• Daphodil

BF MAJ 2020

Min förstfödda hade också mycket magknip, rotavaccinet var dock inget som förvärrade det ens tillfälligt. Tvärtom sov hon fem timmar i sträck den natten, vilket var rekord dittills

Magknip verkar vara vanligt ffa med första bäbisen, och många gånger finns det ingen konkret anledning eller lösning. Jag masserade mage, gav droppar, uteslöt mjölkprodukter och gasbildande kost i min egen diet - inget hjälpte. Ibland är det kanske bara att härda ut. Så håll ut!

• Daphodil
    Mischa123 skrev 2020-06-10 18:09:00 följande:

Hur mycket äter och sover era bebisar? Våran 6-veckors vaknar ungefär var tredje timme på natten och på dagen är han vaken max 2 timmar innan han är trött och behöver sova igen.. han ammar bra men visar tydligt när han nöjd och inte vill ha mer, sällan vi sitter mer än en timme vid matning. Är det normalt för en bebis i hans ålder? Är med i amningsgruppen på fb där det känns som att dom flesta skriver om hur dom knappt hinner gå på toaletten för bebis vill amma dygnet runt och sitter fast i bröstet, min bebis är inte alls så så man börjar ju undra om man gör något fel haha ;)

Oroa dig inte! Mina barn ammar 5-10 min åt gången, varannan till var tredje timme.
  • Daphodil
    SweetCA skrev 2020-06-12 08:18:12 följande:

Sen verkar det som han sover med tutten i munnen ibland haha och att sug reflexen är just bara en reflex för det går lång tid mellan och sen ganska svagt hehe

Ja det är så sött när de snuttar i sömnen. Både med och utan tutte i munnen <3
  • Daphodil
    Stenbocken93 skrev 2020-06-13 21:36:46 följande:

Läser era amningsinlägg med stort intresse. Jag funderar kring sömnen hos nyfödda.  

Är det någon mer som upplever att det är svårt att få barnet att sova dagtid? De senaste veckorna har han sovit normalt om nätterna 1-3h per gång och har hyfsat lätt att somna om efter amning men dagtid är det rätt omöjligt att få minst en halvtimmes tid utan honom i famnen. Denna vecka som varit har jag ibland fått "tvinga" oss båda att sova på eftermiddagen eftersom jag är såååå trött men han inte vill sova själv (har då varit vakna sedan 08 på morgonen). Då lägger jag honom i babynestet alldeles intill mig och sen lägger jag hans armar på sin mage och min hand varsamt ovanför. Han har överaktiva armar som jag tror ställer till det för honom, han kan vakna till av sina armrörelser. Det är 1,5 vecka för tidigt för ett utvecklingssprång så därför kan jag inte direkt härleda veckans sömnproblem till det. Han sover under vagnpromenader men vaknar så fort vagnen står still, jag hade gärna velat att han skulle sova i vagnen efter en promenad i den friska luften. Jag brukar röra vagnen fram och tillbaka 10 min efter att vi kommit hem efter promenad för att se om han fortsätter sova men icke!

Mitt problem är att få honom att sova på egen hand så att jag själv får sova och då kan jag inte rulla vagn i all oändlighet 

Min första sov dagtid enbart i en rullande vagn. Lillebror sover bra i stillastående vagn om man har köksfläkt eller white noise på, är det nåt ni har provat?
  • Daphodil

Måste älska internet ibland. Lillebror har amningsvägrat i tre dagar. Han har varit nästäppt och satt mjölk i halsen för mycket och vågade till slut inte ta tutten. Efter googlande hittade jag tipsen att öka hud-mot-hud-tiden och amma stående medan man gungar bäbis. Lite trixigt men det funkade, och nu vågar han äta även vid sittamning.

Lämnar detta tips ifall det händer nån av er, för jag vet hur stressande det kan vara när bäbisen inte vill äta...

• Daphodil
    Bettan84 skrev 2020-06-14 21:14:21 följande:

Våran kille sover jättebra på dagarna då han oftast ligger på mage / sida eller i vagnen under promenader . Däremot så har han en period på morgonen mellan 04-08 där han sover jätte oroligt . Han är 3 veckor gammal nu. Någon som har erfarenhet?

Han tar nappen men just under dessa timmar så ligger han och rör på sig hela tiden men skriker inte ... jag kan inte sova alls under dessa timmar .

Ett tips som har hjälpt mig att få honom att sova på dagarna (även nätterna )nu är en sån sidokudde som de kan ligga på sidan utan att tilta framåt - köp den! Den är så värd .

Men som sagt några timmar tidigt på morgonen är han väldigt orolig och rör sig hela tiden :(

Mina barn har också sovit oroligt fram emot morgonen, tror det är vanligt. För mig funkar det att lägga dem på sidan eller vända på dem om de redan ligger på ena sidan. Underlättar kanske matsmältningen.
  • Daphodil
    HejsanJenny skrev 2020-06-17 21:20:20 följande:

Imorgon är min flicka sex veckor. Jag tittar fortfarande på henne varenda dag och blir gråtig av lycka att vi äntligen fick vår bebis. Vilken fin tråd detta var i nio månader <3 Hejja alla oss. Hoppas alla mår bra och njuter av sommaren!

Visst har tråden varit fantastisk. Jag tryckte just på "visa endast" på mitt namn och läste alla inlägg jag skrivit, ända från starten fram till att han föddes. Vilken omtumlande tid det var.
  • Daphodil
    Stenbocken93 skrev 2020-06-20 17:43:27 följande:

Nu har jag testat era tips angående sömnsvårigheter dagtid. Liggamning med babynest är jättesvårt för mig, jag skyller på för små bröst för jag håller på att bryta ryggen av mig för att komma tillräckligt nära sonen. Han ligger med magen mot mig och positioneringen ser bra ut men jag måste luta mig in så himla mycket att det blir ett träningspass för mig till slut (svettigt och icke ergonomiskt). Har kikat på babybaby.se liggamningsvideo och jag tycker att jag följer videons instruktioner men något stämmer inte. Om någon har ett mirakelknep för att jag ska kunna ligga bekvämt så mottar jag det tacksamt. Det är lite lättare med det övre bröstet vid liggamning med näste, mest för att nästets kanten i mångt och mycket blockerar tillgängligheten för det lägre bröstet.

White noise när sonen ligger i barnvagn funkar rätt bra. Nu senast dammsög jag huset och han verkade nöjd i vagnen :)

Det jag märker framförallt med sonens humör är att han är mycket, mycket lugnare när hans pappa hanterar honom. Känns lite surt att han ska vara så mycket mer ledsen och samtidigt närhetskrävande med mig. En bekant nämnde att doften av min bröstmjölk kan reta upp honom vilket försvårar för mig att trösta honom i min famn. Känns det igen av någon?

Kul att white noise funkar!

Känner helt igen det där med att bäbisen blir lugnare hos pappan. Också funderat på det där med mjölklukt. Jag tycker dock att det har blivit bättre senaste tiden, så det kanske det blir för er med.
  • Daphodil
    Andreaaaa skrev 2020-06-23 10:29:26 följande:

Åh, min lilla tjej har såna problem med magen nu. Hon ligger och krystar och grimaserar och bajsar skum och småskriker typ halva sin vakna tid och vaknar av smärtan på nätterna. Pysventil hjälper ibland en liten stund men det är såna mängder gas att det strax är lika illa igen och svårt att få ut ?allt?. Hennes bror hade så också och han blev helt bra först när vi gick över till ersättning (så handlade inte om mjölkallergi). Mycket märkligt.

Nu har vi iaf börjar testa akupunktur. Det är dyrt, jag är skeptisk, men vad gör man inte...

Har du (för) mycket mjölk? Sprutmjölk kan ju ge såna problem...
  • Daphodil
    Andreaaaa skrev 2020-06-23 14:28:19 följande:

Jag tycker inte tycker det verkar så för det går rätt segt när jag pumpar och ingen av ungarna har hållit på och ?gurglat? eller så. Men går det ens att göra något åt isf?

Har man för mycket mjölk kan alltid prova att mjölka ur lite innan amning isf, alternativt "blockamma" (amma ett bröst per tillfälle, och köra samma bröst två amningar i rad så produktionen går ner.) Men det kanske inte är ditt problem då!
Svar på tråden BF MAJ 2020