• Anonym (Lina)

Vad kan jag begära av min man egentligen?

Tvekade mellan att lägga tråden här eller i relationsproblem men valde den här genren även fast det största problemet är mellan mig och maken.

Känner bara för att lufta lite ångest jag har och hoppas på att ni inte dömer mig för hårt.

Lever ihop med min man och våra två små barn och varannan vecka så har mannens tonåring bott här. Sen i våras så har det dock ändrats till att hans barn har bott hos oss på heltid.

Låt gå för det men har inte fått nån förklaring till varför barnet inte längre bor hos mamman och min man lämnar ingen förklaring till varför han inte begär en krona i underhåll av mamman även fast hon tjänar mer än vad jag och pappan gör tillsammans. Iallafall att han ställer krav på att mamman får swisha fickpengar till tonåringen som begär oss om pengar dagligen.

Nu tycker ni säkert att jag gnäller men det börjar irritera mig något oerhört eftersom min man jobbar långa dagar och har lämnat mig med i princip allt ansvar för hus, barn och ALLT! På det så hade det provocerat mig mindre ifall tonåringen som precis är fyllda 17 kunde hjälpa till hemma men detta vägrar denne göra och min man tycker att ett barn inte ska behöva anstränga sig hemma.

På det så känner jag dessutom att våra barn far väldigt illa utav det här för deras tid med pappa har i princip stulits helt utav hans tidigare barn. Nu går han ut mycket på helgerna vilket jag stör ihjäl mig på och som vi bråkar väldigt mycket om men dessutom så lovar han sitt stora barn evenemang de helger som han är hemma.

Nu så har han lämnat hemmet efter ett bråk vi hade igår och jag har gråtit floder hela natten och morgonen och jag vet inte hur jag ska göra.

Jag har ställt som krav att om vi ska få det här att funka så får han sluta festa, vi ska gå i terapi, ska hans tonåring bo här på heltid så ska denne hjälpa till, han måste begära underhåll och han måste börja dela sin tid med våra små barn för han kan inte bara prioritera ett barn.

Han påstår att jag är sjuk i huvudet som ens kan begära nåt av det här och att jag är den värsta o elakaste människan som finns på ett ungefär.

Så snälla hjälp mig. Vad ska jag göra?

Är i stort behov av råd för jag går sönder här.

Hälsningar från en knäckt och deppad morsa. :(

• Svar på tråden Vad kan jag begära av min man egentligen?
  • Anonym (tänk)

Hur många av dessa problemen fanns där innan bonusen flyttade in på heltid, utan att ni tog tag i det?
    Har mannen alltid tagit ansvar för hemmet, även innan era gemensamma barn? Tog han ansvar för de gemensamma barnen innan bonusens permanenta inflytt?
    Har bonusen hjälpt till i hemmet tidigare?

Jag säger inte att du inte har en poäng i dina klagomål, jag menar bara att bonusens nya boende verkar vara droppen som fick bägaren att rinna över, och att det blir orättvist att "explodera" med allt detta som ev. funnits i åratal just nu. Var du t. ex. oK med att ta allt ansvar för hemmet för fem år sedan och inte pratat med mannen om förändring i arbetsfördelningen under hela den tiden så tycker jag faktiskt att du får ligga som du bäddat.

• sextiotalist

Har du möjlighet att åka iväg några dagar, med eller utan de gemensamma. Dels för att han måste själv ta hand om sitt äldsta barn (Och de gemensamma om de är kvar) och du får andas och få distans.

• Ess
    Anonym (Lina) skrev 2019-08-25 15:11:03 följande:
    Kan man göra så?

Att ta det lugnt och sansat efter bråket vi hade igår blir svårt.
    Pappan som är ansvarig har ju stuckit, då får den andra föräldern rycka in. Vill han ha sitt barn på umgänge så kan han inte bara sticka som en barnunge.

Förvandla din ilska till is, va iskall och konstatera att du funderat på framtiden och att ha som nu kommer du inte köpa längre. Sen drar du de förändringar du vill ha igenom och säger åt honom att tänka på saken och återkomma till dig. Vill han inte förändra något så kan han fundera på hur han ser på umgänget med era gemensamma barn, boende osv.
  • Ess
    Anonym (Lina) skrev 2019-08-25 15:19:10 följande:
    Tar hand och tar hand. Är jag hemma en helg med mina barn och han är bortrest så är det oftast som så att tonåringen har en massa vänner över. Det är att ha alla energier runt sig hela tiden som stör mig.
    Ska han resa bort så är det mamman som får ta barn med kompisar hos sig, annars får han stanna hemma och ta hand om dem själv.
    Annars får du säga nej till kompisar och hon får sticka hem till dem istället.
  • molly50
    Anonym (Lina) skrev 2019-08-25 12:32:51 följande:

Tvekade mellan att lägga tråden här eller i relationsproblem men valde den här genren även fast det största problemet är mellan mig och maken.

Känner bara för att lufta lite ångest jag har och hoppas på att ni inte dömer mig för hårt.

Lever ihop med min man och våra två små barn och varannan vecka så har mannens tonåring bott här. Sen i våras så har det dock ändrats till att hans barn har bott hos oss på heltid.

Låt gå för det men har inte fått nån förklaring till varför barnet inte längre bor hos mamman och min man lämnar ingen förklaring till varför han inte begär en krona i underhåll av mamman även fast hon tjänar mer än vad jag och pappan gör tillsammans. Iallafall att han ställer krav på att mamman får swisha fickpengar till tonåringen som begär oss om pengar dagligen.

Nu tycker ni säkert att jag gnäller men det börjar irritera mig något oerhört eftersom min man jobbar långa dagar och har lämnat mig med i princip allt ansvar för hus, barn och ALLT! På det så hade det provocerat mig mindre ifall tonåringen som precis är fyllda 17 kunde hjälpa till hemma men detta vägrar denne göra och min man tycker att ett barn inte ska behöva anstränga sig hemma.

På det så känner jag dessutom att våra barn far väldigt illa utav det här för deras tid med pappa har i princip stulits helt utav hans tidigare barn. Nu går han ut mycket på helgerna vilket jag stör ihjäl mig på och som vi bråkar väldigt mycket om men dessutom så lovar han sitt stora barn evenemang de helger som han är hemma.

Nu så har han lämnat hemmet efter ett bråk vi hade igår och jag har gråtit floder hela natten och morgonen och jag vet inte hur jag ska göra.

Jag har ställt som krav att om vi ska få det här att funka så får han sluta festa, vi ska gå i terapi, ska hans tonåring bo här på heltid så ska denne hjälpa till, han måste begära underhåll och han måste börja dela sin tid med våra små barn för han kan inte bara prioritera ett barn.

Han påstår att jag är sjuk i huvudet som ens kan begära nåt av det här och att jag är den värsta o elakaste människan som finns på ett ungefär.

Så snälla hjälp mig. Vad ska jag göra?

Är i stort behov av råd för jag går sönder här.

Hälsningar från en knäckt och deppad morsa. :(

Jag undrar varför du överhuvudtaget vill stanna i dte här förhållandet?
    Han behandlar dig inte bra och du mår bara dåligt.
    Dina barn kommer att märka av det om du inte gör något snart. Barn är inte dumma.
    Och du vill väl inte att dina barn ska lära sig att det är så en kvinna ska behandlas,som han behandlar dig nu?
  • Avenia

Det är så många fel i denna situation.

Du förväntas fixa allt för din mans son. Det är inte rimligt. Dins pengar ska INTE gå dit. De pengarna kan du sätta på sparkonto åt dina barn.

Hans son ska försörjas av HANS och mammans pengar.

Din tid ska dina barn få. Tonåringen ska INTE utgöra någon börda för dig pga att din man jobbar mycket. Han försöker för att se hur mycket han kan köra med dig. Sätt ner foten!

• Anonym (Lina)
    Anonym (Lämna) skrev 2019-08-25 15:13:33 följande:

Varför vill du stanna i det här förhållandet? han behandlar dig som skräp försöker manipulerar dig, kallar dig sjuk i huvudet, din ekonomi har drabbats, du mår dåligt hela tiden.

Varför i all världen vill du stanna kvar i det förhållandet, låt han ha era barn varannan vecka och sitt barn på heltid, med det ansvaret för både hushåll och ekonomi kommer han finna att han inte kommer ha vare sig tid eller råd att gå ut och han kan inte lämpa över allt ansvar på dig, du slipper kallas dum i huvudet och må dåligt och du slipper städa efter han och hans barn osv

Var går din gräns för hur mycket du klarar? När kommer era gemensamma barn se sin mamma krascha.

Sluta gråta för honom, gråt för dig själv sen tar du tag i situationen och gör något åt den. Först kommer han svära och skylla allt på dig och kalla dig en massa saker sen kommer han lova att han ska ändra sig och sen tillbaka till att anklaga dig för allt som är fel men stå på dig, lämna för din skull och dina barn skull, kanske detta kommer leda till att han blir en bättre pappa åt era barn men du kan inte fortsätta att må så här.

Vilket bra inlägg du kom med och vad kan jag sätta emot egentligen?

Jag har lugnat ner mig lite sen jag först skrev inlägget så nu kan jag väl se lite nyktert på det.

Han är expert på att smula sönder mina bra argument till att jag låter helt korkad och att jag hittar på saker och det är väl där hans fula egenskap kommer. Han är en besserwisser och han vinner argumentationer genom att få mig att tröttas ut och få mig att tro att hela min verklighet är falsk. Gaslighting tror jag det rätta ordet är.

Sedan så kanske det lät lite som att jag gör precis allt hemma och där får jag förtydliga mig lite. Han är absolut inte lat utan han älskar att laga goda middagar och att greja på tomten och i huset men skillnaden är att han väljer vad han ska göra. Han gör sig väldigt populär för sin omgivning genom att vara hjälpsam och ställa upp på allt. Jag har däremot inga valmöjligheter och även fast jag älskar att vara med mina barn så kan jag ändå känna att jag vill att de ska få vara mer med sin pappa så jag kan göra annat.

Var min gräns går vet jag inte men jag har iallafall ställt ett ultimatum nu och vågar kanske fullfölja det även fast han väljer att fortsätta i samma spår. Har annars försökt lovat mig själv att inte hota med separation i affekt för det blir bara så destruktivt men jag tror att nu är jag redo att sätta hårt mot hårt.
  • Anonym (Lina)
    hon mot strömmen skrev 2019-08-25 15:32:36 följande:

Med tanke på att han dricker varje dag så är frågan om han är helt nykter nästa morgon utan baksmälla eller dylikt?

Skulle det hända något och han visar sig inte vara helt nykter så kommer det bli sura konsekvenser efteråt. Inte bara för honom utan alla inblandade.

Din man har alkoholproblem och det kommer eskalera om du inte gör något konkret åt detta.

Han kör aldrig onykter och känner han att han är i gränslandet så har han en alkoholmätare.

Han är den skötsamma alkoholisten skulle jag kalla det. Inte för att jag tycker att det är ett dugg bättre men han ramlar aldrig över så att omgivningen reagerar.
  • FuckGoggleAskMe

Du kan kräva av din man att han tar hand om sitt stora barn 100% och de gemensamma 50%, samt betalar i samma proportioner, dvs 100% för sitt barn. Vill han sponsra mamman genom att inte kräva underhåll, ok, så länge din ekonomi inte drabbas. Om han går ut, ok, om du kan gå ut lika mycket, och han samtidigt kan ta sitt ansvar med barnen.

• Anonym (Lina)
    Anonym (tänk) skrev 2019-08-25 15:56:29 följande:

Hur många av dessa problemen fanns där innan bonusen flyttade in på heltid, utan att ni tog tag i det?

Har mannen alltid tagit ansvar för hemmet, även innan era gemensamma barn? Tog han ansvar för de gemensamma barnen innan bonusens permanenta inflytt?

Har bonusen hjälpt till i hemmet tidigare?

Jag säger inte att du inte har en poäng i dina klagomål, jag menar bara att bonusens nya boende verkar vara droppen som fick bägaren att rinna över, och att det blir orättvist att "explodera" med allt detta som ev. funnits i åratal just nu. Var du t. ex. oK med att ta allt ansvar för hemmet för fem år sedan och inte pratat med mannen om förändring i arbetsfördelningen under hela den tiden så tycker jag faktiskt att du får ligga som du bäddat.

Problemen fanns då med men då kunde jag få lite andrum i en vecka och hur hårt det än låter så är det så. Åkte de iväg på sina saker en helg så kunde jag åtminstone se till att vi fick lite tid med de små den motsatta helgen. Nu är det lite som att han tar henne helt och hållet förutom när något roligare dyker upp som grabbhäng eller andra egointressen som han har för sig.

Jag har inte glatt stått och gjort allt tidigare men problemen eskalerade lite när våra gemensamma barn kom.

Jag har inte varit en gestapo hemma som har krävt storverk men när hela jorden rämnade över att jag bad någon duka bordet eller plocka ur diskmaskinen så har jag väl tidigare tröttnat och låtit honom springa efter och städa undan efter sitt barn. Vi hade bara varannan vecka då och då skulle hans barn få vila upp sig tyckte han.

Så att be om hjälp kommer inte från tomma intet men nu när det är på heltid så är det mycket mer irriterande och svårare att alltid hålla tyst.
Svar på tråden Vad kan jag begära av min man egentligen?