• Wed 14 Aug 2019 18:31
    526 visningar
    9 svar
    9
    526

    Är det oansvarigt mot sin arbetsgivare?

    Hej

    Det är så att jag är gravid med bf i slutet av februari 2020.

    Jag kommer vid nedkomst ha arbetat i 1 år och 4 månader på mitt arbete.

    Vi har en 3 åring sedan innan och är i 30 års åldern.

    Känns lite pinsamt att gå hem såpass nära jag börjat. Plus att jag inte riktigt vet hur och när jag ska tala om det.

    Så frågan är: är det dålig stil, oansvarigt gentemot min arbetsgivare?

    Och hur talar jag om det på bästa sätt och när bör man säga?

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Är det oansvarigt mot sin arbetsgivare?
  • Wed 14 Aug 2019 18:35
    #1

    Berätta i morgon

  • Wed 14 Aug 2019 18:42
    #3
    +1

    Ingen är oersättlig, så du kan vara helt lugn. Ingen är så viktig på en arbetsplats.

  • Wed 14 Aug 2019 18:53
    #4
    +1

    Du kan ju inte precis säga åt ungen att stanna kvar i magen några månader extra...

    Det ordnar sig. Arbetsgivaren har lång tid på sig att lösa situationen, jämfört tex med att du ramlar i eftermiddag och blir sjukskriven i flera månader för ett komplicerat benbrott.

  • Anonym (Arbet­sledar­e)
    Wed 14 Aug 2019 19:09
    #5
    +1

    Det hyggligaste du kan göra är att berätta så snart du känner dig OK med det (när risk för missfall minskat markant tex). Då har de god tid på sig att hitta en bra ersättare. När jag blev gravid berättade jag väldigt tidigt för chefen, för att hindra honom att sätta mig som projektledare för en grej som skulle startas ganska nära BF. Det var uppskattat från hans sida och han skvallrade inte till de andra. :)

  • Wed 14 Aug 2019 19:30
    #6
    +1

    Nej det är inte oansvarigt. Eftersom många skaffar sina barn i 30-årsåldern idag får man räkna med att det kan bli frånvaro i form av föräldraledighet om man anställer någon i den åldern. Dessutom kommer din arbetsgivare mest troligt få tid att hitta ersättare eller omfördela arbetsuppgifter innan du går hem. Den lyxen har ju inte arbetsgivaren vid exempelvis långtidssjukskrivningar.

  • Anonym (Fyran­)
    Wed 14 Aug 2019 19:37
    #7
    +1

    Verkligen inte oansvarigt. En gör som en vill. Familjen kommer ALLTID först och det är ingen som ska ifrågasätta ens val att skaffa barn, oavsett hur tätt det är.

    Jag har själv varit hemma i tre omgångar med mina barn, nu senast var det dålig tajming men min chef och mina kollegor blev ändå väldigt glada!

    Då valde jag att jobba en dag/veckan hemifrån hela föräldraledigheten för att underlätta för mina kollegor. Men det var inte lätt med bebis + två syskon och inget jag vill göra om.

    Har sagt nu sen jag kom tillbaka från senaste föräldraledigheten att vi verkligen är klara! Men nu visade det sig att jag är gravid igen.. med nr 4... jätteglada såklart! Men oj vad det kommer att ta emot att berätta detta en gång till. Hehe. Men det ska nog gå bra!

    Kommer att ha jobbat ca 2 år mellan innan nästa kommer.

  • Anonym (Karin­)
    Wed 14 Aug 2019 19:42
    #8
    +1

    Nej, tycker inte man har ett ansvar att fråga sin arbetsgivare när man får bli gravid. Jag tackade ja till ett jobb i december, hade 3 månaders uppsägningstid på min tidigare arbetsplats. Skrev på papperna i början av januari och upptäckte att jag var gravid i slutet på januari. Började jobba i mars, berättade första veckan för chefen. Jobbade till september och har varit hemma sedan dess. Var jobbigt att berätta för chefen ja. Men när jag väl berättade så var det inga konstigheter..

  • Anonym (Solro­sen)
    Thu 15 Aug 2019 09:08
    #9

    Jag har 2 månader kvar på min provanställning när jag måste berätta att jag är gravid. Känns lite jobbigt på ett sätt, men när jag går på mammaledighet har jag arbetat på företaget i lite mer än 10 månader. Anser att privatlivet går i första hand och jag låter inte jobbet stå i vägen för detta! :)

Svar på tråden Är det oansvarigt mot sin arbetsgivare?