Han skuldbelägger alltid
Det låter hemskt osunt det han håller på med, varningsklockorna ringer. Jag är själv bonusmamma och vet vilka känsliga situationer som kan uppstå. Din kille beter sig respektlöst mot dig och han underminerar dig inför sin son, även om han försöker kontrollera dig och skuldbelägga dig diskret. Han borde vara tacksam över allt du gör för sonen! Den gyllene regel som gäller som bonusförälder är: du lär dem hur de ska bete sig mot dig. Sätter du ner foten och säger ifrån på skarpen nästa gång din kille underminerar dig så lär du honom att han inte ska sätta sig på dig som bonusmamma, att du gör ditt bästa och att du hjälper till är bra nog. Du lär även bonussonen att du är en sådan man inte sätter sig på, varken som barn eller som vuxen. Jag har fått lära min egen kille en hel del, och jag har fått kräva min respekt som bonusmamma. Det är inte lätt för det finns inga regler att följa, men lita på din egen magkänsla och självkänsla och låt inte honom trycka ner dig. För det är det han gör! Vem skulle inte missa att klä av barnet i vardagsrummet istället för på toaletten? Jeezus. Är hans son gjord av porslin?
Vore jag du så skulle jag backa flera steg från att sköta om sonen och förklara för killen att det är p.g.a. hans skuldbeläggande beteende. Och söka hjälp i par-terapi, för det låter som om din kille förminskar dig och får dig att må dåligt.