Inlägg från: Anonym (Ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ts)

Sjunger som en man..

Gjorde precis ett test på nätet gällande min sångröst. Tydligen är mitt röstomfång G3 - B4. Det motsvarar manlig tenor. Hur är det möjligt? Jag är ju kvinna! Vad skulle jag sjunga om jag skulle vilja vara med i en kör? Skulle jag få sjunga med karlarna eller skulle jag bli utkickad? Kan det här vara anledningen till att jag aldrig gillart sjunga?

• Svar på tråden Sjunger som en man..
  • Anonym (Ts)
    thweni skrev 2019-08-17 22:29:24 följande:

Vad är det för test och vad exakt stod i resultatet?

Är du mer bekväm att sjunga höga eller låga toner?

(G3-B4 låter f.ö väldigt högt om det är som det står..)

G3-B4 är väl väldigt lågt för en kvinna? Enligt "facit" närmast tenor.

Jag är mer bekväm med att sjunga låga toner. Gillade aldrig att sjunga i skolan för att jag inte fick till de högre tonerna.

playback.fm/vocal-range
  • Anonym (Ts)
    thweni skrev 2019-08-17 22:43:57 följande:

Inte om man utläser siffrorna bakom som man bör. I så fall är det omfång trestrukna G till fyrstrukna B. Det är högre än man kan sjunga typ. Sopraner ligger på C1-C3.

Enligt "facit" på den här sidan ligger sopran B3 - C6.

Kan inte sånt här. Min enda kunskap kommer från den här sidan och lite pianolektioner på lågstadiet.
  • Anonym (Ts)
    thweni skrev 2019-08-17 22:51:56 följande:

Kolla längre ner på den sidan så har du omgången på pianot. Du är alt enligt testet. Dock stämmer det inte med hur man räknar (och jag skrev fel, det ska vara c1-c3 som sopran).

Tror ettstrukna c är det samma som C4 på den här sidan.
  • Anonym (Ts)
    thweni skrev 2019-08-17 22:56:20 följande:

Stamtonerna skrivs på andra sätt än i testet, därför är det fel. Tror de har förenklat det för testets skull. Kontrabastonerna skrivs med stora bokstäver men det är de allra lägsta tonerna. De allra ljusaste skrivs med små bokstäver och på piano är högsta tonen c4

Den högsta tonen jag kan sjunga utan att det låter helt galet är ettstrukna b (säger man så?).
  • Anonym (Ts)
    thweni skrev 2019-08-17 23:21:29 följande:

Skulle säga att du är alt då. :) om du dessutom tittar på "facit" på länken så står det att ditt omfång motsvarar altstämma.

En alt sjunger till E5 (tvåstrukna e) och en tenor till C5 (tvåstrukna c) medans jag bara kan sjunga till B4. Alltså mitt omfång räcker inte ens till tenor (som är en manlig stämma).
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Alt-tenor-sopran) skrev 2019-08-17 23:20:05 följande:

Jag är som du och sjunger i kör och jag är ordinarie alt men kan även ibland sjunga tenor och även sopran. Vissa lägen i alten blir fel för mig och då kan jag i vissa sånger platsa bättre som tenor/sopran. Det beror helt på omfånget på den sång vi ska sjunga vart jag hamnar.

Men du måste ju ha ett superstort omfång om du kan sjunga alltifrån tenor till sopran..
  • Anonym (Ts)
    thweni skrev 2019-08-17 23:21:29 följande:

Skulle säga att du är alt då. :) om du dessutom tittar på "facit" på länken så står det att ditt omfång motsvarar altstämma.

Och de sista tonerna låter inte alls bra. Den högsta tonen jag kan ta utan att rösten börjar spricka är ettstrukna g.
  • Anonym (Ts)
    AniieeHär skrev 2019-08-17 23:52:10 följande:

Intressant sida. Jag har alltid kallat mig själv mezzosopran, kanske för att det är där jag känner mig mest bekväm. Men jag vet att jag kommer långt ner i bariton också och några toner upp i sopran om jag sjunger upp mig ordentligt och också mycket beroende på vad jag sjunger. Jag har ett "hack" som jag måste antingen över eller under för att det ska funka.

Oroa dig inte för  att du "sjunger som en man" bara för att du kan ta vissa toner i ett stegtest. Det är lite skillnad mellan att ljuda toner och sjunga sånger.

Har nu googlat på "chestvoice" och "headvoice" (ingen aning om vad det heter på svenska). Kan det vara att du har ett hack när du växlar från den ena till den andra?
  • Anonym (Ts)
    AniieeHär skrev 2019-08-18 00:03:27 följande:

Stämmer rätt bra det.

Jag vet inte om uttrycken har svenska namn. Min svenska sånglärare (för måååånga år seda) kallade det bara att "sjunga med magen"  och "sjunga med huvudet".

Kollat på en tutorial om headvoice på Youtube och lyckats höja mitt omfång till tvåstruna c-d. Får ju fram tonerna efter övningarna med att låta som en bebis men de låter luftiga och instabila..
  • Anonym (Ts)
    AniieeHär skrev 2019-08-17 23:52:10 följande:

Intressant sida. Jag har alltid kallat mig själv mezzosopran, kanske för att det är där jag känner mig mest bekväm. Men jag vet att jag kommer långt ner i bariton också och några toner upp i sopran om jag sjunger upp mig ordentligt och också mycket beroende på vad jag sjunger. Jag har ett "hack" som jag måste antingen över eller under för att det ska funka.

Oroa dig inte för  att du "sjunger som en man" bara för att du kan ta vissa toner i ett stegtest. Det är lite skillnad mellan att ljuda toner och sjunga sånger.

Var är ditt hack? Läste precis om en teori enligt vilken alla har den på ettstrukna d, tror jag. Stämmer det på dig? Har inte koll på min egna röst än för att kunna bedöma det.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (K) skrev 2019-08-18 09:02:08 följande:

Vill du "gilla att sjunga"?

Vill du sjunga i kör?

Jag blir bara nyfiken på om du tycker detta verkligen är ett problem?

Att sjunga i kör verkar rätt kul.
  • Anonym (Ts)
    thweni skrev 2019-08-18 12:51:51 följande:

Det är rätt olika med vad man klarar av att sjunga. Även om du inte kan sjunga exakta toner inom alt så ligger förmodligen ditt bekväma tonläge i altstämma. Men det betyder inte att du behöver kunna från lägsta till högsta tonen inom stämman omfång. Det är på ett ungefär.

Själv sjunger jag från testets G2 till G6 men är mest bekväm i sopranstämma.

Min bekväma tonläge ligger G3 - G4. Svårt att tänka mig att alt är passande. Vet inte om nåt är passande med det skrala omfånget.
  • Anonym (Ts)

Har kolla på några klipp på Youtube och specifikt har jag kollat på klipp om head voice och testat sjunga enligt deras tips. Försökt imitera den här head voice varianten bäst jag kan och kan nu sjunga C5 (tvåstrukna c??) utan att rösten skär sig. Tydligen hjälper det att lyfta på gommen.. Men låter som en operasångerska. Vill ju låta som Beyoncé. Är det här rätt väg att gå alls?

Alla som har sångkunskaper får gärna ge förklaringar och tips. Att sjunga är rena grekiskan för mig.

• Anonym (Ts)

Jag känner hur det vibrerar i bröstet när jag använder min chest voice precis som man enligt Youtube ska känna. Sjunger man högre upp så ska man känna hur det vibrerar i huvudet. Har svårt att få till nåt bra så att det känns som det vibrerar i huvudet och försöker jag så blir det lätt bara falsett.

• Anonym (Ts)

Känner nu hur det vibrerar i hela huvudet, ordentligt. Kan höja och sänka volymen på alla toner C4-C5 vilket enligt en Youtube-guru ska vara bevis för att man inte sjunger i falsett. Stämmer det?

• Anonym (Ts)

Vad är det för skillnad egentligen på chest voice och head voice? Rent tekniskt?

Svar på tråden Sjunger som en man..