• Fri 16 Aug 2019 16:10
    450 visningar
    8 svar
    8
    450

    Min bebis har svårt att sova på dagen

    Min bebis (11 veckor) har svårt att komma till ro och sova på dagen. Hon gullar inte vagnen eller babysittern (vill ej somna utan kroppskontakt) och bärselen och sjalen fungerar endast ibland men oftast får hon panik och blir jättearg och det slutar med att man måste ta ut henne. Hon vill helst bli buren jämt men endast vänd utåt eller i tigervila. På kvällen då vi har nattningsrutin samma tid varje kväll somnar hon ganska bekymmerslöst med mitt bröst som napp i sängen och sen sover hon från ca 20-21.00 från till 08-09.00 på morgonen med matpaus runt 01, 03 och 05 i halvsovande tillstånd. Men på dagarna är det jättesvårt att få ro på henne och få henne att somna och hon blir övertrött, ledsen och uppgiven.

    Någon med liknande problem? Bör vi införa tydliga sovrutiner även på dagarna? Trodde hon var för liten för det men det fungerar ju väldigt bra på kvällen. Hur vet man när hon ska sova och hur mycket? Verkar vara mest från 4-månaders ålder man introducerar sovschema. Alla tips mottages!

  • Svar på tråden Min bebis har svårt att sova på dagen
  • Fri 16 Aug 2019 17:54
    #1

    Väldigt få spädbarn mår bäst av att mamma bestämmer sovtider. De allra flesta mår bäst av att somna när de är trötta. Somna medan de äter och ena gången sova 5 minuter och andra gången 2 timmar.

    En av anledningarna är att deras behov ändras hela tiden. En baby som plötsligt behöver sova mycket mera, kommer att somna om man inte aktivt hindrar den. En baby som behöver mindre sömn, kommer inte att somna. Det där händer automatiskt, om inte föräldrarna lägger sig i det.

    Du vet inte hur mycket din baby behöver sova. 9 h/dygn? 18 h/dygn? Eftersom du inte vet det, så funkar det dåligt om du försöker bestämma sovtiderna.

  • Fri 16 Aug 2019 17:59
    #2

    Så har jag också tänkt men om man märker att barnet är extremt trött men inte kommer till ro och lyckas somna och istället blir övertrött och ledset. Vad gör man då? Tacksam för tips på vad man kan göra hellre än det man inte kan göra ????

  • Fri 16 Aug 2019 18:13
    #3

    Vi köpte riktiga mörkläggningsgardiner så det verkligen blir mörkt i rummet. Sen alltid samma rutin som varje nattning. Byta blöja, gå upp i sovrummet, sätta på musik genom babymonitorn, ge ersättning, lägga i spjälsängen. Det spelar ingen roll om det var på dagen eller natten. Så gjorde vi med andra barnet som hade kolik, hatade vagn och lätt blev störd av ljud.

    Första barnet somnade när hon blev trött. På golvet, i soffan, bilen vagnen, babygymmet, babysittern eller gäster. Spelade ingen roll. Andra barnet var något helt annat ;)

    Jag har märkt på mina barn att när de gäspar och visar att de är trötta är det nästan för sent för att nattningen ska gå smidigt. Testa att natta lite innan du tror att det är dags?

  • Fri 16 Aug 2019 20:18
    #4
    Dewdrop skrev 2019-08-16 17:59:06 följande:
    Så har jag också tänkt men om man märker att barnet är extremt trött men inte kommer till ro och lyckas somna och istället blir övertrött och ledset. Vad gör man då? Tacksam för tips på vad man kan göra hellre än det man inte kan göra ????
    Om babyn är missnöjd - amma. Om babyn är nöjd - låt henne få vara det. En liten baby som behöver sova kommer att somna om hon är mätt och nöjd. "Övertrötta" spädbarn behöver inte sövas utan matas.

    Det här gäller om det är en frisk baby utan magproblem. Allergiska barn och barn som är för tidigt födda, kan hållas vakna av en ond mage. Då är det inte heller sömnen som är problemet utan magen.
  • Fri 16 Aug 2019 20:22
    #5
    lövet2 skrev 2019-08-16 20:18:27 följande:

    Om babyn är missnöjd - amma. Om babyn är nöjd - låt henne få vara det. En liten baby som behöver sova kommer att somna om hon är mätt och nöjd. "Övertrötta" spädbarn behöver inte sövas utan matas.

    Det här gäller om det är en frisk baby utan magproblem. Allergiska barn och barn som är för tidigt födda, kan hållas vakna av en ond mage. Då är det inte heller sömnen som är problemet utan magen.


    Fast om det var så enkelt skulle jag inte be om hjälp och tips här. Tack i alla fall.
  • Little­Sunshi­ne84
    Fri 16 Aug 2019 21:20
    #6

    Hej TS!

    Det kan vara riktigt svårt med sömnen för en sån liten.

    En del vill tex bli burna 24/7. Jag skulle investera i en bra bärsele så du orkar bära henne tills hon somnar.

    Så små barn kan byta sovrutiner närsom, det går oftast över. Testat att ge henne ngn mjuk filt? Dinglis? Snuttefilt? Tar hon napp?

    Min yngsta som är 4 månader sov bra från start men blev sen knorrig. Jag testade med att lägga på en kudde/vagn/svalt i rummet etc. tillslut visade sig att napp och en dinglis mot vardera kind var hans grej. Han ville ha ngt att gosa in sig i.

    Jag tror inte på strikta rutiner för en sån liten. Att hon somnar på kvällen är nog snarare den naturliga instinkten.

    Det kommer att bli bättre och lättare :)

  • Fri 16 Aug 2019 22:42
    #7

    Jag vill bara säga att jag känner igen mig SÅ mycket i din historia. Nu är min dotter 10 månader och situationen en helt annan, men vi hade det precis likadant fram till typ 4 månader. Hon skulle också bara bli buren framåtvänd och bärsele funkade absolut inte. Endast famnen. Och det tog låång tid att få henne att komma till ro varje sovstund. Kändes som vi inte gjorde annat än försöka söva en övertrött bebis vissa dagar (enligt min erfarenhet kan en bebis absolut vara övertrött och behöva hjälp att komma till ro, åtminstone när dom är äldre än typ 4 veckor). När hon väl somnade satt jag stilla med henne i famnen tills hon vaknade, ibland 30 min och ibland 2 timmar. Det som "funkade" för oss var att helt enkelt härda ut, och turas om att bära så mycket det går (om man har turen att vara två). Som någon annan skrev tror jag också det är bäst att vara lyhörd och låta bebisen styra. Längre fram i tiden går det säkert att börja med rutiner som passar er alla. Försök lyssna på din magkänsla, du är säkert bättre än du tror på att avgöra vad ditt barn behöver!

    Just det, vi satt mycket med henne i famnen och guppade på en pilatesboll. Kan va värt ett försök om ni inte redan testat ????.

  • Sat 17 Aug 2019 14:32
    #8

    Hej, vår bebis är 14 v och sover ungefär samma tider varje dag. Känner igen mkt i det du skriver TS. Vår bebis vill helst bli buren och titta utåt, gillar inte vagnen. Bärsjal o babybjörn funkar ibland. Hon har ofta svårt att komma till ro och i sk språngperioder gråter hon ofta innan hon somnar. Jag gungar henne i famnen i köket med fläkten på, ibland även kranen en stund om hon är jätteledsen. Jag sjunger, spelar låtar och använder app:en Sounds to sleep (hon gillade tvättmaskinsljudet några dagar....) med olika framgång. Ibland funkar tv bra. Har märkt att hon somnar lite bättre om jag går ut en sväng med henne, i famnen och tittar på träd och buskar.
    Lycka till!

Svar på tråden Min bebis har svårt att sova på dagen