Inlägg från: Andreaaaa |Visa alla inlägg
  • Andreaaaa

BF MAJ 2020

Stenbocken93 skrev 2020-07-03 12:16:10 följande:

Jag tyckte det var oerhört svårt att märka av när sonen gick igenom fasen. Jag tror han var extremt närhetskrävande i 2-3 dygn (höll på att göra mig tokig) sen helt plötsligt sa min man att han var mer vaken med sin blick och började så smått fästa blicken vid saker. Huvudet blev också helt plötsligt mycket större! Så jag insåg det i efterhand eftersom han är så olika från dag till dag. 

Åh det låter ändå lylligt - att det var svårt att märka....Är SÅ rädd att detta bara är hennes personlighet... hennes bror är världens gladaste unge men också kanske världens mest aktiva och var INTE nöjd som bebis. Tänkte att nu får vi kanske en lugn en.... :-S
  • Andreaaaa
    Miruska skrev 2020-07-03 15:09:00 följande:

Jag känner igen detta! Min dotter var också missnöjd hela tiden, sov knappt under dagen. Vi trodde det var kolik, för hon skrek jättemycket på förmiddagarna och kvällarna.

Efter en vecka så blev allt bättre. Belöningen var fantastisk för hon började le och kunde sova bättre på dagarna sen.

TACK! Det finns hopp med andra ord Jag räknar dagarna.....
  • Andreaaaa
    SweetCA skrev 2020-07-05 16:39:43 följande:

Ingen mens men har pcos så räknar inte med att få det heller

.

Måste bara berätta om något som är helt magiskt. Lillen har korvat och hållit på vid bröstet. Som han behöver prutta men inte kan. Testat massage, miniform osv men har inte hjälpt.

Vi har haft skrikfest på kvällarna och på senare tid på förmiddagen. Så himla jobbigt när bröstet inte tröstar och min sambo har tillomed fått hämta oss på promenaden för han har bara skrikigt trots att jag ammat.

Har tänkt att det är pga utvecklingssteg två men så fick jag tipset att testa ersättning. Och pang. En helt annan kille nu. Helt magiskt. Han sover 2-2,5h på förmiddagen och eftermiddagen. Han är glad och nöjd och vi har så mycket bättre nätter. Visst vaknar han men inte på samma sätt som förrut.

Han har alltså varit hungrig... Jag ammar först och sen får han en flaska. Han är så duktig och kan byta, kör medela calma flaska och rapar ofta.

Tänkte om det är någon här som har samma situation... Testa detta, det kan vara magen men det kan vara hunger. Vi kör babysemp 1 lemolac.

Detta är exakt min erfarenhet ifrån äldre sonen. Exakt. En varning dock att det finns en risk att han kommer att välja bort bröstet helt efter ett tag, det gjorde min son. Kanske ingen katastrof men kan som sagt vara bra att vara förberedd på det.

Jag funderar nu på hur länge jag ska kämpa på med dotterns amning innan jag ger upp eftersom att hon har liknande tendenser. Inte skrikfest nu efter att det för hemska utvecklingssteget är förbi men grinig och lättirriterad, sover dåligt etc. Rätt säker på att ersättning skulle göra susen men vill hinna få i henne så mkt bröstmjölk som möjligt innan jag ?ger upp?.... :-S
  • Andreaaaa
    jevana skrev 2020-07-05 04:18:41 följande:

Vår kille ska heta Robin :)

Ture, Cornelia, Majsan och Robin <3 <3<3 <3

Tänk att de är riktiga små människor nu.
  • Andreaaaa
    SweetCA skrev 2020-07-05 20:11:41 följande:

Misstänkte att det var fler som upplevt det!

Har helammar I två månader så känner ändå att han har fått mycket bra. Kör på med bröstet så långt det går. Huvudsaken är att han är nöjd och glad, lilla hjärtat mitt!

Skillnaden är så stor så det känns som det är klart värt det. Samt att jag tycker faktiskt inte att det är guld och gröna skogar att amma hela tiden (8-9h) the speciellt inte när det inte är nog.

Detta har blivit en sådan lättnad för hela familjen!

Ser det inte som att ge upp utan att göra det som funkar bäst. Varför pina sig själv och dem? Kör på så länge du orkar. Det är ju en hel del veckor nu som du ammat!

Det är ju inte dåliga saker som man ger dem heller.

Sen skulle ni höra hur sambon sitter och bondar med honom när han matar. Så himla fint <3

Tack, du har rätt. Majsan är bara 6v och jag hade gett mig fan på att helamma i tre månader iaf men vi får la se. Förstår helt ditt val och kommer säkert göra samma här men än så länge sover hon i tretimmarspass på natten och är gnällig mer än skrikig under dagarna så jag fortsätter ett tag till. Samtidigt tycker man ju synd om dem om de ska behöva vara småledsna konstant under sig första tid här på jorden så det är ju en avvägning det där... Nöjd bebis är ju ett rätt härligt koncept det med
  • Andreaaaa
    Bettan84 skrev 2020-07-12 20:29:02 följande:

Hej alla fina mammor ..

Hur gör ni med amningen när ni är ute ? Ammar ni fritt eller täcker ni bebisarna ? :)

Jag ammar fritt. Särkilt nu på sommaren och utomhus känner jag mig bekväm med att visa lite tutte. Folk är väldigt duktiga på att inte glo, tycker jag Om vi var i en mer formell miljö typ bank eller inne på en restaurang så skulle jag nog försöka skyla själva bröstet lite mer med en jacka eller något, eller dra mig undan lite. Men på parkbänkar, strand, i stillastående bil, hemma hos kompisar etc kör jag bara
  • Andreaaaa
    HejsanJenny skrev 2020-07-12 23:36:56 följande:

Jag har samma inställning! Dock var jag på en picknick nyligen och gick ifrån några meter för att sätta mig på en bänk för att amma (istället för i gräset) och inom tio minuter hade hela sällskapet liksom....flyttat sig till och runt bänken jag satt på, det tyckte jag kändes lite jobbigt. Det satt och stod liksom tio personer runt omkring bänken där jag satt och försökte mata min bebis (som blev sjukt stressad och distraherad av alla människor).

Det får mig att tänka på när de första i vårt kompisgäng precis fått barn och mamman drog sig undan till vardagsrummet för att amma. Efter en stund gick min man förbi och blev visst sugen på en liten pratstund, så han går dit och kör fram ansiktet typ 50 cm fr bebis (och bröst) och förundras över hur gullig bebis är när den äter..! Mamman är rätt cool och låtsas som ingenting utan pratar på så det är först efteråt, när jag tar upp det med min man, som han reflekterar över att han kanske inte varit jätteartig, hehe. För honom var det en så 100% ickesexuell situation så han tänkte inte ens tanken (behöver jag nämna att han aldrig varit någon boob man heller )

Men jag tror att många har rätt lätt att tänka bort tutten i situationen så jag försöker också göra det när jag ammar offentligt
  • Andreaaaa
    Bettan84 skrev 2020-07-16 18:28:35 följande:

Precis , samma här får han inte till sömnen på fm då blir resten av dagen katastrof.

Angående amningen , det börjar bli lite tufft då jag tror inte jag har tillräckligt med mjölk . Han är ofta missnöjd, suger på men kommer ingen mjölk så börjar han gallskrika ...

Det var så jobbigt idag när vi är ute, ammade men han var fastklistrad vid tutten och skrek samtidigt , folket glodde som jag vore en galning :(

Jobbigt, men OM det är så att du inte har så mkt mjölk att bebis blir nöjd just nu så brukar det ju bli bättre efter några dagar, de växer ju i skov och hungern ökar i skov samtidigt men mjölkproduktionen brukar komma ikapp efter några dagar och bebis lugnar ner sig.

Mina bebbar har hållit på sådär främst när de är trötta så du kanske kan försöka styra om till att amma honom när han är precis nyvaken istället för när han är trött, om du inte redan gör det? Jag brukar ofta söva med att amma men det är ju inte helt lyckat alltid för då kan de vara rätt gnälliga när magen kör igång eller bli irriterade om mjölken kommer för fort, för långsamt, etc Så det bästa är ju att amma direkt när bebbe vaknar även om hen inte signalerar att hen är hungrig - i den utsträckning det är möjligt förstås...

Just det, 4 av 5 ggr om mina skriker vid bröstet så är det för att de behöver rapa, men det har du säkert redan koll på
  • Andreaaaa
    HejsanJenny skrev 2020-07-17 08:39:56 följande:

Min bebis är galen. Igår gick vi upp vid nio, hon sov i ungefär tjugo minuter vid tolv på soffan medan jag åt lunch. Sen var nästa sömn i ytterligare tjugo minuter vid fyra tiden i bärselet när vi var ute och gick. Sov en kort kort stund vid tjugo-tiden medan jag och en vän gick en promenad. Sen somnade hon för natten vid midnatt. Då tänkte jag, pust vad skönt, nu kommer hon sova djupt i natt. Nä. Värsta natten på länge - vaknat varannan timme hela natten till och med nu. Hon vägrar liksom sova!? Det här är fjärde dagen av att hon tar små powernaps som ger henne kraft att hålla sig vaken i ytterligare typ, sex timmar. Vad f-n gör man?

Mitt bästa (och enda, tyvärr) tips är att maniskt upprepa för sig själv att: -Det är en fas, det är en fas! för det ÄR det alltid, och inom kort sover hon som vanligt igen. Kämpa!
Svar på tråden BF MAJ 2020