• Bettan84

BF MAJ 2020

Stenbocken93 skrev 2020-10-21 16:05:15 följande:

Längtar efter färre nattmåltider här också. Han flaskmatas sedan 2,5 månad med Semper Lemolac. Nu funkar den bra för hans mage men jag undrar om inte den är lite väl lättsmält för honom då han vaknar var 3:e timme för ny måltid. Jag har provat att ge napp på natten men till slut vaknar han så ofta att bara flaskan hjälper. Jag har börjat ge honom 30 ml extra två gånger på kvällen och det har gjort att vi nu slipper mata vid 05 också. Så han äter vid 23, 03 och sen är han nöjd till 09.30. Tror inte det är någon vits att byta ersättning nu, är så glad att den 4:e sorten vi provade funkar ännu. 

Han får 2,5 msk (pulver) gröt på morgonen och 5 msk mat till lunch och vi ökar portionerna gradvis varje ny vecka. Önskar att han bara åt mat för jag hoppas att det ska göra att han slipper flaskan vid 03 också. 

Jag förstår , jag ville inte göra samma ?misstaget ? som jag gjorde med dottern då det var svårare att avvänja henne nattamningen så jag var levande napp under natten tills hon blev 1 år ! Mådde så dåligt psykiskt .

Men försök ge gröt på kvällen så han kanske blir mättare då. Jag ger också lite ?mellis? 2-3 tsk fruktpure/grönsakpure som melllis så att han blir mätt under hela dagen .
  • Bettan84
    Daphodil skrev 2020-10-21 18:57:52 följande:

Wow! Bra gjort. Får försöka nåt liknande

Haha tack ni som orkade läsa inlägget :D!

Testa ! Nu är de så pass ?stora ? så man kan verkligen vänja de nya rutiner även om man kanske tror att det inte går.

Lycka till !!
  • Bettan84
    Daphodil skrev 2020-10-26 20:35:41 följande:

Jag gjorde förresten lite som Bettan och slutade amma till sömns. Ligger istället bredvid och stryker över ryggen, och det funkar fint utan gråt numera. Han vaknar sen var tredje timme och äter ordentligt varje gång, så jag har inte hjärta att avvänja mer just nu.

Men glad att jag slutade amma till sömns. Känns som att han sover bättre om nätterna.

Vad skönt att inte behöva amma till sömns på kvällen. Det kommer hjälpa dig att inte behöva amma i timmar i sovrummet när han blir lite större (för det hände mig med storasyster ) . Därför tänkte jag avvänja han från att amma till sömns så tidigt så möjligt och 4,5 månader var lagom att börja .

Nej då man behöver inte avvänja alls, det får ta sin tid så länge han äter bra och är nöjd . Problemet för mig var att amningen under natten (varje/varannan timme ) orsakade krångel med magen vilken iofs var orsaken att han vaknade ännu oftare .

Nu är han förkyld (blev smittad av storasyster ) och så pass snorig och febrig att jag behövd amma ofta , så lite är man tillbaka på ruta 1 men det viktigaste är att han ammar och inte få vätskebrist . Sen får jag ta tag i nattamningen igen .

Läste om rastlösa bebisar - min blir 5 månader idag och han är likadan. Så var han syster med !!! Jobbigt då man inte hinner göra någonting alls!! Sen blir man frustrerad men det vänder snart när de kan sitta själva och tugga på mat haha
  • Bettan84
    Stenbocken93 skrev 2020-10-28 21:10:11 följande:

Sonen är nu på väg att börja krypa. Han blir så frustrerad och ledsen när det inte går. Dessutom nyper han tag i huden på min hals när jag bär omkring på honom. AJAJ! En allmänt onöjd kille just nu. 

På förmiddagen sover han sin vanliga halvtimme men på eftermiddagen är det nu riktigt stökigt. Gick till slut ut med honom i vagnen kl 17 för att köpa julmust (jag vet, alldeles för tidigt!). Då fick han se sig omkring en stund och sov 20 min sen. Man får vara kreativ och krama ur dem så mycket dagssömn det går så att han inte vill somna redan kl 17.30.

Längtar tills den ljuva dagen då han inte kräks längre. Är det inte ersättningen så är det maten han får. Han är som en tickande bomb. Kräket kan komma närsomhelst, varsomhelst, strax innan nästa mål mat.

Kul att han vill börja krypa. Här har vi en som inte alls vill ligga på mage längre ... det var bättre förut men inte nu... så han ligger också som en säl som det skrevs ovan hahah.

Det där med trött bebis på eftermiddagarna är inte kul alls . Hela eftermiddagen går ut på att hålla honom vaken och då är han väldigt gnällig . Nu är min pojke förkyld (bara snuva ) men han vill inte äta så det blir som en ond cirkel .

Min kräktes också men det har blivit bättre nu . Men jag förstår frustrationen för man gör allt för att han ska behålla maten , man vågar inte lägga honom på mage eller hålla på , så fort han blir exalterad så kräks han .

Jag har läst att nu vid 5+ månader börjar andra utvecklings språnget så de blir mer gnälliga .
  • Bettan84
    Daphodil skrev 2020-11-01 11:31:37 följande:

Nu somnar lille pojk för helt egen maskin vid dagens första vila, vilket också medför att han sover 90 min istället för tidigare 30.

Tack Bettan för inspiration!

Yippi vad kul ! Då känner han sig väl trygg och vet att mamma finns där . Helt magiskt ! Glad jag blir :)
  • Bettan84
    HejsanJenny skrev 2020-10-30 07:37:07 följande:

Här har första tanden kommit! Sylvass!

Grattis !! :)
  • Bettan84

En väldigt tråkig fråga men jag är bara nyfiken - hur går det med mammakilorna? Jag har 8 kilo kvar som jag vill gå ner men har inte haft orken att ta tag i det .

Nu känner jag att snart blir det dags att strukturera kosten mer och träningen .

Hur gör ni med träningen ?

Jag försökte gå till gymmet 3-4 gånger i veckan under några veckor plus promenader men nu har jag varit hemma i 3 veckor pga förkylning .

Allt beror på hur jag mår energimässigt. Har jag haft en dålig natt med minimalt med sömn så har jag struntat i att träna . Det minsta jag vill är att stressa kring vikten och träningen men samtidigt vet jag att jag kommer må bättre om jag är på banan igen .

Om 3 veckor blir min 6 månader då kan man ta ner på kalorierna utan att bröstmjölken påverkas . Man ska ju inte hårt banta när man helammar vet ja .

Kram på er

• Bettan84
    Andreaaaa skrev 2020-11-05 20:02:00 följande:

Även här har vi en liten med knölig mage, hon sover MAX 3h i sträck på natten och mkt oroligt med fler uppvak under morgonnatten med megapruttar och gnäll...men herregud vad hon gillar att äta ?riktig? mat, kan inte ta det ifrån henne tror jag

Personligheten: lite försiktig men bjussig med leendena. Hon gillar folk generellt men storebror är bäst, när han är igång och busar skrattar hon som en tok...han i sin tur blir förstås triggad att balla ur ännu mer av det, det hoppas och snurrar och flyger grejer i luften - men megaglada ungar väger upp allt extra stök (oftast )

Träning, vad är det??? Skämt åsido, bor i Sthlm så vi ska hålla oss borta ifrån gym. Hade iofs haft svårt att få till mer än något enstaka pass i veckan nu, tiden räcker inte. Hade hoppats kunna börja springa men har pajat knät istället och har t.o.m. svårt att få tid att gå till fysioterapeuten (barnfri) så det får bli promenader. Jag har inte vägt mig sedan i början av graviditeten men är väl typ som vanligt nu. Fast svagare förstås, längtar lite efter att få känna mig stark och smidig. Tar itu med det när jag börjar jobba tänkte jag, orkar inte stressa nu

Min pojke blir också road av sin stora systers tokigheter haha. Det hoppas runt och dansas och skriks hehe underbar kaos . Älskar det , även om det kan bli för mycket för det hjärnan klarar av .

Håller med angående gymmen , jag bor också i Sthlm och de senaste dagarna har smittan eskalerat så det är bättre att hålla sig ifrån det ett tag nu .

Jag körde lite hemma igår , mest för jag känner hur kroppen och axlarna blir stela av amningen .

Med två hantlar och gummiband och massa stretch - det gjorde Sussen :)

Jag är så glad för alla vi som fortsatt ha kontakt här . :)
  • Bettan84

Nu är min pojke 5 och en halv månad . De senaste dagarna vaknar han varje/varannan timma nästan på natten och vill inte somna om .. jag är helt slut . Någon som känner igen sig ?

• Bettan84
    Andreaaaa skrev 2020-11-10 11:55:09 följande:

Ja! Var lite bitter att hon ?bara? sov 3h i följd innan men nu vaknar hon varje/varannan timme. Så himla svårt att veta om det är magen pga att hon äter mer varierat, eller att hon är hungrig förvar hon har ökat energibehov eller om det bara är en utvecklingsfas. Om man bara visste så man visste hur man kunde hjälpa!!

Är så otroligt trött och har konstant ont i nacke och huvud av att ligga och amma hela nätterna, försökt söva om henne utan att amma men då skriker hon i falsett så det var det bara att glömma...

Japp tyvärr så har den verkligheten kommit ifatt mig . Haha tror det är en kombination av allt men det blir mycket lättare när de börjar äta mer ordentligt tror jag. Så var det iallafall med dottern men hon var 8 månader då !

Det kommer bli lättare att inte erbjuda tutte när man vet att de äter dig mätta på dagen . Lättare för samvetet iallafall.. Då är man mer beslutsam iallafall.

Nacke kropp allt är superstelt, man ser inte klok ut på morgonen
Svar på tråden BF MAJ 2020