• Trostar

BF MAJ 2020

brownfox skrev 2019-11-12 19:40:29 följande:

+1 här nu. Kom hem från jobbet idag pga förkylning, eller pga jag tappade rösten  annars blir jag aldrig sjuk.

Har ni märkt att det finns ingenting man får använda vid förkylning nar man är gravid?? inte ens nässpray, all te har hibiskus eller ingefära i, alla halstabletter måste man kolla 10 ggr om det är något i man får ta eller inte..... 

Har någon något att rekommendera förutom koksalt? 

Du får ta nässpray! Jag bad apotekspersonalen om hjälo och de plockade fram en nässpray som man fåe använda som gravid :)
  • Trostar

Vad skönt att det är andra som också känner sig aviga mot partnern. I vanliga fall har jag och min man roligt ihop 99,99 % av tiden. Älskar hans humor och kan umgås jämt. Nu stör jag mig på hans skämt och vill helst vara ifred. Hoppas det blir bättre snart för saknar närhet :(

Har inte heller haft sex sedan jag blev gravid. Känns läskigt och kommer må så dåligt om det börjar blöda. Hur tänker ni där?

• Trostar

Vilken vecka är ni i som känner av bebisen?

Senaste veckan har jag känt som att något petar lite svagt där livmodern är, men är ju omöjligt att veta om det är bebis eller gas som lurar en! Är bara i vecka 16 så lite tidigt än kanske...

• Trostar

29/4 - viljaa 

1/5 - Heilena 

6/5 - Blivande3barnsmamma 

3/5 - Lillfina 

8/5- Trostar

14/5 - LinneaWookie 

22/5 - Andreaaaa 

24/5 - Charlieellerså 

25/5 - m94

• Trostar

Det här med influensavaccin. Det rekommenderas att man tar det efter 16 veckor. Jag tänkte ta det på fredag eftersom det passar bäst med jobb. Då är jag i vecka 16+6.

Men de säger ju EFTER vecka 16. Menar de det som vi kallar vecka 16 (alltså 15+0) eller menar de efter vårdens vecka 16 (16+0)????

• Trostar
    flickan89 skrev 2019-12-01 20:02:21 följande:

Jag är i vecka 17 nu och spyr fortfarande nästan en gång om dagen (lär göra det ända till maj känner jag) MEN nu till min fråga.. jag går fortfarande ner i vikt men magen växer på som den ska. Är detta vanligt? Att man kan gå ner i början sa min bm tidigt men nu är jag snart halvvägs.. armar och ansikte försvinner sakta men säkert på mig.. börjar bli lite orolig :/

Kräks du och mår illa (och då antagligen äter mindre) så är det inte alls konstigt att du går ner i vikt! Ta kontakt med BM och säg att du är bekymrad så får du säkert bra stöd och hjälp :)
  • Trostar

Hur tränar ni nu under graviditeten?

Jag har alltid varit väldigt aktiv och tränat och rört på mig. Första månaderna mådde jag för illa och var för trött för att träna, men senaste veckorna har jag velat komma igång igen. Försöker träna med vikter hemma, men blir ofta väldigt illamående efter ca 30 min trots att jag inte tar i alls så mycket som jag är "van" vid.

Promenerar ganska mycket. Ca 50 min 4-5 dagar i veckan. Försöker yoga lite.

Har väldigt stillasittande jobb så behöver och VILL röra på mig, men det känns så motigt! Hur motiverar ni er?

• Trostar

Någon mer som har sjukt ont i magen innan de gör nummer 2?

Jag har senaste veckorna fått som kramper i magen just innan jag behöver göra nr 2. Släpper så fort jag har varit på toaletten, men kamperna innan dess är obehagliga och smärtsamma. Gör ont i nedre delen av magen just över livmodern. Kan vara lite öm i magen efteråt men ändå fortsätta med livet som vanligt.

Imorse så fick jag smärtsamma kramper i magen så jag kallsvettades och fick lägga mig ner på toalettgolvet. Tänkte att jag skulle få missfall för det gjorde så ont. Testade att sätta mig på toaletten och jo, det släppte efteråt. Men är mycket mer öm i magen nu än i vanliga fall. Kramperna är borta men ömheten är kvar.

Någon mer som har det såhär? Har varit hård i magen i flera veckor och tänkt att det inte är någon fara eftersom smärtan släpper så fort jag varit på toaletten. Men imorse var det riktigt läskigt!

• Trostar
    Nextchapter skrev 2019-12-10 11:48:05 följande:

Men åh va mysigt!!

Jag har känns lite småsaker och ibland nått större men har mestadels av tiden tänkt att jag inbillar mig och att det är gaser eller nått, men kanske är knodden ändå? :) är i vecka 17(16+4), är det för tidigt att känna nått då?

Igår va det tillochmed så att jag lade ifrån mig mobilen när jag kollade på ett klipp och bara kände efter liksom, kändes typ som nått knödde, typ som om att den vände sig eller nått :P

Eller så kan det vara bubblor haha!

I vecka 17 så kände jag pet och någon buff med npgra dagars mellanrum. I vecka 18 buffar minst en gång om dagen. Nu i vecka 19 känner jag bebis tydligt flera gånger om dagen :) Har moderkakan i bakvägg!
Svar på tråden BF MAJ 2020