• thweni

Sjunger som en man..

Vad är det för test och vad exakt stod i resultatet?

Är du mer bekväm att sjunga höga eller låga toner?

(G3-B4 låter f.ö väldigt högt om det är som det står..)

• thweni
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-17 22:39:08 följande:

G3-B4 är väl väldigt lågt för en kvinna? Enligt "facit" närmast tenor.

Jag är mer bekväm med att sjunga låga toner. Gillade aldrig att sjunga i skolan för att jag inte fick till de högre tonerna.

playback.fm/vocal-range

Inte om man utläser siffrorna bakom som man bör. I så fall är det omfång trestrukna G till fyrstrukna B. Det är högre än man kan sjunga typ. Sopraner ligger på C1-C3.
  • thweni
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-17 22:39:08 följande:

G3-B4 är väl väldigt lågt för en kvinna? Enligt "facit" närmast tenor.

Jag är mer bekväm med att sjunga låga toner. Gillade aldrig att sjunga i skolan för att jag inte fick till de högre tonerna.

playback.fm/vocal-range

Kolla längre ner på den sidan så har du omgången på pianot. Du är alt enligt testet. Dock stämmer det inte med hur man räknar (och jag skrev fel, det ska vara c1-c3 som sopran).
  • thweni
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-17 22:50:17 följande:

Enligt "facit" på den här sidan ligger sopran B3 - C6.

Kan inte sånt här. Min enda kunskap kommer från den här sidan och lite pianolektioner på lågstadiet.

Stamtonerna skrivs på andra sätt än i testet, därför är det fel. Tror de har förenklat det för testets skull. Kontrabastonerna skrivs med stora bokstäver men det är de allra lägsta tonerna. De allra ljusaste skrivs med små bokstäver och på piano är högsta tonen c4
  • thweni
    thweni skrev 2019-08-17 22:56:20 följande:

...på piano är högsta tonen c4

Feltryck på mobilen: c5 ska det såklart vara.
  • thweni
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-17 23:13:38 följande:

Den högsta tonen jag kan sjunga utan att det låter helt galet är ettstrukna b (säger man så?).

Skulle säga att du är alt då. :) om du dessutom tittar på "facit" på länken så står det att ditt omfång motsvarar altstämma.
  • thweni
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-17 23:35:32 följande:

En alt sjunger till E5 (tvåstrukna e) och en tenor till C5 (tvåstrukna c) medans jag bara kan sjunga till B4. Alltså mitt omfång räcker inte ens till tenor (som är en manlig stämma).

Det är rätt olika med vad man klarar av att sjunga. Även om du inte kan sjunga exakta toner inom alt så ligger förmodligen ditt bekväma tonläge i altstämma. Men det betyder inte att du behöver kunna från lägsta till högsta tonen inom stämman omfång. Det är på ett ungefär.

Själv sjunger jag från testets G2 till G6 men är mest bekväm i sopranstämma.
  • thweni
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-18 12:57:21 följande:

Min bekväma tonläge ligger G3 - G4. Svårt att tänka mig att alt är passande. Vet inte om nåt är passande med det skrala omfånget.

Tror det handlar mycket om träning. Har du inte sjungit mycket tidigare så kan det kännas obekvämt eller svårt med vissa toner. Mitt spann ät stort pga träning, hade inte haft det om jag inte övat, jag lovar.

Testa att sjunga en altstämma så får du se hur det känns.

Och titta på denna videon om altstämma:

Svar på tråden Sjunger som en man..