• Anonym (Confused)

Börja röka?! Hjälp!

Jag har hamnat i ett dilemma och känner att jag måste skriva av mig och få höra era tankar om situationen!

Har träffat en kille dom senaste 3-4 månaderna som jag verkligen tycker om och jag vet att han även tycker om mig väldigt mycket. Problemet är att han röker vilket ingen av mina tidigare partners gjort och jag har själv aldrig heller varit någon rökare. Men av någon konstig anledning har jag börjat röka så smått nu när jag är med honom. Det började med någon cigg när vi var ute och festade en gång och efter det har jag fortsatt feströka med honom. Sen blev det så att jag började hänga med honom ut för att röka efter att vi haft sex och det har jag också bara fortsatt med. Nu dom senaste veckorna har jag till och med tagit ett par cigg med honom utan anledning en helt vanlig vardagskväll. 
    Jag har alltid varit den där sportiga tjejen som tränat mycket, ätit nyttigt och levt hälsosamt. Är 30 år och har nästan aldrig rökt en enda cigg innan jag träffade honom och trodde aldrig att jag skulle börja röka. Är inte beroende men har gått från att tycka det är ganska äckligt till att verkligen uppskatta ciggen. Det sjukaste av allt är att jag faktiskt trivs ganska bra med det här och gillar känslan av att röka. Fattar ju såklart hur dumt det är att röka men ändå gillar jag det och dras till det på något sätt!? 

Vad ska jag göra? Är jag superkorkad eller kan jag få unna mig den här lasten? Finns det någon mer som har börjat röka på grund av att er partner röker? Hur lång tid tar det innan man blir beroende på riktigt? Hjälp mig!

• Svar på tråden Börja röka?! Hjälp!
  • Anonym (Motivation)
    Anonym (Trodde jag aldrig) skrev 2020-07-11 19:23:07 följande:

Hann inte köpa innan jobbet i morse men har köpt nu, Catch mini spearmint valde jag. Har första prillan inne nu för att testa känslan. Vi får se om det dämpar en del av röksuget imorgon :) Rapport kommer!

Väntar med spänning!
  • Anonym (Jag också)
    Anonym (Trodde jag aldrig) skrev 2020-07-10 13:40:59 följande:

Jag vet inte om ni andra i tråden hamnar i såna situationer, men jag har ett sommarjobb som gör att jag inte kan/får röka under hela arbetspasset (7-9 timmar). Vad är ert bästa subsitut för att dämpa suget av nikotin? Jag har testat nikotinersättningsmedel i form av sugtabletter och nikotintuggummi, men tycker inte det hjälper särskilt mycket. Snus kanske?

Som jag skrivit tidigare i tråden har vi s.k. rökfri arbetstid där jag jobbar. Jag får röka på min lunchrast så jag måste avstå ca 4 timmar på både fm och em. Det har blivit en vana som funkar för mig även om röksuget sätter in rejält ett par gånger på både fm och em. Då brukar jag tugga vanligt tuggummi och vetskapen om att jag ?snart? får ta en cigg blir ändå lugnande. Under lunchen röker jag alltid minst två cigg, ibland tre. 7-9 timmar låter tufft, vad jobbar du med?
  • Anonym (Motivation)

Ett sånt typ av jobb hade jag aldrig orkat med i längden

• Anonym (Jag också)
    Anonym (Motivation) skrev 2020-07-17 18:40:03 följande:

Ett sånt typ av jobb hade jag aldrig orkat med i längden

För att inte kunna röka menar du? När det infördes var jag inte rökare så på något sätt visste jag ju vad som väntade när jag började röka på ?heltid?. Men att fixa 7-9 timmar... ojojoj!
  • Anonym (Trodde jag aldrig)
    Anonym (Jag också) skrev 2020-07-12 02:23:18 följande:

Som jag skrivit tidigare i tråden har vi s.k. rökfri arbetstid där jag jobbar. Jag får röka på min lunchrast så jag måste avstå ca 4 timmar på både fm och em. Det har blivit en vana som funkar för mig även om röksuget sätter in rejält ett par gånger på både fm och em. Då brukar jag tugga vanligt tuggummi och vetskapen om att jag ?snart? får ta en cigg blir ändå lugnande. Under lunchen röker jag alltid minst två cigg, ibland tre. 7-9 timmar låter tufft, vad jobbar du med?

Ja, det är tufft :-/ Om det är fullt upp är det ingen fara men när det är lite lugnare så kommer röksuget direkt. Har testat snus nu under veckan och det dämpar det värsta fysiska behovet.

Jag sommarjobbar på ett ganska stort gym, mestadels i receptionen.
    Anonym (Motivation) skrev 2020-07-11 22:38:30 följande:

Väntar med spänning!

Det funkar ganska bra och jag tycker att det dämpar det fysiska nikotinsuget även om saknaden efter ciggen är stor. Tycker det är gott även om det svider lite under läppen
  • Anonym (Beroende)

Jag skulle verkligen råda dig att låta bli. Innan det är för sent.

Jag är själv rökare. Varit sedan tidiga tonåren.

Att bli beroende av den här skiten är inte roligt!

Tänk framåt, om du ska skaffa familj. Då vill du inte vara fast i det här. Jag lyckades aldrig sluta röka när jag skaffade barn. Hade uppehåll under graviditeten, vilket gjorde graviditeten så mkt jobbigare än den skulle varit. Började sedan igen.

Beroendet är inte att leka med!

Det är dyrt, det är skadligt, och det är ett helvete att sluta.

• Anonym (Motivation)
    Anonym (Jag också) skrev 2020-07-17 23:53:59 följande:

För att inte kunna röka menar du? När det infördes var jag inte rökare så på något sätt visste jag ju vad som väntade när jag började röka på ?heltid?. Men att fixa 7-9 timmar... ojojoj!

Okej jo men det kan du ha en poäng i. Med min självdisciplin hade det nog blivit svårt en då
  • Anonym (Motivation)
    Anonym (Trodde jag aldrig) skrev 2020-07-18 11:56:21 följande:

Det funkar ganska bra och jag tycker att det dämpar det fysiska nikotinsuget även om saknaden efter ciggen är stor. Tycker det är gott även om det svider lite under läppen

Va skönt att det funkar! Även om jag gillar tanken på att gym personalen skulle stå utanför o röka..haha.
    Anonym (Motivation) skrev 2020-07-20 14:28:08 följande:

Va skönt att det funkar! Även om jag gillar tanken på att gym personalen skulle stå utanför o röka..haha.

Hahaha... Finns inte på kartan!

Känner mig nästan bedräglig ibland som är ansiktet utåt i en gensomsund verksamhet, men som är inbiten rökare när jag inte jobbar....
Svar på tråden Börja röka?! Hjälp!