• mollyoshea

    Vagn, bärsele, bärsjal?

    Blivande förstagångsförälder här, behöver input från er veteraner. Hur mycket har ni använt vagn, bärsele respektive bärsjal? Vad är mest värt att investera i? Är det lika bra att köpa både sele och sjal eller riskerar man bara att något ligger oanvänt då?

    Jag har hund och tänker därför att jag definitivt kommer behöva antingen sele eller sjal till dagliga promenader, känns som att det skulle vara bökigt att alltid gå med hund och barnvagn. Till en början var jag inne på att satsa mer på att bära, och kanske rentav skippa vagn i början... har nog tänkt om gällande det, men är ändå nyfiken på hur ni andra gjort och vad ni använt mest i början!

  • Svar på tråden Vagn, bärsele, bärsjal?
  • Sisisisi

    Jag använde sjal mest första halvåret, både utomhus och inne. Hade tänkt skippa vagn, men det blev en ändå, det var skönt att ha. Sen hade jag en ergonomisk bärsele, en manduca, som användes flitigt under många år, så skönt att kunna böra barnet på ryggen när det var lite äldre.

    Så jag har haft användning av både vagn, sjal och sele. Hade fått en babybjörn och den hade jag däremot ingen användning för.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Jemp

    Vi har använt vagn och sele ungefär lika mycket, särskilt till första barnet.

    Av bärdonen är selen (manduca) mest använd även till nr2. Gillade ringsjal och trikå när hon var liten. Testat vävd sjal också men väljer oftast bort den av pga tid/enkelhet.

    När det gäller sele; köp en ergonomisk! Barnet ska sitta med kurvad rygg, ha stöd hela vägen mellan knävecken och knäna lite högre än rumpan. Skönare för bebis och mer avlastande för dig som bär. De går också att använda på ryggen när barnet blir äldre. Kan rekommendera Facebookgruppen bärsjalar. Tula, ergobaby och fidella är några av dem som har selar som kan användas från nyfödd utan extra inlägg.

  • BuoBä

    Mitt tips är att låna det du är osäker på (eller köpa begagnat) och prova vad som funkar för er. Vissa barn hatar vagn, andra hatar bärsele/sjal. Det kan också ändra sig över tid.

    Efter förlossningen hade jag verkligen noll rygg- och magmuskler så jag hade inte klarat att bära i sele/sjal längre sträckor, och det var skönt att kunna lasta vagnen med skötväska mm. Senare var det väldigt praktiskt att langa upp barnet på ryggen, både för att kunna tex städa eller ta en snabb tur till affären.

  • IceKitten

    Låna absolut i början om du har möjligheten. Jag har vagn, sjal och sele. Bebisen avskyr allt förutom selen så det är ganska många bortkastade tusenlappar som står hemma just nu... -_-

    Jag gillar och bära, smidigt att slippa vagnen, men jag har även alltid varit väldigt stark i mag- och ryggmuskler. Är man inte det så blir det nog ganska snabbt för tungt att gå runt och bära på bebisen i timlånga promenader...

    Det hänger alltså både på dig och på bebisen, men mest på bebisen. Ingen orkar eller vill släpa runt på en panikgråtandes bebis i vagnen...

  • BurningDiamond

    Lite beroende på vad du gör med hunden...

    I "mina" hundrastgårdar har de flesta spädbarnsföräldrar vagn med sig.
    Just rastgårdar är ju lite speciella, det är jättebra för hunden att få springa av sig ordentligt, speciellt med en liten en som behöver i princip all tid och energi från er vuxna. samtidigt finns det många olika hundar som beter sig olika, och tyvärr så händer det att hundar hoppar. Barnet är mer skyddad i vagnen om en över-exalterad fyrfoting vill pussas, än om barnet är i sele/sjal.

    En annan sak att fundera på är, hur smidigt kan man plocka hundbajs med bebisen i sele/sjal? Eller pilla ut den halvätna kebaben som hunden lyckats ta? Jag har ingen aning, men finns det inte risk att bebisen trillar ut när man står dubbelvikt, eller hunden tar tillfället i akt att ha pusskalas (utgår då från min hund som helst av allt vill ha ett eget litet människo-barn att leka med, pussa på och gosa)?

  • 2barnsmorsan

    Jag använde vagn absolut mest och sen bärsele väldigt mycket också. Sjal funkade aldrig för oss.

    Jag hade rekommenderat inköp av en bra vagn med mycket förvaringsutrymme först och främst.

    Om du har möjlighet att låna sjal och bärsele så kan du pröva dig fram så är ju det det bästa.

  • Jemp
    BurningDiamond skrev 2019-08-24 15:07:47 följande:

    Lite beroende på vad du gör med hunden...

    I "mina" hundrastgårdar har de flesta spädbarnsföräldrar vagn med sig.

    Just rastgårdar är ju lite speciella, det är jättebra för hunden att få springa av sig ordentligt, speciellt med en liten en som behöver i princip all tid och energi från er vuxna. samtidigt finns det många olika hundar som beter sig olika, och tyvärr så händer det att hundar hoppar. Barnet är mer skyddad i vagnen om en över-exalterad fyrfoting vill pussas, än om barnet är i sele/sjal.

    En annan sak att fundera på är, hur smidigt kan man plocka hundbajs med bebisen i sele/sjal? Eller pilla ut den halvätna kebaben som hunden lyckats ta? Jag har ingen aning, men finns det inte risk att bebisen trillar ut när man står dubbelvikt, eller hunden tar tillfället i akt att ha pusskalas (utgår då från min hund som helst av allt vill ha ett eget litet människo-barn att leka med, pussa på och gosa)?


    Nej inte ramlar barnet ur! Däremot kan vissa protestera om man böjer sig dubbel snarare än sätter sig på huk.

    Själv skulle jag nog hellre ha barnet i sele än vagn med stora hoppiga hundar. Sen är vi ju många hundägare som sällan är i rastgårdar.
  • asdfgh

    Barn 1:
    Trikåsjal till 7-8 mån. Skulle behövt ha en stadigare sjal från ca 5-6 mån
    Vagn från 6-7 mån

    Barn 2:
    Trikåsjal 1-2 mån
    Vävd sjal till 4-5 mån och sporadiskt efter det
    Sele (Ergo Orginal) från 4 mån till 10 mån
    Sele (Tula Toddler) från 10 mån till när vi nu slutade bära. Bar sporadiskt korta sträckor/när barnet var supertrött/ledset upp till 5 år men inte med någon regelbundenhet från 2-3 år.

    Vi upplevde inget behov av vagn till barn 2. Med sjal/sele kan man följa med äldre syskon (eller hundar) över stock och sten utan att behöva trassla med en vagn.

  • Bunny on speed

    Jag hade sjal, men använde bara ett fåtal gånger för att den var så jobbig knyta tyckte jag. Köpte sedan en k'tan, typ färdigknuten. Fungerade bra till liten bebis, men avlastar inte.

    Har en sele, Tula free to grow, som används rätt mycket och avlastar otroligt bra. Dock avskyr barnet om jag sätter mig eller böjer mig med den på.

    Vagnen används massor. Vi har gått ut flera gånger per dag, och promenader görs med vagn (blir bebisen otröstlig har han fått komma upp i sele).


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Rödtjärnens Anna

    Jag gillade vagnen eftersom min son sov ute i vagnen på dagarna, dessutom kunde han sova där om vi besökte släkt och vänner utan att vi behövde fixa sovplats.

    Vi har ingen hund men är en väldigt aktiv familj som spenderar tid i skogen flera dagar i veckan, så vi hade även en babybjörn-sele. Vi tyckte den var sådär så så snart vår kille kunde sitta skaffade vi en bärstol och den används idag då han passerat 2 år. Både jag som är 165 cm och pappan som är 190 tycker att bärstolen är bäst att bära. Kan tänka den fungerar bra för hundägare då jag sett flera jägare med hund i byn där vi bor använda bärstol.

    Vagnarna står numera och samlar damm, de har knappt används sedan sonen började gå. Men gånger då vi tex är i stan och går i affärer är det skönt att kunna ha sonen i vagnen.

  • Guldbarb

    Första ungen vägrade allt. Andra ungen går ibland att ha i vagn. Sele och sjal ratas. Helst ska han bäras utan hjälpmedel, på en nåder kan höftkudde accepteras. Hade gärna burit med sjal. Alla ungar är olika och de har mycket egen vilja

  • mollyoshea
    BurningDiamond skrev 2019-08-24 15:07:47 följande:

    Lite beroende på vad du gör med hunden...

    I "mina" hundrastgårdar har de flesta spädbarnsföräldrar vagn med sig.

    Just rastgårdar är ju lite speciella, det är jättebra för hunden att få springa av sig ordentligt, speciellt med en liten en som behöver i princip all tid och energi från er vuxna. samtidigt finns det många olika hundar som beter sig olika, och tyvärr så händer det att hundar hoppar. Barnet är mer skyddad i vagnen om en över-exalterad fyrfoting vill pussas, än om barnet är i sele/sjal.

    En annan sak att fundera på är, hur smidigt kan man plocka hundbajs med bebisen i sele/sjal? Eller pilla ut den halvätna kebaben som hunden lyckats ta? Jag har ingen aning, men finns det inte risk att bebisen trillar ut när man står dubbelvikt, eller hunden tar tillfället i akt att ha pusskalas (utgår då från min hund som helst av allt vill ha ett eget litet människo-barn att leka med, pussa på och gosa)?


    Sjukt bra input, vet inte riktigt svaret själv ännu När man plockar hundbajs gissar jag att man typ får böja på knäna snarare än att böja sig så mycket framåt(?), men jag vet faktiskt inte! Bra tanke med hundrastgården. Nu har jag redan landat i att jag kommer behöva en vagn också, men ditt inlägg gjorde mig än mer övertygad
  • Celinn

    Det jag använder mest är nog min långa kortsjal ???? och vagn , sele var jga inte helt överens med förren jag hitta en begagnad beco.. haft nytta av vagn ringsjal och min älskade långa vävda kortsjal som fungerar till både treåringen och 10månaders nu. ???? Men beror nog lite på hur man bor med, men inomhus är ju sjalarna bra mkt mer praktiskt, även när man ska bort och inte orkar med vagnen så den får stanna hemma oftast men väldigt bra när man handlar ????

Svar på tråden Vagn, bärsele, bärsjal?