• Sun 25 Aug 2019 21:11
    857 visningar
    5 svar
    5
    857

    3 åring som fortfarande slår oss

    Är det normalt att en 3 åring fortfarande slår sina föräldrar?

    Jag känner mig totalt misslyckad ibland som förälder.

    Innan sonen blev 2 år började han slåss när han fick utbrott, o som han inte ville.. läste om olika tips och det vi har gjort när han slåss är att lugnt men bestämt förklara att man inte får slåss och att det är fel osv. Sonen kunde ju då inte prata..så att slå förstod vi var hans sätt att uttrycka känslor på.

    Nu är han precis 3 år fyllda. Jag försöker vara en lyhörd förälder. Försöker se till att hindra utbrott innan det sker. Ibland går det ej.

    Idag när han blev arg på mig ,och jag försökte lugnt prata med han, flippade han ut av trötthet och värmen. Han började slå mot mig offentligt.

    Det jag gjorde var att parera och bestämt skälla på honom och säga att jag får ont.

    När han lugnar ner sig så pratar vi som vanligt om att man aldrig får slåss osv osv.

    Men detta har alltså inte gett något resultat.. eller när slutar barn slåss? Det är bara mot oss föräldrar.

    Har provat att parera och säga till bestämt, låtsas bli väldigt ledsen. Provat att avlägsna mig lite grann pga "får ont"

    Varje gång kommer han o ger en kram eftetår och säger förlåt. Men det blir liksom som en vana.. slåss sen säger förlåt. Som att allt är OK då. Jag pratar som sagt mycket om detta med honom men känner mig misslyclad att han som 3åring med förmåga att prata fortfarande slåss.

    En väninna vars son är 3 år slår aldrig.

    Ett annat barn vi lärt känna som bara är 2 år brukar slå min son ibland när han blir arg. Och min son slår Aldrig tillbaks eller slår andra barn vilket jag är glad övdr iofs. Men blir orolig.

    Tips på att bryta hans beteende när han blir arg.

  • Svar på tråden 3 åring som fortfarande slår oss
  • Sun 25 Aug 2019 21:13
    #1

    Min 3,5 åring har precis kommit in i en (ny) period med att slå oss. Klart att det inte är okej och ska bemötas, men har inte tänkt på det som konstigt/oroväckande.

  • Anonym (Hind)
    Sun 25 Aug 2019 21:16
    #2

    Jag hade fysiskt hållt fast hans armar så att han inte kunde slåss. Han har helt klart gått alldeles för långt och du behöver stoppa det nu.

    Mitt barn är tre och har slagit mot mig någon enstaka gång, men jag markerade tydligt mot det.

  • Sun 25 Aug 2019 21:59
    #3

    Okej. Kanske jag som är för mesig. Läste senast idag tips på 1177 hur man ska bemöta. Och man ska tydligne aldrig hålla fast ett barn typ.

    Har dessutom provat hålla fast armarrna ändå några gånger. Men han blir bara ännu argare..Men kanake värt prova..

  • sextio­talist
    Mon 26 Aug 2019 11:25
    #4
    JohannaSaGo skrev 2019-08-25 21:11:36 följande:

    Är det normalt att en 3 åring fortfarande slår sina föräldrar?

    Jag känner mig totalt misslyckad ibland som förälder.

    Innan sonen blev 2 år började han slåss när han fick utbrott, o som han inte ville.. läste om olika tips och det vi har gjort när han slåss är att lugnt men bestämt förklara att man inte får slåss och att det är fel osv. Sonen kunde ju då inte prata..så att slå förstod vi var hans sätt att uttrycka känslor på.

    Nu är han precis 3 år fyllda. Jag försöker vara en lyhörd förälder. Försöker se till att hindra utbrott innan det sker. Ibland går det ej.

    Idag när han blev arg på mig ,och jag försökte lugnt prata med han, flippade han ut av trötthet och värmen. Han började slå mot mig offentligt.

    Det jag gjorde var att parera och bestämt skälla på honom och säga att jag får ont.

    När han lugnar ner sig så pratar vi som vanligt om att man aldrig får slåss osv osv.

    Men detta har alltså inte gett något resultat.. eller när slutar barn slåss? Det är bara mot oss föräldrar.

    Har provat att parera och säga till bestämt, låtsas bli väldigt ledsen. Provat att avlägsna mig lite grann pga "får ont"

    Varje gång kommer han o ger en kram eftetår och säger förlåt. Men det blir liksom som en vana.. slåss sen säger förlåt. Som att allt är OK då. Jag pratar som sagt mycket om detta med honom men känner mig misslyclad att han som 3åring med förmåga att prata fortfarande slåss.

    En väninna vars son är 3 år slår aldrig.

    Ett annat barn vi lärt känna som bara är 2 år brukar slå min son ibland när han blir arg. Och min son slår Aldrig tillbaks eller slår andra barn vilket jag är glad övdr iofs. Men blir orolig.

    Tips på att bryta hans beteende när han blir arg.


    Nu slogs inte vår son så mycket, men han kunde bitas, blev han riktigt arg, så bet han, och han slutade inte med detta förrän han var fyra ungefär. Självklart så parerade vi, markerade, men ett barn i den åldern som är riktigt argt, har inte lätt för att stoppa impulserna.
    Så mitt tips är att parera, fånga upp händerna och de kommer bli tvärarga. Det går ofta inte att bryta ett beteende när barnet är riktigt argt. Utan man får låta det gå över, och självklart får man hålla i sitt barn för att hindra att det skadar sig själv eller andra.
  • Anonym (What)
    Mon 26 Aug 2019 11:44
    #5

    Men på riktigt, han är ju nyss bara tre år?? Så konstigt är det väl inte att han slåss, som vissa här verkar tycka.

    En treåring är ju så liten! Klart de inte lärt sig allt än. Vad förväntar ni er??

    Jag har världens goaste sexåring som ibland måttar slag när han blir upprörd, han vet man inte får slåss men händer enstaka ggr ändå (hemma). Han är fullt normal och älskar oss mest i världen, men det är mycket känslor som styr utan huvudet...

Svar på tråden 3 åring som fortfarande slår oss