Inlägg från: IceKitten |Visa alla inlägg
  • IceKitten

Downs syndrom och abort

jrockyracoon skrev 2019-08-15 03:33:05 följande:

Jag hade som många andra här valt abort för några år sedan.

Men idag har jag förstått att barn med Downs syndrom ofta är betydligt kärleksfullare och öppnare är många andra barn. Därtill har jag själv blivit lite äldre och mer mogen. Så idag, nej, jag hade inte valt bort ett barn med downs syndrom, utan tyckt att det var spännande!

Vi behöver mer karaktärer och mer kärlek i Sverige. Att välja bort barn p.g.a. dess intelligens eller utseende, etc. är ganska motbjudande. Men jag antar att rädslan för det vi inte känner till ofta styr vårt beteende.

De i tråden som har berättat om en personlig kontakt de haft med någon som har downs syndrom - tycks vara betydligt mer positiva än de som inte har det. En notering som stöder min tes.

Alltså ursäkta men vilket bs.

Vem fan tycker att det är "spännande" att ens barn kommer få extra svårigheter i livet? Oavsett om detta gäller låg intelligens, bli mobbad för sitt utseende, lättare att gå upp i vikt, betydligt mindre möjligheter att skaffa en partner eller att hen aldrig kommer skaffa egna barn. Och detta är vid den milda graden av Downs, där de dessutom har svårigheten att vara smarta nog att förstå att de är annorlunda och önska att de var som alla andra men inte kunna göra någonting åt det.

Sedan lider många barn och vuxna med Downs dessutom av hjärtsjukdomar, synfel, hörselnedsättningar och andra fel på de inre organen.

Att välja att behålla ett barn med Downs är absolut inget fel och helt upptill föräldrarna, men att försköna utvecklingsstörning som du gör är otroligt ignorant och förolämpande mot föräldrarna som kämpar med sina älskade barn.

Folk med Downs är öppnar just för att de aldrig blir äldre än barn i sinnet, även när deras kropp säger annat. Det innebär även att många av dem aldrig lär sig att kontrollera sina impulser som vi vuxna gör vilket kan sätta dem i olämpliga och farliga situationer. Som att dra ner byxorna på en lekplats eller hoppa ner i det kalla havet på vintern.

Dessutom, om du faktiskt läser tråden ser du att många av oss som faktiskt har erfarenhet av utvecklingsstörningen är tveksamma till att behålla ett barn med Downs. Just för att barn blir till vuxna och även om samhället numera verkar väldigt förtjusta i barn med Downs så är de konstigt nog inte alls lika entusiastiska när det gäller en 36 åring som sitter på hem och inte ens klarar av att sköta sin egna hygien. Långt i från alla är som i Köping.
  • IceKitten
    jrockyracoon skrev 2019-08-15 10:19:00 följande:

Att be om ursäkt innan man förolämpar folks tankar gör det inte mer rätt.

Jag noterar att du ingenstans motsäger mitt påstående om att personer med downs syndrom tillför världen kärlek i större omfattning än andra.

Om vi t.ex. tittar på några av de saker du nämner: "Låg intelligens", "Bli mobbad för sitt utseende" och "mindre möjligheter att skaffa ett partner" så är detta nackdelar som följer utifrån hur andra människor ser på downs syndrom. Det blir ungefär som att man ska välja bort homosexuella barn för att de riskerar att möta omgivningens förakt. I min värld ska man inte välja bort ett barn för att det är annorlunda och bryter mot normen av skäl att andra är fördomsfulla. De problemen ska man istället jobba med genom information, mänskliga möten och debatter för att få ett mänskligare och varmare samhälle. Jag tycker t.ex. inte att homosexuella ska utrotas utan att de som är homofoba ska ändra inställning.

Det finns alltid barn som kommer mobba andra. Det problemet försvinner inte, eller minskar i omfattning, för att man väljer bort barn med vissa karaktäristiska drag eller utvecklingsstörning.

Att prata om den kärlek och glädje personer med downs syndrom kan ge är uppenbarligen fel enligt dig, eftersom det är förskönande. Istället är du pigg på att prata om alla de ev. problem som uppkommer med sådana barn. Det skulle jag i så fall kalla ett demoniserande. Det är minst lika illa.

Med tanke på hur många i tråden som talar illa om de här barnen, tycker jag faktiskt att några mothugg väl kan vara på sin plats. Att tala om de negativa aspekterna enbart ger en väldigt falsk bild, och det vill inte jag vara med att bidra till.

Personer med DS sätter vår empati och fördomsfullhet på prov med sin sårbarhet. De är nästan jämnt glada och har hjärtat med sig i allt de gör. De är inte fördomsfulla mot andra, de visar stor värme och tillit till andra människor och gör inte en fluga förnär. Jag säger att du har MYCKET att lära från dem. 

Att tycka att det någon säger att bs är inte att förolämpa någon. Om jag skulle ha sagt att du, exempelvis, var korkad hade det varit det.

Då gör jag det nu, ett barn med Downs tillför inte världen större glädje. Hen tillför, förhoppningsvis, sina föräldrar, släktingar och vänner lika mycket glädje som ett frisk barn hade gjort. Jag personligen är inte gladare som person för att min granne har Downs än jag hade varit om hon var som alla andra. De är individer precis som alla andra och vissa tillför glädje, andra sorg.

Gällande nästa del, nej. Låg intelligens, att bli mobbad och att inte kunna skaffa barn är negativt för individen oavsett hur samhället ser på det. Det är inte kul att inser att man inte klarar av de andra gör lätt exempelvis. Sedan bör samhället självfallet inte mobba någon oavsett orsak men vi bor inte i en utopi. Min moster grät när jag föddes för att hon själv så gärna ville ha barn men insåg att det var en väldigt dålig idé, hur får du det till att det skulle ha med andra personers syn på downs att göra?

Sedan är kommentaren om utrotning helt orelevant då Downs inte är en ras och alltså heller kan utrotas.

Du tror alltså på riktigt att du kan ta alla personer med Downs och sätta i samma fack? Det är en funktionsnedsättning, det dem har gemensamt är saker som lägre intelligens, större risk för sjukdomar och liknande. Det är fullt möjligt att vara korkad, sjuk och elak även för en person utan funktionsnedsättning. Alltså är det även det för en person med funktionsnedsättning och egotism är för övrigt något som barn har mängder av, alltså även folk som har stannat av i den mentala utvecklingen.

Men, uppenbarligen är du inte kapabel till att se individen bakom funktionsnedsättning och heller inte de väldigt verkliga problem med en nedsättning då du totalt ignorerar dessa.
  • IceKitten
    jrockyracoon skrev 2019-08-15 11:49:50 följande:

För mig är uttrycket "bs" grovt nedsättande. Om jag skulle kalla dina åsikter för bajs skulle det också vara det enligt min mening.

I din värld är det helt okej att generalisera utifrån negativa aspekter om DS, t.ex. säga att de inte tillför världen större glädje, än att generalisera utifrån positiva aspekter, t.ex. säga att de gör det. Det går inte ihop.

Ang. generalisering så är det faktiskt möjligt att hitta alla möjliga statistiska samband. Man kan t.ex. säga att homosexuella har ett mer varierat sexliv än andra även fast det finns många homosexuella som inte har det, och trots att homosexuella personer är individer. Detta för att en generell iakttagelse inte behöver gälla alla personer i gruppen utan majoriteten.

Med ditt resonemang menar du alltså på fullaste allvar att om man kunde, borde man abortera barn med låg intelligens, fräknar, anlag för fetma, skelögda, homosexuella och alla andra avvikelser som ger en risk för mobbning. Det skulle inte bli många kvar, och mobbning skulle ändå förekomma, kanske till och med öka med sådana moraliska värderingar florerande i samhället. Sedan så blir hela resonemanget fel eftersom studier visar att mobbning oftast inte handlar om den mobbade, utan snarare om dem som mobbar. Vem som helst kan bli mobbad, så kanske vi då skulle abortera alla, enligt ditt resonemang?

Jag förstår inte riktigt din mosters koppling till mitt uttalande om DS. 

Det står inget om ras, i varken SAOL eller SAOB - när man söker på verbet utrota. Så visst kan man använda ordet "utrota" när man exkluderar en grupp personer med ett visst funktionshinder.

Om du vill övertyga mig att personer med DS ger lika stor eller mindre kärlek till sin omgivning än andra personer, behöver du hänvisa till en vetenskaplig studie som visar det. Din åsikt eller din tro, kan du ha, men den påverkar inte mig nämnvärt i min tro om du inte kommer med bättre argument än du hittills har gjort.

Jag ser visst problemen, men ser också fördelarna. Jag vill dock gärna lyfta fördelarna utifrån mitt perspektiv i en tråd där många negativa röster hörs. Blir faktiskt lite skrämd av den lätthet folk väljer bort och argumenterar för att utgallra/utrota människor med funktionshinder. Tillsammans med andra tecken på att vi är tillbaka i 30-talet gör det mig verkligt orolig.

Fortfarande ingen förolämpning mot dig.

Sedan, då du uppenbarligen är en sådan person som tillskriver människor åsikter de aldrig har uttryckt så orkar jag inte lägga jättemycket energi på den här konversationen. Men jag ska besvara några av dina punkter, de jag anser vara värda svar.

Jag påstår att människor med Downs varken tillför eller minskar glädjen i världen. Detta är status quo och behöver alltså inte bevisas. Du påstår att de på något sätt ökar glädjen i världen och vill jag gärna se bevis på det.

Min moster hade uppenbarligen Downs då jag använde henne som exempel i en tråd om Downs syndrom. Det tordes vara ganska uppenbart... Alltså var hennes reaktion på att ej kunna få barn relevant då du påstår att detta bara är samhällets krav på lycka.

Att vilja ha ett friskt barn är inte samma sak som att vilja ha en superras.

Dock går det inte att diskutera med folk som ändra berättelsen för att det ska passa sig själva. Så får konversation slutat här.
  • IceKitten
    Anonym (Nejjjjjjjjj) skrev 2019-08-16 12:58:55 följande:

Eller om du ts får ett barn med (sam 1 eller 2 eller 3 ) en ovanlig sjukdom känner en som hens barn fick det och det upptäckte dom när barnet var 4 månader eller där runt bebis var som en vilken baby som helst innan men sen så får hen massa problem vill inte gå in på detaljer men man älskar ar sitt barn ovansett alså om ditt barn får en skade i huvudet av en olycka slutar du då och älska ditt barn? Gör ditt barn kanske inte blir som förut. Tror inte ts vet vad hon pratar om tror inte ts har barn

Du har förhoppningsvis rätt, men människor kan vara hemska. Min mammas mor sa en gång att hon bara gjort två misstag i sitt liv. Det var två av hennes barn varav en hade Downs och den andra hade andra funktionshinder.

Som sagt, vidrig människa.
Svar på tråden Downs syndrom och abort