• Daphodil

BF MAJ 2020

Jag hade tänkt helamma 6 mån, men tröttnade eftersom lille pojk amningsvägrar/bråkar rätt ofta. Sen han blev 5 mån får han smaka på det mesta, och verkar gilla allt som är lite salt. Skönt att slippa vara enda källan till mat, känner jag.

• Daphodil

Blir tokig. Storasyster sov alltid 2h i stöten dagtid, och det gjorde lille pojk också i början. Men senaste veckorna är det 30 min per gång. Jag hinner ingenting! Någon som känner igen sig och har en lösning?

• Daphodil

Nån annan som har ett storasyskon som blivit 10 resor bråkigare/argare? Klart de påverkas av att få syskon,

men jag känner inte igen min fyraåring...

• Daphodil

Min pojk är också pruttig sen vi började med mat. Men i övrigt går det faktiskt förvånansvärt bra just nu. Förlängde vakentiden enligt tips här och nu sover han 1-2 h i sträck. Jätteskönt. Oftast blir det bara två sovstunder per dag då, också skönt.

• Daphodil

När lägger ni era små om kvällen? Och när vaknar de på morgonen?

Min pojk somnar runt 19. Vaknar ca 7.30-8.

• Daphodil
    Andreaaaa skrev 2020-10-16 15:35:44 följande:

Nån som vill dela med sig av lite underhållningstips för de vakna timmarna? Har en liten tjej här som lätt blir uttråkad nuförtiden..: Vad hittar ni på och vad gillar era små att göra?

Här är det mest babygymmet, på mage på mattan och sitta i matstol, om jag är i köket. Eller pratas med av mamma el storasyster.
  • Daphodil
    Bettan84 skrev 2020-10-19 20:50:02 följande:

Min blir också lätt utråkad så det är babygym, babysitter, ligga på magen , soffan, vagnen , gå runt lägenheten ja you name it :).

Dottern var lika rastlös hon med .

Hur går det med er som ammar under natten ? Hur många gånger ammar ni

Har faktiskt ingen aning! 3-5 gånger kanske? Aldrig mindre än så iaf. Tror jag. Låter honom hållas så länge jag vaknar pigg morgonen därpå.
  • Daphodil
    Bettan84 skrev 2020-10-21 09:44:34 följande:

Jag måste bara berätta , min pojke sov hela natten igenom !! Eller ja 19.30-05.30 sen fick han mat och han somnade om sov tills 07.15. OM jag är glad !!

MEN fick mjölkstockning på ena bröstet aaaaajjjjjj ajjjjj. Så ont det gör !!! Hade inte ammar på 10-11 timmar !

Hoppas det går över .

Det började med att jag läste om Anna W. Metoden - MEN jag modifierade lite och gjorde det på mitt sätt .

Jag testade först med att trappa ner nattamningen . Liam blir 5 månader den 27 Oktober . Det verkar som att både jag och han mår bra av det ! Innan så lyfte jag över honom till vår säg och ammade så fort han började gnälla. Då kom hans mage igång och han vaknade jämt .

Nu ville jag testa något annat . Jag började för 3 dagar sen .Jag trodde som sagt att han var hungrig när han vaknade varannan /var tredje timma men icke . Han vaknade av att magen var igång efter varje amning .

Första natten vaknade han 2 ggr och den 3 ammade jag för han verkade (med all rätt ) vara hungrig .

Han somnade om med nappen /till och från.

Andra natten vaknade han efter han hade sovit 6 timmar i streck . Han somnade om men vaknade efter 1 timma . Somnade om med napp vaknade en timma efter . Somnade om och vaknade 1,5 timma efter då var klockan 5.00 så han fick mat och somnade om. Sov till 07.00.

Igår sov han fram tills 05.30. Fick mat och sov tills 07.15.

Jag ville bara dela med mig - våga testa !

Han somnar nu själv (med hjälp av nappen eller så suger han på sin tumme :/ ) Men det tar 5 min Max !!

Jag ger gröt - en timma efter ammar jag - sen är det massa skratt och sen sängen. Släcker ALLT, säger min ramsa ?go?natt go?natt sov så gott? ger han nappen och går ut. På vägen ut säger jag ramsan 2 ggr innan jag går ut och 2 ggr utanför dörren . Sen avlyssnar jag . Om han börjar gnälla går jag in igen med ramsan, ger napp och snutte och sen går jag ut igen . Det tar Max 5 min . Jag blev helt paff ! Min man nattade honom igår och han var i ren chock att det gick så smidigt .

När han vaknade på natten sa jag ramsan mjukt 2-3 gånger och han somnade om av sig själv utan napp.

Jag kände på mig att jag var tvungen att göra något . Det visade sig att han störde sig på white noise (som jag körde varje kväll ) och ljus (nattlampa) och jag själv låg bredvid honom tills han somnade .

Nu kör jag stenhårt med rutiner även på dagen . Fasta tider för mat / sova med högst 15 min marginal. De första dagarna jag skrev ner på papper och sen försökte jag följa det och han verkar kunna följa schemat galant .

Jag ger honom extra gröt på morgonen , sen puré som mellis och gröt till middag. Självklart amningen är prio 1 men han verkar vara supernöjd med lite extra mat .

Wow! Bra gjort. Får försöka nåt liknande
  • Daphodil
    Söderlund skrev 2020-10-26 11:33:19 följande:

Är det någon fler som har en otroligt jobbig bebis nu?... Min kille på 5,5 månad bara gnäller och är frustrerad och uttråkad, måste roas hela tiden annars blir han gnällig. Dessutom har han börjat krångla med amningen. Suger 30 sekunder sen släpper han och vrider sig och vill åla iväg som en mask, så det känns som en kamp varje gång. Jag låter honom vara en stund sen tar jag tillbaks honom till bröstet men sen gör samma sak igen. Otroligt påfrestande och jag är bara sååå less. Han äter gröt på kvällen och lite fruktpure till mellis men jag vill bara börja ge ännu mer så vi kan börja trappa ner amningen snart, hoppas kunna skjuta vid 8-9 månader. Men just nu sover han skräp igen och vaknar 6-7 gånger per natt så han vill gärna amma för att komma till ro också...

Jag tycker min pojk (6 mån) är rätt enkel, MEN han sover sina sabla halvtimmar hur jag än gör, och vid sista sovstunden på dagen är han sjukt svårsövd. Ibland till den grad att jag ger upp, och så får jag dras med en övertrött suris tills han ska sova för natten. Jag blir tokig. Storasyster sov alltid flera timmar i stöten, men han bara vill inte.
  • Daphodil

Jag gjorde förresten lite som Bettan och slutade amma till sömns. Ligger istället bredvid och stryker över ryggen, och det funkar fint utan gråt numera. Han vaknar sen var tredje timme och äter ordentligt varje gång, så jag har inte hjärta att avvänja mer just nu.

Men glad att jag slutade amma till sömns. Känns som att han sover bättre om nätterna.

Svar på tråden BF MAJ 2020