• Re9

    Lönebidrag 25 % rätt utbetalt?

    Jag har anställning på 25 % med lönebidrag sedan 2 månader tillbaka.

    Är osäker på att jag fått rätt utbetald.

    Månadslön vid heltid är 22450 före skatt

    Jobbade 10/6 - 30/6 fick utbetald ca 3800 kr

    Jobbade hela juli utan frånvaro,förutom en dag då jag var ledig. 1/7 - 31/7 sammanlagt 44 timmar alltså fler än juni månad.

    Fick nu utbetald 4100,men tycker det låter lite,då jag jobbat mer i juli.

    Vet ej vad jag har i timmen,då det ej står. Hur mycket skatt de tar är jag även osäker på! Någon som kan hjälpa mig?

  • Svar på tråden Lönebidrag 25 % rätt utbetalt?
  • Anotherone

    Om du har månadslön så har det ingen betydelse hur många timmar du har arbetat. Då får du ju samma månadslön varje månad oavsett hur många arbetsdagar som infaller respektive månad. Men enklast är nog att du tar kontakt med ditt lönekontor.

  • Re9

    Fast jag har 2 utbetalningar som inte är samma? Så tycker det är konstigt.

  • Re9

    Fast jag har 2 utbetalningar som inte är samma? Så tycker det är konstigt.

  • Re9

    Fast jag har 2 utbetalningar som inte är samma? Så tycker det är konstigt.

  • Ruter

    Låter rimligt. Heltids lön 22450kr. Du har jobbat 25% dvs 25 %av 22450.

    Dvs 22450 x 0.25 = 5612kr. Sen skatt på det. Nu vet jag inte din skattetabellmen säg att de dragit 30%skatt så blir det

    5621x0.7 = 3928kr

    så låter inte orimligt med 4100kr

  • Anotherone
    Re9 skrev 2019-08-24 12:50:17 följande:

    Fast jag har 2 utbetalningar som inte är samma? Så tycker det är konstigt.


    De kan inte bli samma. I juni har du bara varit anställd 10-30 juni. Inte hela månaden.

    I juli har du varit anställd hela månaden men haft en frånvaro som kan ha reglerats.

    Det jag menar är att om man har en månadslön på tex 20000kr så har man samma lön i maj som i juni, även om maj har 31 dagar och juni har 30.

    Har du inte fått någon lönespecifikation?

    Börja med att begära att få den.
  • Re9

    Ok. Jag har fått något papper från förra månaden. Blev inte klokare av den. Men ska se när jag får den nya vad där står.

    Så antar att de inte räknar timmar då? Borde bli samma i september då.

  • Ruter
    Re9 skrev 2019-08-24 13:05:35 följande:

    Ok. Jag har fått något papper från förra månaden. Blev inte klokare av den. Men ska se när jag får den nya vad där står.

    Så antar att de inte räknar timmar då? Borde bli samma i september då.


    Vet du om du är anställd på timmar eller hur det är? Indirekt räknar man ju alltid timmar. Är du anställd på månadslön så omfattar ju en heltid ett antal timmar. Vet inte vad heltidsmått är inom där du jobbar men säg att det är 160h i månaden. D0 ska du jobba 160h i månaden för att gå hela lönen. Om du då jobbar 25% ska du med andra ord jobba 25% av tiden också dvs 160h x o.25 = 40h i månaden. För det får du då 25% av lönen. Så är du anställd med månadslön ska du varje månad jobba 25% av heltidstimmarna för att få 25%av heltidslönen.

    Eftersom du inte jobbade hela månaden i juni får du mindre lön då. Nu i augusti fick du troligtvis 25% av lönen ev avdrag för den dagen du var ledig. I september borde du därmed få samma ungefär samma som du fick nu i augusti om du jobbar hela månaden.
  • Anotherone
    Ruter skrev 2019-08-24 13:20:27 följande:

    Vet du om du är anställd på timmar eller hur det är? Indirekt räknar man ju alltid timmar. Är du anställd på månadslön så omfattar ju en heltid ett antal timmar. Vet inte vad heltidsmått är inom där du jobbar men säg att det är 160h i månaden. D0 ska du jobba 160h i månaden för att gå hela lönen. Om du då jobbar 25% ska du med andra ord jobba 25% av tiden också dvs 160h x o.25 = 40h i månaden. För det får du då 25% av lönen. Så är du anställd med månadslön ska du varje månad jobba 25% av heltidstimmarna för att få 25%av heltidslönen.

    Eftersom du inte jobbade hela månaden i juni får du mindre lön då. Nu i augusti fick du troligtvis 25% av lönen ev avdrag för den dagen du var ledig. I september borde du därmed få samma ungefär samma som du fick nu i augusti om du jobbar hela månaden.


    Där måste jag tyvärr rätta dig. Det beror helt på vilket kollektivavtal man jobbar under. Jag jobbar heltid vilket innebär x ett visst antal timmar i veckan som mitt schema omfattar. Men vissa månader är längre och har fler arbetsdagar. Andra är kortare eller så infaller jul, midsommar eller någon annan helg som gör att jag kanske jobbar 172h i maj och 156h i juni. Oavsett detta så har jag samma månadslön.

    Sen finns det som du skriver andra avtal som säger att du ska fullgöra 160h för en heltid. Men att skriva att det är så för alla är fel.

    Ts gör bäst i att kontakta sin löne-eller personalavdelning för att få 100% rätt info.
  • Ruter
    Anotherone skrev 2019-08-24 14:47:40 följande:

    Där måste jag tyvärr rätta dig. Det beror helt på vilket kollektivavtal man jobbar under. Jag jobbar heltid vilket innebär x ett visst antal timmar i veckan som mitt schema omfattar. Men vissa månader är längre och har fler arbetsdagar. Andra är kortare eller så infaller jul, midsommar eller någon annan helg som gör att jag kanske jobbar 172h i maj och 156h i juni. Oavsett detta så har jag samma månadslön.

    Sen finns det som du skriver andra avtal som säger att du ska fullgöra 160h för en heltid. Men att skriva att det är så för alla är fel.

    Ts gör bäst i att kontakta sin löne-eller personalavdelning för att få 100% rätt info.


    Fast om du läser vad jag skrev så skrev jag att det beror på vårt man arbetar och hur det ser ut på hennes arbetsplats vet jag inte så att jag därmed tog ett exempel för att visa hur man räknar. Det beror på alldeles vart du jobbar. Får jag jobbar är heltid 136 timmar i månaden oavsett om det är jul eller inte. Vi får inget avdrag för att de inträffar röda dagar..
  • Anotherone
    Ruter skrev 2019-08-24 14:52:20 följande:

    Fast om du läser vad jag skrev så skrev jag att det beror på vårt man arbetar och hur det ser ut på hennes arbetsplats vet jag inte så att jag därmed tog ett exempel för att visa hur man räknar. Det beror på alldeles vart du jobbar. Får jag jobbar är heltid 136 timmar i månaden oavsett om det är jul eller inte. Vi får inget avdrag för att de inträffar röda dagar..


    Som sagt, det är olika.
Svar på tråden Lönebidrag 25 % rätt utbetalt?