• Anonym (viktskattning)

    Fler viktskattningar, hur säkert?

    Jag har nu varit på två TUL. Ett i v 33 och ett i v 37. Enligt dessa skattningar så följer bebisen sin kurva. Alltså har det inte varit något konstigt "hopp" varken upp eller ner.


    Kan man lita mer på skattningen då eller är det fortfarande lite osäkert? 


    Jag vet att det kan skilja rätt mkt från en viktskattning och sedan den verkligen födelsevikten, men finns det något som säger att den är mer trolig nu när jag gjort fler skattningar än en.


    Har en vecka kvar till födsel så tänker att det kanske inte hinner hända jättemkt på den veckan. Max ett par hundra gram?

  • Svar på tråden Fler viktskattningar, hur säkert?
  • Anonym (**)

    Är det viktigt, att veta i förväg vad bebisen kommer att väga?

  • Anonym (viktskattning)
    Anonym (**) skrev 2019-08-27 16:38:16 följande:

    Är det viktigt, att veta i förväg vad bebisen kommer att väga?


    Ja eftersom de säger att den ska bli liten... så ja det känns viktigt. Speciellt eftersom jag ska snittas också och andning mm har betydelse om bebisen är liten. Bra att kunna förbereda sig lite mentalt...
  • Anonym (viktskattning)
    Anonym (**) skrev 2019-08-27 16:38:16 följande:

    Är det viktigt, att veta i förväg vad bebisen kommer att väga?


    Ja eftersom de säger att den ska bli liten... så ja det känns viktigt. Speciellt eftersom jag ska snittas också och andning mm har betydelse om bebisen är liten. Bra att kunna förbereda sig lite mentalt...


     


    De hade ju aldrig skickat mig på viktskattning om det inte fanns nån betydelse eller?!?!

  • Anonym (**)
    Anonym (viktskattning) skrev 2019-08-27 16:41:44 följande:
    Ja eftersom de säger att den ska bli liten... så ja det känns viktigt. Speciellt eftersom jag ska snittas också och andning mm har betydelse om bebisen är liten. Bra att kunna förbereda sig lite mentalt...
    Men det är väl läkaren som ska utföra snittet? Och läkaren har väl koll på vikten?
  • Anonym (**)
    Anonym (viktskattning) skrev 2019-08-27 16:42:04 följande:

    Ja eftersom de säger att den ska bli liten... så ja det känns viktigt. Speciellt eftersom jag ska snittas också och andning mm har betydelse om bebisen är liten. Bra att kunna förbereda sig lite mentalt...


     


    De hade ju aldrig skickat mig på viktskattning om det inte fanns nån betydelse eller?!?!


    Stod ingenting om varför i din trådstart, inget om att barnet är lite, bara att det följer sin kurva.
  • Anonym (viktskattning)
    Anonym (**) skrev 2019-08-27 16:50:44 följande:
    Stod ingenting om varför i din trådstart, inget om att barnet är lite, bara att det följer sin kurva.

    Ok. Kanske togs för givet att barnet var antingen stort eller litet eftersom jag har varit på två TUL...


    Jag tyckte inte det var ett måste att berätta allt egentligen eftersom det inte var frågan. Jag frågade hur mer sannolikt det var att det stämde efter fler TUL än efter endast ett...

Svar på tråden Fler viktskattningar, hur säkert?