• Anonym (Ts)

    Sjunger som en man..

    Gjorde precis ett test på nätet gällande min sångröst. Tydligen är mitt röstomfång G3 - B4. Det motsvarar manlig tenor. Hur är det möjligt? Jag är ju kvinna! Vad skulle jag sjunga om jag skulle vilja vara med i en kör? Skulle jag få sjunga med karlarna eller skulle jag bli utkickad? Kan det här vara anledningen till att jag aldrig gillart sjunga?

  • Svar på tråden Sjunger som en man..
  • thweni

    Vad är det för test och vad exakt stod i resultatet?

    Är du mer bekväm att sjunga höga eller låga toner?

    (G3-B4 låter f.ö väldigt högt om det är som det står..)

  • Anonym (Ts)
    thweni skrev 2019-08-17 22:29:24 följande:

    Vad är det för test och vad exakt stod i resultatet?

    Är du mer bekväm att sjunga höga eller låga toner?

    (G3-B4 låter f.ö väldigt högt om det är som det står..)


    G3-B4 är väl väldigt lågt för en kvinna? Enligt "facit" närmast tenor.

    Jag är mer bekväm med att sjunga låga toner. Gillade aldrig att sjunga i skolan för att jag inte fick till de högre tonerna.

    playback.fm/vocal-range
  • thweni
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-17 22:39:08 följande:

    G3-B4 är väl väldigt lågt för en kvinna? Enligt "facit" närmast tenor.

    Jag är mer bekväm med att sjunga låga toner. Gillade aldrig att sjunga i skolan för att jag inte fick till de högre tonerna.

    playback.fm/vocal-range


    Inte om man utläser siffrorna bakom som man bör. I så fall är det omfång trestrukna G till fyrstrukna B. Det är högre än man kan sjunga typ. Sopraner ligger på C1-C3.
  • Anonym (Ts)
    thweni skrev 2019-08-17 22:43:57 följande:

    Inte om man utläser siffrorna bakom som man bör. I så fall är det omfång trestrukna G till fyrstrukna B. Det är högre än man kan sjunga typ. Sopraner ligger på C1-C3.


    Enligt "facit" på den här sidan ligger sopran B3 - C6.

    Kan inte sånt här. Min enda kunskap kommer från den här sidan och lite pianolektioner på lågstadiet.
  • thweni
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-17 22:39:08 följande:

    G3-B4 är väl väldigt lågt för en kvinna? Enligt "facit" närmast tenor.

    Jag är mer bekväm med att sjunga låga toner. Gillade aldrig att sjunga i skolan för att jag inte fick till de högre tonerna.

    playback.fm/vocal-range


    Kolla längre ner på den sidan så har du omgången på pianot. Du är alt enligt testet. Dock stämmer det inte med hur man räknar (och jag skrev fel, det ska vara c1-c3 som sopran).
  • thweni
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-17 22:50:17 följande:

    Enligt "facit" på den här sidan ligger sopran B3 - C6.

    Kan inte sånt här. Min enda kunskap kommer från den här sidan och lite pianolektioner på lågstadiet.


    Stamtonerna skrivs på andra sätt än i testet, därför är det fel. Tror de har förenklat det för testets skull. Kontrabastonerna skrivs med stora bokstäver men det är de allra lägsta tonerna. De allra ljusaste skrivs med små bokstäver och på piano är högsta tonen c4
  • thweni
    thweni skrev 2019-08-17 22:56:20 följande:

    ...på piano är högsta tonen c4


    Feltryck på mobilen: c5 ska det såklart vara.
  • Anonym (Ts)
    thweni skrev 2019-08-17 22:51:56 följande:

    Kolla längre ner på den sidan så har du omgången på pianot. Du är alt enligt testet. Dock stämmer det inte med hur man räknar (och jag skrev fel, det ska vara c1-c3 som sopran).


    Tror ettstrukna c är det samma som C4 på den här sidan.
  • Anonym (Ts)
    thweni skrev 2019-08-17 22:56:20 följande:

    Stamtonerna skrivs på andra sätt än i testet, därför är det fel. Tror de har förenklat det för testets skull. Kontrabastonerna skrivs med stora bokstäver men det är de allra lägsta tonerna. De allra ljusaste skrivs med små bokstäver och på piano är högsta tonen c4


    Den högsta tonen jag kan sjunga utan att det låter helt galet är ettstrukna b (säger man så?).
  • Anonym (Alt-tenor-sopran)

    Jag är som du och sjunger i kör och jag är ordinarie alt men kan även ibland sjunga tenor och även sopran. Vissa lägen i alten blir fel för mig och då kan jag i vissa sånger platsa bättre som tenor/sopran. Det beror helt på omfånget på den sång vi ska sjunga vart jag hamnar.

Svar på tråden Sjunger som en man..