Inlägg från: Andreaaaa |Visa alla inlägg
  • Andreaaaa

BF MAJ 2020

Söderlund skrev 2020-10-12 13:55:13 följande:

Yes, kolik i 2,5 månad och eventuellt känslig mot mjölkprotein. Jag har varit mjölkfri sen typ vecka 2, det blev något bättre efter ungefär 1 månad med mjölkfritt men sen successivt bättre fram till 2,5 månad innan skrikperioden slutade. Vi tror egentligen inte att det berodde på mjölkproteinet utan helt enkelt kolik som inte har någon förklaring, men vi vågade ju inte chansa, så vi får se nu när han blir 6 månader, då ska jag försiktigt börja introducera mjölk igen medan han fortfarande ammar. Han har inte reagerat på något sen det lugnade ner sig men han länge behövt hjälp att bajsa och få ut pruttar med pysventil. Och som nu när han behöver prutta/bajsa på natten är han ju väldigt störd av magen, men han har inte ont och skriker och gråter som under första tiden.

Det låter rätt identiskt med vår situation förutom att jag inte märkte någon som helst koppling till komjölk trots veckor av uppehåll och därför äter det. Misstänker vetemjöl nu, om det öht är något, men storebror var likadan i princip och han hade inget i slutänden, inget som märktes när han började äta iaf, så kanske är de bara pruttisar ändå... verkar ju ändå som att jag (och ni) har barn som har det lite extra kämpigt med magen iaf.
  • Andreaaaa
    Daphodil skrev 2020-10-14 20:07:48 följande:

När lägger ni era små om kvällen? Och när vaknar de på morgonen?

Min pojk somnar runt 19. Vaknar ca 7.30-8.

Somnar ca 20.00. Lite oklart när hon vaknar, om magen spökar kan hon ligga och vakna/gnälla/somna om rätt mkt, ibland redan ifrån 05, men vi går aldrig upp tidigare än 7 och har man riktig tur kan hon somna om ända till närmare 09.

Hon har samma sovtider som storebror nu så vi kan ha dejtkvällar här hemma igen - alltså LYXEN!! <3
  • Andreaaaa

Nån som vill dela med sig av lite underhållningstips för de vakna timmarna? Har en liten tjej här som lätt blir uttråkad nuförtiden..: Vad hittar ni på och vad gillar era små att göra?

• Andreaaaa
    Bettan84 skrev 2020-10-21 09:44:34 följande:

Jag måste bara berätta , min pojke sov hela natten igenom !! Eller ja 19.30-05.30 sen fick han mat och han somnade om sov tills 07.15. OM jag är glad !!

MEN fick mjölkstockning på ena bröstet aaaaajjjjjj ajjjjj. Så ont det gör !!! Hade inte ammar på 10-11 timmar !

Hoppas det går över .

Det började med att jag läste om Anna W. Metoden - MEN jag modifierade lite och gjorde det på mitt sätt .

Jag testade först med att trappa ner nattamningen . Liam blir 5 månader den 27 Oktober . Det verkar som att både jag och han mår bra av det ! Innan så lyfte jag över honom till vår säg och ammade så fort han började gnälla. Då kom hans mage igång och han vaknade jämt .

Nu ville jag testa något annat . Jag började för 3 dagar sen .Jag trodde som sagt att han var hungrig när han vaknade varannan /var tredje timma men icke . Han vaknade av att magen var igång efter varje amning .

Första natten vaknade han 2 ggr och den 3 ammade jag för han verkade (med all rätt ) vara hungrig .

Han somnade om med nappen /till och från.

Andra natten vaknade han efter han hade sovit 6 timmar i streck . Han somnade om men vaknade efter 1 timma . Somnade om med napp vaknade en timma efter . Somnade om och vaknade 1,5 timma efter då var klockan 5.00 så han fick mat och somnade om. Sov till 07.00.

Igår sov han fram tills 05.30. Fick mat och sov tills 07.15.

Jag ville bara dela med mig - våga testa !

Han somnar nu själv (med hjälp av nappen eller så suger han på sin tumme :/ ) Men det tar 5 min Max !!

Jag ger gröt - en timma efter ammar jag - sen är det massa skratt och sen sängen. Släcker ALLT, säger min ramsa ?go?natt go?natt sov så gott? ger han nappen och går ut. På vägen ut säger jag ramsan 2 ggr innan jag går ut och 2 ggr utanför dörren . Sen avlyssnar jag . Om han börjar gnälla går jag in igen med ramsan, ger napp och snutte och sen går jag ut igen . Det tar Max 5 min . Jag blev helt paff ! Min man nattade honom igår och han var i ren chock att det gick så smidigt .

När han vaknade på natten sa jag ramsan mjukt 2-3 gånger och han somnade om av sig själv utan napp.

Jag kände på mig att jag var tvungen att göra något . Det visade sig att han störde sig på white noise (som jag körde varje kväll ) och ljus (nattlampa) och jag själv låg bredvid honom tills han somnade .

Nu kör jag stenhårt med rutiner även på dagen . Fasta tider för mat / sova med högst 15 min marginal. De första dagarna jag skrev ner på papper och sen försökte jag följa det och han verkar kunna följa schemat galant .

Jag ger honom extra gröt på morgonen , sen puré som mellis och gröt till middag. Självklart amningen är prio 1 men han verkar vara supernöjd med lite extra mat .

Coolt och bra jobbat
  • Andreaaaa
    HejsanJenny skrev 2020-10-21 16:28:18 följande:

Hur ligger era till i vikt och längd? Vad har ni för storlekar i kläder? Vi kör fortfarande på 62/68 i det mesta men flera par byxor har börjat bli korta på längden på senare veckor så börjar nog bli dags för 74 snart. Ska på (försenad) 5 månaders kontroll på fredag, ska bli spännande att se hur det ligger till!

Hade femmånaderskontroll på dagen 5 mån i torsdags, då vägde hon 6,22 och var 65,5 cm lång. Upplever dock fortf 68 som jättestora ofta, antar att det är för att hon är en rätt ?smal? bebis. Det var hennes bror och vi föräldrar också så ingen överraskning. Börjar dock med lite gröt nu för hon hade börjat dippa lite ifrån kurvan.
  • Andreaaaa
    Söderlund skrev 2020-10-26 11:33:19 följande:

Är det någon fler som har en otroligt jobbig bebis nu?... Min kille på 5,5 månad bara gnäller och är frustrerad och uttråkad, måste roas hela tiden annars blir han gnällig. Dessutom har han börjat krångla med amningen. Suger 30 sekunder sen släpper han och vrider sig och vill åla iväg som en mask, så det känns som en kamp varje gång. Jag låter honom vara en stund sen tar jag tillbaks honom till bröstet men sen gör samma sak igen. Otroligt påfrestande och jag är bara sååå less. Han äter gröt på kvällen och lite fruktpure till mellis men jag vill bara börja ge ännu mer så vi kan börja trappa ner amningen snart, hoppas kunna skjuta vid 8-9 månader. Men just nu sover han skräp igen och vaknar 6-7 gånger per natt så han vill gärna amma för att komma till ro också...

Daphodil skrev 2020-10-26 16:55:05 följande:

Jag tycker min pojk (6 mån) är rätt enkel, MEN han sover sina sabla halvtimmar hur jag än gör, och vid sista sovstunden på dagen är han sjukt svårsövd. Ibland till den grad att jag ger upp, och så får jag dras med en övertrött suris tills han ska sova för natten. Jag blir tokig. Storasyster sov alltid flera timmar i stöten, men han bara vill inte.

SweetCA skrev 2020-10-26 17:31:23 följande:

Hehe låter som min kille han har börjat sova 40 minuter. Tre gånger om dagen och sista är sjukt svår. Till den mån att jag ibland sätter honom i bilen och kör en halvtimme för att han ska sova och vi får en bättre kväll. Men sen sover han bra 19-7 och är ganska enkel med så han behöver väl bara ca 13-14h sömn helt enkelt.

Han är bara suris om han inte lyckas sova sista.Låter som reaktion på utvecklingssteget de har nu. Min matvägrade ett tag, men det har gått över och var orolig på natten. En hel del mardrömmar och lite mer hmm humör än vanligt.

Så det borde släppa snart för er! Kämpa på!

Känner igen allt - här har vi aldrig fått till mer än 40 min i sträck på dagen iofs, men nu är sista luren mkt svårsövd, just nu nattar jag tex en mkt övertrött bebis som varit vaken alldeles för länge... Och nattsömnen ja, hon vaknade en gång i timmen mellan 19-23 igår och skrek. Hon är iofs rätt snorig också men tror inte det var hela förklaringen om man säger så.

Dagtid mest glad men med tydliga preferenser, kan fortsatt vara riktigt arg ?bara? för att det är tråkigt!
  • Andreaaaa
    viljaa skrev 2020-10-30 08:48:42 följande:

Hej allihop! TS här!

Så längesen jag var in här. Så kul att tråden fortfarande är aktiv och att det verkar gå bra för er alla <3 min tjej blir snart 6 månader, tiden går sååå himla fort verkligen! Känner igen mycket av det ni skriver, här sovs det också 30 min 3 ggr per dag och tuttas galet på nätterna, dagtid är bröstet det tråkigaste som finns så verkar rätt likt hur vissa har det här! Kanske kikar in lite oftare igen vi får se haha, kram på er<3

Hej! Älskar fö din trådstart, så peppig, och tänk att nu är vi här
  • Andreaaaa
    Daphodil skrev 2020-11-01 11:31:37 följande:

Nu somnar lille pojk för helt egen maskin vid dagens första vila, vilket också medför att han sover 90 min istället för tidigare 30.

Tack Bettan för inspiration!

Åh, jag vill också testa men har fegat lite pga att här finns tyvärr inget intresse för napp, ger du det eller funkar det ändå?
  • Andreaaaa

Även här har vi en liten med knölig mage, hon sover MAX 3h i sträck på natten och mkt oroligt med fler uppvak under morgonnatten med megapruttar och gnäll...men herregud vad hon gillar att äta ?riktig? mat, kan inte ta det ifrån henne tror jag

Personligheten: lite försiktig men bjussig med leendena. Hon gillar folk generellt men storebror är bäst, när han är igång och busar skrattar hon som en tok...han i sin tur blir förstås triggad att balla ur ännu mer av det, det hoppas och snurrar och flyger grejer i luften - men megaglada ungar väger upp allt extra stök (oftast )

Träning, vad är det??? Skämt åsido, bor i Sthlm så vi ska hålla oss borta ifrån gym. Hade iofs haft svårt att få till mer än något enstaka pass i veckan nu, tiden räcker inte. Hade hoppats kunna börja springa men har pajat knät istället och har t.o.m. svårt att få tid att gå till fysioterapeuten (barnfri) så det får bli promenader. Jag har inte vägt mig sedan i början av graviditeten men är väl typ som vanligt nu. Fast svagare förstås, längtar lite efter att få känna mig stark och smidig. Tar itu med det när jag börjar jobba tänkte jag, orkar inte stressa nu

• Andreaaaa
    Bettan84 skrev 2020-11-10 09:45:20 följande:

Nu är min pojke 5 och en halv månad . De senaste dagarna vaknar han varje/varannan timma nästan på natten och vill inte somna om .. jag är helt slut . Någon som känner igen sig ?

Ja! Var lite bitter att hon ?bara? sov 3h i följd innan men nu vaknar hon varje/varannan timme. Så himla svårt att veta om det är magen pga att hon äter mer varierat, eller att hon är hungrig förvar hon har ökat energibehov eller om det bara är en utvecklingsfas. Om man bara visste så man visste hur man kunde hjälpa!!

Är så otroligt trött och har konstant ont i nacke och huvud av att ligga och amma hela nätterna, försökt söva om henne utan att amma men då skriker hon i falsett så det var det bara att glömma...
Svar på tråden BF MAJ 2020