• Velouria

    Jämställdhet och feminism

    Saxar här ur en artikel:

    "Det är många som säger att de är för jämställdhet, men som inte kallar sig feminister. Vad beror det på?

    ? Det är väl för att man inte riktigt har förstått vad det är. När det här dyker upp så gäspar man nästan lite. Det handlar om okunskap. Naturligtvis omfamnar inte alla samma politiska ideologi, men grundidén i feminism är svår att inte omfamna om man står för jämställdhet. Har man sagt att man är för jämställdhet så är man redan på kroken i det feministiska projektet så att säga."

    www.metro.se/nyheter/genusvetaren-det-har-ar-feminism-qfkQE2Ixh

    Anser ni att hon har rätt eller fel? Två år gammal men känns fortfarande aktuellt.


    Integrerbart DNA
  • Svar på tråden Jämställdhet och feminism
  • Praktisk58

    Feminister sysslar mest med skitdetaljer som skyltar på toalettdörrar, men sviker fullständingt sina systrar som är förtryckta av islam.

    Antalet svenskar som inte själva får bestämma vem dom ska ha sex med ökar, men det är viktigare med feministisk snöplogning.

  • Anonym (...)

    Ett gott exempel är Wallström som bjuder in diktaturen Irans utrikesminister och accepterar att han inte tar hennes hand för att hon är kvinna.

  • Velouria

    Okej, men min undran är densamma som i den saxade artikeln; kan man vara för jämställdhet men inte kalla sig feminist och är det så att de som gör det är okunniga?


    Integrerbart DNA
  • Praktisk58
    Velouria skrev 2019-08-24 08:47:49 följande:

    Okej, men min undran är densamma som i den saxade artikeln; kan man vara för jämställdhet men inte kalla sig feminist och är det så att de som gör det är okunniga?


    Eller kan det vara så att det är vår feministiska regering som är okunnig ?

    Själv är jag en gammal bakåtsträvare som tycker att sverige var bättre på den tiden då gruppvåldtäkter, sprängningar, hedersmord och väpnade angrepp mot polisstationer var något som bara hände I utlandet.

    Men klart att en stadsfest I Linköping blir lite mer färgrik och exotisk om vi får lite terrorhot. Jag menar, vad är ett litet fyrverkeri jämfört med ett sprängt bostadsområde.
  • Velouria
    Praktisk58 skrev 2019-08-24 09:19:42 följande:

    Eller kan det vara så att det är vår feministiska regering som är okunnig ?

    Själv är jag en gammal bakåtsträvare som tycker att sverige var bättre på den tiden då gruppvåldtäkter, sprängningar, hedersmord och väpnade angrepp mot polisstationer var något som bara hände I utlandet.

    Men klart att en stadsfest I Linköping blir lite mer färgrik och exotisk om vi får lite terrorhot. Jag menar, vad är ett litet fyrverkeri jämfört med ett sprängt bostadsområde.


    Vi är nog i ett sidospår här...
    Integrerbart DNA
  • Praktisk58
    Velouria skrev 2019-08-24 09:31:21 följande:

    Vi är nog i ett sidospår här...


    ... för det kan ju inte vara så att feministerna gör så att ingen vil kalla sig feminist.

    Men, varför heter det feminist och inte maskulist om det ska vara jämnställt ?
  • jerome2
    Velouria skrev 2019-08-24 02:49:08 följande:

    "Det är många som säger att de är för jämställdhet, men som inte kallar sig feminister. Vad beror det på?


    Därför att Sverige har pseudo-feminism. Det är inte alla kvinnor man står upp för, det har man visat gång efter annan. Blir en kvinnlig artist tafsad på blir det stora rubriker och debatter, medan en gruppvåldtagen okänd kvinna får en fotnot som bäst. Riktiga feminister hade stått upp för alla kvinnor.

    Det har istället förvandlats till någon narcissistisk vänsterrörelse som bedriver manshat.

    Jag är man och varje dag får jag läsa något nytt om vad som är mitt fel. Jag kommer aldrig någonsin att stödja en rörelse som avskyr mig. Då plockar jag hellre russinen ur kakan och väljer jämställdhet.
  • FDFMGA
    jerome2 skrev 2019-08-24 09:58:11 följande:
    Därför att Sverige har pseudo-feminism. Det är inte alla kvinnor man står upp för, det har man visat gång efter annan. Blir en kvinnlig artist tafsad på blir det stora rubriker och debatter, medan en gruppvåldtagen okänd kvinna får en fotnot som bäst. Riktiga feminister hade stått upp för alla kvinnor.

    Det har istället förvandlats till någon narcissistisk vänsterrörelse som bedriver manshat.

    Jag är man och varje dag får jag läsa något nytt om vad som är mitt fel. Jag kommer aldrig någonsin att stödja en rörelse som avskyr mig. Då plockar jag hellre russinen ur kakan och väljer jämställdhet.
    Jag är också man - och dessutom vuxen.

    Till skillnad från dig upplever jag mig inte vara kränkt av feminismen eller feminister. Jag begär helelr inte att feminismen eller feminister ska agera ställföreträdande mamma/mammor som duttar med mig och skapar en agenda där de bildligt talat gör mig till ett barn genom att ta över mina strider.

    Feminism är väl för övrigt ett paraply under vilket en mängd disparata åsikter ryms - men som man och pappa är jag tacksam för feminismens inflytande - utan det tror jag inte att det hade varit lika självklart för mig att ta ut halva föräldraledigheten när barnen var små och att vara en för barnen lika närvarande och delaktig förälder som deras mamma.
  • jerome2
    FDFMGA skrev 2019-08-24 10:36:19 följande:
    Till skillnad från dig upplever jag mig inte vara kränkt av feminismen eller feminister. Jag begär helelr inte att feminismen eller feminister ska agera ställföreträdande mamma/mammor som duttar med mig och skapar en agenda där de bildligt talat gör mig till ett barn genom att ta över mina strider.
    Vet inte riktigt var du får det ifrån.
    FDFMGA skrev 2019-08-24 10:36:19 följande:
    Feminism är väl för övrigt ett paraply under vilket en mängd disparata åsikter ryms
    Det är lite det som är mitt problem. Jag har svårt att erkänna mig som feminist om jag måste acceptera allt annat som ligger under det där paraplyet. Det låter som att du liksom jag anammar jämställdhet. Vackert så, men kallar du dig feminist? Tilltalar alla "disparata åsikter" dig?
  • CarinaL26

    I sak har hon rätt. Men feminismen har fått så många avarter att jag kan förstå de som inte vill kalla sig feminister idag.

Svar på tråden Jämställdhet och feminism