Berätta för kollegor.
Jag var/är i en liknande situation. Började jobba i juni (var dessutom sjukskriven pga graviditetssymtom precis innan semestern) och platsen jag är på har varit instabil ett par år med många som slutat eller varit sjukskrivna. Så det kändes ganska olägligt att vara gravid, kan jag ju säga. Även om jag själv är jätteglad! Visste inte hur kollegorna skulle ta det.
Jag pratade med chefen (som tog det bra!) och pratade också om nån lösning när jag försvinner i februari. För några dagar sen berättade jag för arbetslaget - och jag har bara hört positiva saker från dem faktiskt. Hittills inte märkt nånting som kan tyda på att de pratar om det bakom ryggen (och jag brukar märka sånt).
För mig kändes det bäst att vara ärlig och berätta så att de kan förbereda sig på förändringen. Plus förstå när jag har vårdtider. Plus, att det börjar synas nu i v 16.
Kanske kan det kännas bra både för dig och kollegor att du har berättat? Jag tycker det är jobbigt att dölja och tycker det känns bättre att de vet. Jag tönker att det kanske är bättre att de får veta det från mig än att gissa det när det syns mer. Men OM du vill hålla det för dig själv, så gör det. Du måste inte berätta! Det är helt vad du vill att de ska veta.