Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Menvafan)

Förbannade gubb-kilo

Har i ett års tid skurit ner på portioner, skippat godis till 1ggr i månaden, håller koll på vad/mkt jag äter med en app och våg, så ligger mellan 1800-2200 dagligen i kaloriintag, enligt prognos borde jag sjunka 0,5kg i veckan...

Men vågen flyttar sig inte från 80kg.. är den trasig måntro?

Nu är det inte världens undergång, vill bara ner till 70 och bli av med denna j***** bulle på magen.

Ska nog börja promenera i skogen också, trodde 20k steg varje arbetsdag skulle låta mig slippa detta.

Nån som har lust att dissikera var jag har tänkt fel?

• Svar på tråden Förbannade gubb-kilo
  • Anonym (Menvafan)
    Tow2Mater skrev 2019-08-17 01:51:09 följande:

Kanske du glommer de kalorier du dricker?

Önskar det, men dessvärre räknar jag även dem.
  • ds3

Chocka kroppen, gör nått du inte brukar några veckor. Huruvida det är att springa några km eller lyfta vikter. Enligt min erfarenhet så fungerar det rätt bra för dom flesta.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Kroppens energiförbrukning minskar med stigande ålder.
    Det är lättare (=tar mindre tid och ansträngning) att kontrollera vikten med kosten än med träning.

Testa periodisk fasta typ 16:8, dvs 16 timmar fasta i sträck per dygn.
    Jag upplever det som mycket enklare att kontrollera vikten med 16:8, och kommer fortsätta med det livet ut.

I princip hoppar jag bara över frukosten och äter inget sent på kvällen. Jag fastar från kl 20 på kvällen till 12 nästa dag.

Av hälsoskäl bör man naturligtvis röra på sig en del. Experterna rekommenderar en pulshöjande aktivitet 30-45 minuter tre gånger per vecka.
    Det gäller inte bara fysisk hälsa, utan även psykisk.
    Lyssna på sommarpratet i P1 av Anders Hansen.

• Anonym (E)

Då betyder det att 1800-2200 kalorier är mer än vad du gör av med. För att gå ner behöver du med andra ord minska eller börja förbruka föer kalorier, förslagsvis genom en kombination av styrketräning och cardio. Intervallträning är bra.

• Anonym (Menvafan)
    Anonym (E) skrev 2019-08-17 05:26:49 följande:

Då betyder det att 1800-2200 kalorier är mer än vad du gör av med. För att gå ner behöver du med andra ord minska eller börja förbruka föer kalorier, förslagsvis genom en kombination av styrketräning och cardio. Intervallträning är bra.

Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2019-08-17 02:47:49 följande:

Det är lättare (=tar mindre tid och ansträngning) att kontrollera vikten med kosten än med träning.

Jag upplever det som mycket enklare att kontrollera vikten med 16:8, och kommer fortsätta med det livet ut.

I princip hoppar jag bara över frukosten och äter inget sent på kvällen. Jag fastar från kl 20 på kvällen till 12 nästa dag.

Av hälsoskäl bör man naturligtvis röra på sig en del. Experterna rekommenderar en pulshöjande aktivitet 30-45 minuter tre gånger per vecka.

Använder mig av Fitbit, har förbränningspuls 6-9 timmar per arbetsdag, bränner 4k dagligen enligt prognos så borde vara som en pinne .. hmm.. börjar tänka att jag borde nog börja hoppa över den sena middagen efter jobbet, vilket bör ge mig en redig fasta period.
  • Anonym (ifbb)

Förbränning på jobbet gills inte, hur tränar du? Kort och intensivt? Hur ser kosten ut? Den bör främst bestå av mättat fett och protein.

• Anonym (Menvafan)
    Anonym (ifbb) skrev 2019-08-17 11:02:20 följande:

Förbränning på jobbet gills inte, hur tränar du? Kort och intensivt? Hur ser kosten ut? Den bör främst bestå av mättat fett och protein.

Tränade förut, men blev ett mkt långt uppehåll...så ingen träningsplan idag, försökt fixa till vikten genom kosten som består av vanlig husmankost, grillat kött då och då, frugans veganska hittepå,, egen musli (nötter,frön,havregryn) med a-fil...äta normalt, men mindre portioner.

Nåja, av svaren jag fått hittils så ser det ut som jag får återuppta träningen igen, då kostkontroll uppenbarligen inte funkar
  • Anonym (H)
    Anonym (Menvafan) skrev 2019-08-17 11:31:09 följande:

Tränade förut, men blev ett mkt långt uppehåll...så ingen träningsplan idag, försökt fixa till vikten genom kosten som består av vanlig husmankost, grillat kött då och då, frugans veganska hittepå,, egen musli (nötter,frön,havregryn) med a-fil...äta normalt, men mindre portioner.

Nåja, av svaren jag fått hittils så ser det ut som jag får återuppta träningen igen, då kostkontroll uppenbarligen inte funkar

Husman och grillat låter inte jättenyttigt, beroende på vad som avses med det. Räkna inte bara kalorier utan läs på om mat som ökar fettförbränningen och lägg om kosten.

Sedan kanske du ska kolla dina värden så att det inte finns något fysiskt skäl till att du inte går ner.
  • Anton Chigurh
    Anonym (Menvafan) skrev 2019-08-17 11:31:09 följande:

Träning /motion i all ära....det är och förblir "bara" en liten del av en eventuell viktnedgång. Generellt handlar det om sisådär 10 % (tio) "inverkan" så att du fortsätter vara noggrann med att räkna på ditt totala energiintag. Det ÄR nyckeln till framgång.

Du är inne på helt rätt spår, du får kort och gott hålla igen ännu mer på födan.

All lycka till.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (Gubben 56)
    Anonym (E) skrev 2019-08-17 05:26:49 följande:

Din förbränning har alltså avtagit väsentligt och behöver hjälp. Hjälpen är att äta ännu mindre och om du krymper magsäcken så kan det gå. Allting tar sin tid och du behöver lägga om din kost och koncentrera dig på att äta minimalt.
    Och för guds skull, drick aldrig alkohol även om det är måttliga mängder.
  • Anonym (Menvafan)
    Anonym (Gubben 56) skrev 2019-08-18 11:29:22 följande:

Din förbränning har alltså avtagit väsentligt och behöver hjälp. Hjälpen är att äta ännu mindre och om du krymper magsäcken så kan det gå. Allting tar sin tid och du behöver lägga om din kost och koncentrera dig på att äta minimalt.

Och för guds skull, drick aldrig alkohol även om det är måttliga mängder.

Inte ens tänkt den tanken, nästan nykterist
  • Anonym (A)

+1
  • Anonym (appappapp)

Det kanske är appen det är fel på! Testa nåt annat sätt att bedöma energiförbrukningen.

• Liberté
    Anonym (Menvafan) skrev 2019-08-17 10:34:54 följande:

Använder mig av Fitbit, har förbränningspuls 6-9 timmar per arbetsdag, bränner 4k dagligen enligt prognos så borde vara som en pinne .. hmm.. börjar tänka att jag borde nog börja hoppa över den sena middagen efter jobbet, vilket bör ge mig en redig fasta period.
    Ledsen men appar är generellt sett riktigt dåliga på att beräkna kcal förbrukning för vardagsmotion, oftast väldigt mycket högre än vad som är normalt.

Inte ens träningsmaskiner likt löpband med inbyggd våg och perfekt distansmätare är särkskilt bra, de är optimister när det gäller förbränning.

Exempelvis brukar min Aesics Run keeper visa 1000-1200 kcal brända av någon mils löpning på normalt underlag och 45 min per mil vilket är bananas.

Står vikten stilla försök att öka dina macros ex mer protein för att höja kcal medan du minskar fett/kolhydrater för kompensation, bättre mättnad.
Svar på tråden Förbannade gubb-kilo