• Bettan84

BF MAJ 2020

Andreaaaa skrev 2020-09-15 15:16:36 följande:

Har förresten en fråga!

Dottern blir 4 mån nästa vecka och är fortfarande sällan vaken längre än 1h15 min - 1h 30 min i streck under dagen, sedan blir hon trött (mkt grinig). Ett alt två längre pass på kvällen då hon kanske är vaken 2h (2,5h om det bara är 1 ?långpass?.)

BM lät så himla förvånad när jag nämnde detta att jag blev lite fundersam - hur länge är era små vakna?

Kan tillägga att hon är hemskt ?fasig? nu och sedan typ en vecka aldrig sover mer än 45 min i streck under dagen så hon är kanske extra trött därför, men hon var bara i undantagsfall vaken längre stunder även innan fasen...

Du är inte ensam . Sonen orkar vara vaken Max 1.30 min allt efter skapar sånt himla liv innan han ska somna på dagen .

Han har också börjat äta mer (fullt normalt ) men jag brukade amma så fort han vakna för att hans mage ska kunna vara ?lugn ? när han ska sova men nu vill han äta innan han somnar ... vet inte om det är pga att han faktiskt är hungrig eller om han vill bara ha bröst för att somna.

Någon annan som känner igen sig ?
  • Bettan84
    Millemupp skrev 2020-09-17 12:43:56 följande:

Nu börjar skorven komma... nån som har nåt bra sätt att få bort det? Provat nån salva med syskonet som jag inte tyckte fungerade, men jag kanske var för otålig?

Är lite bekymrad över huvudomfånget också.. inför nästa BVC-besök (med 1 mån mellan) har jag mätt hemma och på den tiden har det inte växt. Är det vanligt? Hade 34 när han föddes och är uppe på 40,5 nu.

Vi började köra med en förebyggande salva på apoteket när han var 2 veckor . Den luktade blöt hund , väldigt vidrig lukt så vi slutade och körde på med olja .

Efter bad så använde jag liten borste men bara som sagt när hårbotten är mjuk .

Nu är skorven helt borta . Man måste tyvärr göra det regelbundet
  • Bettan84

...och idag kom mensen tillbaka ... har så ont i svanken så jag vet inte vart jag ska ta vägen . Så här illa var det inte innan förlossningen

• Bettan84
    Söderlund skrev 2020-09-27 12:50:28 följande:

Vad jobbigt! Själv fick jag tillbaka mensen redan 8 veckor efter förlossningen. Men för mig har det peppar, peppar blivit tvärtom, hade alltid fruktansvärt ont innan, nu märker jag inte ens att jag ska få mens vilket känns helkonstigt..

Åh vad skönt för dig !!

Jag har aldrig haft så här ont i svanken , trodde att jag hade överbelastad kroppen på något sätt .
  • Bettan84

Hur mår ni alla ?

Vi har haft en tuff period nu med minisömn på dagarna , han sover Max 30 min / gången hemma men går vi ut med vagnen kan han lätt sova i 2 timmar.

Jag är helt slut då han inte sover så bra på nätterna heller. Han vaknar varje/varannan timme ... är heeeelt slut Han blev 4 månader igår .

• Bettan84

?Skönt ? att det är fler som går igenom samma fas .

Jag läser i appen ?upptäck världen ? att det är en av de längsta faserna mellan 3-4 månader och att det borde gå över snart. Tyvärr det har hållit sig nu i 3 veckor så jag hoppas det går över snart .

Var hos VM igår då han fick vaccin och även hon nämnde att de behöver äta mer nu plus att de har separationsångest därav kräver de mer närhet .

Min har också blivit så tuttig ! Han tar nappen men för att han ska kunna somna om så måste jag amma ...

Jag har börjat med smaksensationer nu och han verkar gilla det mesta !! Efter 3-4 dagar ville han äta mer men jag vågar inte ge mer än 2-3 teskedar. Någon annan som upplever att bebis vill äta ?

Jag skulle vilja (inte ersätta ) komplettera amningen med puréer successivt... han är ju en stor pojke och därav kanske även mer hunger ...

• Bettan84
    SweetCA skrev 2020-10-01 20:28:03 följande:

Hmm blir nog totalt mer än 4 iskuber, brukar blanda hej vilt :)

Åh så härligt . Jag tycker också att det är bara positivt om de är intresserade . Min dotter var inte det alls då fick jag helamma länge sen började vi med gröt . Det dröjde innan hon ville äta . Men jag väntade också enligt rekommendationerna först i minst 6 månader vilket jag tyckte jag var helt fel , jag skulle gett henne lite tidigare och öka successivt.

Så länge magen funkar och de får i sig bröstmjölk/ersättning som huvudföda så är det nog inga problem.

Min son blir helt till sig när han ser att jag håller på att förbereda mat haha . Så söt
  • Bettan84

Kollar era små på tv ? :D

Jag måste erkänna att jag sätter på tv ibland med barnprogram och Liam älskar tex Buddi som finns på Netflix

• Bettan84
    Söderlund skrev 2020-10-05 19:47:42 följande:

Min pojke sover fortfarande 40-45 minuter/gång. Men mitt tips är ändå är ändå försöka hålla honom vaken längre mellan sovstunderna. Det har gjort att vår pojke faktiskt vill sova längre, men än så länge väcker vi honom efter 45 minuter eftersom vi vill att han ska sova bättre på natten, och det har hjälpt oss.

Hur länge sover han på dagen totalt ? Min sover Max 3 timmar och ändå är han vaken på nätterna eller så vaknar han 2-3 ggr under natten men är klarvaken vid 5.

Imorse vaknade han 4 och vägra somna om . Jag blir tokig är sååååå trött .
  • Bettan84
    SweetCA skrev 2020-10-06 08:05:05 följande:

Ammar du? Om inte så byt till en större dinapp. Vi gjorde det så då började han äta mer och hux flux så sover han mycket bättre på natten.

Ska börja med lite välling med ersättningen i sista målet för att se om sömnen blir ännu bättre. Innan vi gjorde det så kunde han vakna varannan timme och vilja ha mat.

Jag helammar :( . Jag kunde pumpa ut mjölk och ge han flaska förut men han totalvägrar flaska nu ...

Jag tror också om att han kommer kunna sova mycket bättre när han börjar äta lite mer .

Jag har börjat ge smakprov på gröten , ska öka lite mer kanske nu på kvällen om han blir lite mättare då. Han är super intresserad av mat .
Svar på tråden BF MAJ 2020