• Velouria

Jämställdhet och feminism

Saxar här ur en artikel:

"Det är många som säger att de är för jämställdhet, men som inte kallar sig feminister. Vad beror det på?

? Det är väl för att man inte riktigt har förstått vad det är. När det här dyker upp så gäspar man nästan lite. Det handlar om okunskap. Naturligtvis omfamnar inte alla samma politiska ideologi, men grundidén i feminism är svår att inte omfamna om man står för jämställdhet. Har man sagt att man är för jämställdhet så är man redan på kroken i det feministiska projektet så att säga."

www.metro.se/nyheter/genusvetaren-det-har-ar-feminism-qfkQE2Ixh

Anser ni att hon har rätt eller fel? Två år gammal men känns fortfarande aktuellt.

Integrerbart DNA
  • Svar på tråden Jämställdhet och feminism
  • Anonym (Hmmm...)
    Praktisk58 skrev 2019-08-24 05:30:04 följande:

Feminister sysslar mest med skitdetaljer som skyltar på toalettdörrar, men sviker fullständingt sina systrar som är förtryckta av islam.

Antalet svenskar som inte själva får bestämma vem dom ska ha sex med ökar, men det är viktigare med feministisk snöplogning.

Tja, jag är feminist och skiter fullständigt i skyltar på toaletter men är väldigt upprörd över hederskulturen. F.ö anser jag att moskéer inte borde tillåtas förbjuda kvinnor att be med män.
  • KlantSmurfen
    KlantSmurfen skrev 2019-08-24 16:50:31 följande: #19
    Fundera gärna på vad du ville säga med detta"
    KlantSmurfen skrev 2019-08-24 11:53:34 följande: #13
    [...]Du slapp gå ut i skogen och hugga ved så du kunde koka/steka mat (som är 50%+ egenproducerat) på vedspisen, du slapp hugga lite extra så du kunde stå vid en vattentunna och handtvätta ungarnas kläder. Barnadödligheten har också blivit väldigt låg så du behöver inte föda 6 barn om du vill ha 3 barn. Om du då också har ett lågt behov av dyra prylar eller lågt behov av att satsa mer på karriär så är det inte så svårt att prioritera barnen.[...]
    om det inte kopplar med den enkla förklaringen är det ingen mening att försöka.
    det kopplar tydligen inte med de ledtrådarna...

Industrialisation - Wikipedia
    en.wikipedia.org/wiki/Industrialisation
    HumanProgress - The Most Important Graph in the World

mig1.jpg
    [...]

Haidt's experience mirrors my own. When giving talks about the benefits of free markets, audiences in Europe and America invariably note the supposedly finite nature of growth and express worry about the environmental state of the planet. Why? In Haidt's view, capitalist prosperity changes human conscience. In pre-industrial societies, people care about survival. "As societies get wealthier, life generally gets safer, not just due to reductions in disease, starvation, and vulnerability to natural disasters, but also due to reductions in political brutalization. People get rights."

This more prosperous generation, then, starts caring about such things as women's rights, animal rights, gay rights, human rights, and environmental degradation. "They start expecting more out of life than their parents did." All that is fine, of course, so long as the pampered youth in the West and newly empowered youth in the Far East remember that roughly 800 million people in the world, many of them in Africa, still live in absolute poverty and experience the kinds of existential challenges that only free markets can solve. Denying dirt-poor people access to cheap fossil fuel energy, for example, can mean a death sentence to a newborn child on life support in an electric-powered incubator in rural Africa.

[...]
    humanprogress.org/article.php

• KlantSmurfen
    FDFMGA skrev 2019-08-26 09:01:14 följande: #30
    Du borde försöka skapa en metod där det tydligare framgår vad som är citat och vad som är dina egna funderingar och kommentarer, tycker jag.

Nåväl - den inställning vi har och hade till hur man ska vara som föräldrar var och är säkert påverkad av en mängd faktorer som vår egen uppväxt, vår syn på vad som är viktigt i livet för barn och föräldrar - så indirekt påverkat av feminismen i mitt fall, trots att jag är och var ointresserad av feminsitisk teoribildning.

Jag anser att feminismen har haft stort inflytande på hur vi lever och tänker i Sverige, hur vi ser på män och kvinnor, samspelet dem emellan och hur många av oss ser på barn som individer.

För övrigt tycks ju även många antifeminister ständigt betona feminismens betydelse men då som något negativt som hindrar män och kvinnor, pojkar och flickor att bli harmoniska utifrån de biologiska behov de har genom att tvinga dem att anpassa sig till företeelser som ligger utanför deras biologiska ramar.

Och som jag skrev i ett tidigare inlägg - jag är mer intresserad av antifeminismen än feminismen. Antifeminismen och då i synnerhet den extrema särartsvarianten är enligt min uppfattning lika central för högerpopulismen som t ex förnekelse av att människans påverkan på klimatet är ett reellt hot.
    "Du borde försöka skapa en metod där det tydligare framgår vad som är citat och vad som är dina egna funderingar och kommentarer, tycker jag."
    Blir det bra så här:
    DETTA ÄR ETT CITAT MED NÅGON ANNANS FUNDERINGAR OCH KOMMENTARER

Genusvetaren: Det här är feminism

I en mening, vad är feminism?

- Det är rörelsen för jämlikhet mellan könen, säger Lena Gemzöe, docent i genusvetenskap på Stockholms universitet och författare av boken "Feminism".
    "Jag anser att feminismen har haft stort inflytande på hur vi lever och tänker i Sverige, hur vi ser på män och kvinnor, samspelet dem emellan..."
    Det bidrar också till en del polarisering tack vara all skit vänsterfeminismen drar med sig. Nästan allt ska vara 50/50, lönegapet beror på förtryck, tjatet om patriarkatet (en konspirationsteori), "mäns våld mot kvinnor" enligt radikalfeministiska våldsteorin som regeringen anammat bygger på en massa lögner, "toxic masculinity", mansplaining, genusflum.

"...och hur många av oss ser på barn som individer."
    det kanske stämmer på dig men de flesta övriga ser dem som individer ändå.

För övrigt tycks ju även många antifeminister ständigt betona feminismens betydelse...
    Genus"vetenskap" bygger på socialkonstruktivism, ur ett genus"vetenskapligt" och genus"pedagogiskt" perspektiv existerar inte biologi.
    Hur är det med den feministiska myten om antipluggkultur?

• FDFMGA
    KlantSmurfen skrev 2019-08-26 12:16:09 följande:
    "Du borde försöka skapa en metod där det tydligare framgår vad som är citat och vad som är dina egna funderingar och kommentarer, tycker jag."
    Blir det bra så här:
    DETTA ÄR ETT CITAT MED NÅGON ANNANS FUNDERINGAR OCH KOMMENTARER

Genusvetaren: Det här är feminism

I en mening, vad är feminism?

- Det är rörelsen för jämlikhet mellan könen, säger Lena Gemzöe, docent i genusvetenskap på Stockholms universitet och författare av boken "Feminism".
    "Jag anser att feminismen har haft stort inflytande på hur vi lever och tänker i Sverige, hur vi ser på män och kvinnor, samspelet dem emellan..."
    Det bidrar också till en del polarisering tack vara all skit vänsterfeminismen drar med sig. Nästan allt ska vara 50/50, lönegapet beror på förtryck, tjatet om patriarkatet (en konspirationsteori), "mäns våld mot kvinnor" enligt radikalfeministiska våldsteorin som regeringen anammat bygger på en massa lögner, "toxic masculinity", mansplaining, genusflum.

"...och hur många av oss ser på barn som individer."
    det kanske stämmer på dig men de flesta övriga ser dem som individer ändå.

För övrigt tycks ju även många antifeminister ständigt betona feminismens betydelse...
    Genus"vetenskap" bygger på socialkonstruktivism, ur ett genus"vetenskapligt" och genus"pedagogiskt" perspektiv existerar inte biologi.
    Hur är det med den feministiska myten om antipluggkultur?
    Nja, jag upplever att du har vissa svårigheter med att skilja mellan eget tyckande och andras samt att göra det tydligt vad som är vad. Exempelvis citerar du dig själv i inlägg 32 - medan din avsikt förmodligen inte var att föra en monologSkrattande

Visst, förstår jag att du menar att det är den tekniska utvecklingen - elelr som du skriver mäns och några kvinnors uppfinningar som möjliggjort det sätt vi lever idag i Sverige, precis detsamma gäller i Japan, Saudiarabien och i Andorra.

Det var därför jag påpekade att det finns lika många finurliga manicker i andra länder som i Sverige, så en teknisk utveckling är i sig inte orsaken till att vi kanske är världens mest jämställda land. Jag kanske bättre når fram om jag påpekar att du kanske ska se till mjukvaran i stället för till hårdvaran och med mjukvara menar jag de idéer och värderingar som vuxit fram i SverigeGlad
  • Bananböjaren

Nja, feminismen arbetar främst för kvinnofrågor, den är inte genusneutral. Så att dra paralleller mellan feminism och jämstäldhet är ganska korkat. '

Feminismen är främst vad man skulle kunna kalla för könskommunism. Där kvinnan är proletariatet och mannen bourgeois. Man strävar efter lika lön för båda grupperingarna trots att insatsen kan vara olika.

Det är inte att jämföra med jämställdhet som strävar efter en rättvis lön baserad på insatsen. Lika lön för lika arbete, motsatsen till kvotering.

• KlantSmurfen
    FDFMGA skrev 2019-08-26 12:29:26 följande: #34
    Nja, jag upplever att du har vissa svårigheter med att skilja mellan eget tyckande och andras samt att göra det tydligt vad som är vad. Exempelvis citerar du dig själv i inlägg 32 - medan din avsikt förmodligen inte var att föra en monologSkrattande

Visst, förstår jag att du menar att det är den tekniska utvecklingen - elelr som du skriver mäns och några kvinnors uppfinningar som möjliggjort det sätt vi lever idag i Sverige, precis detsamma gäller i Japan, Saudiarabien och i Andorra.

Det var därför jag påpekade att det finns lika många finurliga manicker i andra länder som i Sverige, så en teknisk utveckling är i sig inte orsaken till att vi kanske är världens mest jämställda land. Jag kanske bättre når fram om jag påpekar att du kanske ska se till mjukvaran i stället för till hårdvaran och med mjukvara menar jag de idéer och värderingar som vuxit fram i SverigeGlad
    Demokrati, sekularisering, individualism, humanism kan ju orsaka vissa kulturskillnader. Är tack vare feminism?

"Jag kanske bättre når fram om jag påpekar att du kanske ska se till mjukvaran i stället för till hårdvaran och med mjukvara menar jag de idéer och värderingar som vuxit fram i Sverige"
    Nja, det kanske är dumt att du påpekar det när du själv inte förstår "mjukvaran" och hur den vuxit fram.

• KlantSmurfen
    Bananböjaren skrev 2019-08-26 12:30:15 följande: #35

Nja, feminismen arbetar främst för kvinnofrågor, den är inte genusneutral. Så att dra paralleller mellan feminism och jämstäldhet är ganska korkat. '

Feminismen är främst vad man skulle kunna kalla för könskommunism. Där kvinnan är proletariatet och mannen bourgeois. Man strävar efter lika lön för båda grupperingarna trots att insatsen kan vara olika.

Det är inte att jämföra med jämställdhet som strävar efter en rättvis lön baserad på insatsen. Lika lön för lika arbete, motsatsen till kvotering.

kvinnofrågor ger mer pengar.
  • HSOF

Jag är självklart för ett jämställt samhälle. Där alla ska ha frihet att göra vad de själva drömmer om. Men kallar mig absolut inte feminist! Detta då feminismen i framförallt Sverige men även i övriga västvärlden har blivit kidnappad av radikalvänstern. Femismen har gått från att vara en kamp för samma möjligheter för kvinnor och män till en propagandamaskin för tokigheter som genus, hbtq mfl bokstäver jag inte känner till och en hetsjakt på vita män. Allt detta är radikala vänsterideer som är rent farliga för vår civilation. Sånt som man för några år sedan skrattade åt har idag fått ta plats hos våra styrande karriärspolitiker.

• Anonym (Sant)
    HSOF skrev 2019-08-26 20:33:57 följande:

Jag är självklart för ett jämställt samhälle. Där alla ska ha frihet att göra vad de själva drömmer om. Men kallar mig absolut inte feminist! Detta då feminismen i framförallt Sverige men även i övriga västvärlden har blivit kidnappad av radikalvänstern. Femismen har gått från att vara en kamp för samma möjligheter för kvinnor och män till en propagandamaskin för tokigheter som genus, hbtq mfl bokstäver jag inte känner till och en hetsjakt på vita män. Allt detta är radikala vänsterideer som är rent farliga för vår civilation. Sånt som man för några år sedan skrattade åt har idag fått ta plats hos våra styrande karriärspolitiker.

Helt riktigt, kan bara hålla med.
  • HSOF
    Anonym (Sant) skrev 2019-08-26 23:29:08 följande:

Helt riktigt, kan bara hålla med.

Tror inte du är så ensam om det ;)
Svar på tråden Jämställdhet och feminism