B3rgman
    Alexi skrev 2019-08-12 14:39:08 följande:

    Men jobbar barnläkaren på sjukhuset? Eller är det på vårdcentralen?


    Mottagningen på sjukhuset!
  • B3rgman
    brallison skrev 2019-08-12 14:39:38 följande:

    Vad var hennes huvudomfång för 2 månader sedan? Jag skulle ändå insistera på att göra antingen skiktröntgen (dock måste hon sövas då) eller i alla fall ultraljud av hjärna och kolla hur mycket vätska hon har. I min dotters fall var hon bara 4 mån när hennes huvudomfång sköt upp i höjden helt plötsligt och hon fick en sån blick som jag beskrivit. Hon hade för mycket vätska i hjärna. Och egentligen skulle hon ha alla dessa symptomer som du beskriver (väldigt trött, grinig, kräks ofta), trots att hon inte hade dem. Så, för säkerhetens skull - kolla det för att exkludera det. Och ja, tyvärr, i svensk vård måste man just insistera för att nåt ska göras - inte ofta man får nån utredning om man inte trycker på.


    Åh, just dedär med vätska ha jag själv funderat på ett par dagar och även min sambo. Dels för att flera i familjen haft det, inte för att jag tror det är genetiskt men. Hon hade 45,0 vid 7 månader och idag 10 månader 45,9 så inget stor ökning inte. Däremot ha hon växt 8 cm på längden under dessa 3 månader men bara gått upp ynka 200gram :(
  • brallison
    B3rgman skrev 2019-08-12 14:53:08 följande:
    Åh, just dedär med vätska ha jag själv funderat på ett par dagar och även min sambo. Dels för att flera i familjen haft det, inte för att jag tror det är genetiskt men. Hon hade 45,0 vid 7 månader och idag 10 månader 45,9 så inget stor ökning inte. Däremot ha hon växt 8 cm på längden under dessa 3 månader men bara gått upp ynka 200gram :(
    Huvudomfånget är inte stort - dvs helt normal utveckling, så även om det är vätska, så är det inte så pass mycket så att man behöver agera, men kanske tillräckligt mycket för att ge huvudvärk. Som sagt - kolla det gärna, både för att exkludera att problemet ligger där och för att om det är just problemet, så ska man ha koll på det och ha ett jämförelsevärde.
  • B3rgman
    brallison skrev 2019-08-12 15:05:36 följande:

    Huvudomfånget är inte stort - dvs helt normal utveckling, så även om det är vätska, så är det inte så pass mycket så att man behöver agera, men kanske tillräckligt mycket för att ge huvudvärk. Som sagt - kolla det gärna, både för att exkludera att problemet ligger där och för att om det är just problemet, så ska man ha koll på det och ha ett jämförelsevärde.


    Tack för tipset!
  • B3rgman

    Återbesök igår och fick träffa en ny läkare så nu händer det nått äntligen! Första undersökningen gjord i morse och fler prover tagna.

    Håller tummarna att vi snart blir klokare!!

  • Anonym (sara)
    B3rgman skrev 2019-08-27 14:10:35 följande:

    Återbesök igår och fick träffa en ny läkare så nu händer det nått äntligen! Första undersökningen gjord i morse och fler prover tagna.

    Håller tummarna att vi snart blir klokare!!


    Är det i övrigt oförändrat?
  • B3rgman

    sover lika mycket och äter lika dåligt, dock så tycker vi hon blivit gnälligare och klängigare sin vakna tid. Hon gjorde en Eeg undersökning i morse så nu är det bara vänta på svar.

Svar på tråden 10 månader och sover mycket, hjälp!!