• Tue 27 Aug 2019 11:31
    1870 visningar
    9 svar
    9
    1870

    Låna pengar

    Jag är i desperat behov av pengar denna månad. Så desperat att jag börjar överväga att ta ett lån. Men jag är rädd för att hamna i en lyxfälla, men ser inte någon annan utväg. Socialbidrag skulle inte täcka allt och jag vet inte hur lång tid det tar för dem att fatta ett beslut. Ska dit imon. A kassa har jag karensdagar på (51 dagar) och jag skulle få ut mindre därifrån än från socialbidraget.

    Just nu söker jag jobb och när jag får jobb är ju osäkert. Har ett på "gång" men man vet ju aldrig om man får det. Är inför sista steget av rekryteringsprocessen. Sökt mycket jobb inom den utbildning jag nyligen blev klar med men är nu så desperat att jag söker alla möjliga timanställningar.

    Jag spenderar inte mycket men det som tynger min ekonomi är abonnemang jag var dum att skaffa som jag inte kan säga upp än. Sen kommer jag att behöva bensinpengar för att ta mig till arbetsintervjuer och när jag väl får ett jobb.

    Hur korkat är det att ta ett lån på 15.000? Var är bäst att låna ifrån i så fall? Jag har inga betalningsanmärkningar eller nån skuld hos kronofogden.

    Jag får sån ångest och panik när jag tänker på pengar och snart måste hyra och allt betalas. Jag vet inte vad jag ska göra men med 15.000 hade jag klarat mig en månad och lite till beroende på hur mycket som kommer gå åt till bensin.

    Min familj kan inte hjälpa mig ekonomiskt.

  • Svar på tråden Låna pengar
  • Tue 27 Aug 2019 11:50
    #1

    Pantbanken?
    Din nuvarande bank?

  • Tue 27 Aug 2019 11:55
    #2

    Du har inte något som du kan sälja istället??

  • Tue 27 Aug 2019 11:56
    #3

    Eftersom du inte har någon fast inkomst så kommer du att få rätt skaplig ränta, inte säkert att en "vanlig" bank kommer vilja låna ut pengar till dig.

  • Tue 27 Aug 2019 14:18
    #4

    Vanlig bank är uteslutet de har höga krav så jag skulle inte bli beviljad något lån. Har inte så mycket av värde att sälja mer än bilen å den kommer jag behöva. Det är nog dumt att ta ett sånt lån. Blir ju bara ännu en extra kostnad sen.

  • Anonym (12345­)
    Thu 26 Sep 2019 19:11
    #7

    Vad är det du behöver pengarna till?
    Det måste ju vara mer än abonnemang som gör att du inte har pengar sparat?

    Bensin till arbetsintervjuer, finns det inga kommunala färdmedel där du bor?

  • Wed 27 Nov 2019 01:24
    #8

    Måste varna dig för att ta högkostnadskrediter. Sedan sms lån och snabblån introducerades 2006 har fler och fler ansökt om betalningsföreläggande hos kronofogden. Det är enkelt att hamna i en negativ skuldspiral som är svår att ta sig ur. Det är troligtvis därför också som regeringen valde att försöka strama åt den här delen av lånemarknaden med räntetak och kostnadstak. Rekommenderar dig att läsa mer om högkostnadskrediter på www.svenskasmslan.com/guider/hogkostnadskredit-rantetak-och-kostnadstak och verkligen avväga om du ska teckna en sådan.

  • Wed 27 Nov 2019 06:16
    #9

    Ska du låna 15K kronor bara för att kunna betala hyra, mat mm?

  • Anonym (Henke­)
    Sat 25 Jan 2020 10:56
    #9

    Jag tycker att det finns [url=?www.svenskasmslan.com/?]bäst jämförelse av högkostnadskrediter på denna sida[/url]

Svar på tråden Låna pengar