• Anonym (Hjälp)

    Legal arvinge? Hjälp!

    Idag fick min mamma hämta ut ett rekommenderat brev från en begravningsbyrå.

    I det låg ett dokument som skrev att X avlidit och att hon var legal arvinge. Enligt tolkat testamente får min mamma inget (står i brevet) och att den avlides fd sambos barn ska ärva allt.

    Man önskar nu att hon signerar och godkänner testamentet.

    För det första vet vi inte vem X är? Kan ha en svag aning men är en gissning. Hur tar man reda på vem han var? Vi gissar på att det är ett syskon till min mammas pappa som dock sägs ha adopterats bort då hon var väldigt ung när hon fick honom.?

    Ska man bara godkänna? Eller begära att se testamentet? Vad gör man?

  • Svar på tråden Legal arvinge? Hjälp!
  • Tecum

    Naturligtvis ska ni både begära att se testamente och bouppteckning och dessutom ta kontakt med arvingarna. Inte för att få någon del av arvet, det är borttestamenterat, utan för att få ta del av en hittills okänd släktings historia. Det är er rätt att få veta och intressant för era efterlevanden.

  • Drottningen1970

    Det finns närstående i sorg till denna person. Som förutom sorgen ska rodda med allt praktiskt, juridiskt med dödsboet. Finns ingen anledning att lägga sten på börda för dessa personer genom att börja krångla. Skriv på och underlätta för familjen i sorg. Om ni därefter önskar kontakta dem för att få veta mer om denna okända släkting så må det bara hänt. Men krångla INTE med det juridiska om ni har hjärta och moral.

  • Åsa

    Förmodligen finns ingen anledning att inte skriva på men först och främst måste ni begära att få uppgifterna det gäller. Att skriva på vad det vara månde in blanco är idioti.

  • Anonym (Hjälp)

    Begära uppgifter från begravningsbyrån?

    Hur tar vi reda på hur vi var släkt?

    Vi har bortlämnade barn, bortadopterade barn, hittebarn på bägge sidor av släkten så det finns mkt vi inte vet.

  • Anonym (Fyll i a...........)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-08-27 18:25:47 följande:

    Begära uppgifter från begravningsbyrån?

    Hur tar vi reda på hur vi var släkt?

    Vi har bortlämnade barn, bortadopterade barn, hittebarn på bägge sidor av släkten så det finns mkt vi inte vet.


    Ring skatteverket och be om ett dödsfallsintyg med släktutredning på den avlidne så får ni mer info om vem hen var och kanske kan räkna ut det vidare. Det borde vara offentligt och inte vara några problem att få men är inte helt hundra. Oavsett så ring och prata med skatteverket som är ansvariga för folkbokföring och berätta mer för er.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-08-27 18:25:47 följande:

    Begära uppgifter från begravningsbyrån?

    Hur tar vi reda på hur vi var släkt?

    Vi har bortlämnade barn, bortadopterade barn, hittebarn på bägge sidor av släkten så det finns mkt vi inte vet.


    Begravningsbyråns jurist kan mycket väl ha gjort en släktutredning redan. Börja med att ringa dit. Någon har väl skrivit under brevet ni fått? Ring denna och be att få kopior på relevanta dokument, om det inte var kopior med.
  • Anonym (A)
    Åsa skrev 2019-08-27 18:08:20 följande:
    Förmodligen finns ingen anledning att inte skriva på men först och främst måste ni begära att få uppgifterna det gäller. Att skriva på vad det vara månde in blanco är idioti.
    Håller med
  • Anonym (kolt)
    Drottningen1970 skrev 2019-08-27 18:05:09 följande:

    Det finns närstående i sorg till denna person. Som förutom sorgen ska rodda med allt praktiskt, juridiskt med dödsboet. Finns ingen anledning att lägga sten på börda för dessa personer genom att börja krångla. Skriv på och underlätta för familjen i sorg. Om ni därefter önskar kontakta dem för att få veta mer om denna okända släkting så må det bara hänt. Men krångla INTE med det juridiska om ni har hjärta och moral.


    Bra skrivet
  • Anonym (säljare)
    Anonym (Hjälp) skrev 2019-08-27 17:37:17 följande:

    Idag fick min mamma hämta ut ett rekommenderat brev från en begravningsbyrå.

    I det låg ett dokument som skrev att X avlidit och att hon var legal arvinge. Enligt tolkat testamente får min mamma inget (står i brevet) och att den avlides fd sambos barn ska ärva allt.

    Man önskar nu att hon signerar och godkänner testamentet.

    För det första vet vi inte vem X är? Kan ha en svag aning men är en gissning. Hur tar man reda på vem han var? Vi gissar på att det är ett syskon till min mammas pappa som dock sägs ha adopterats bort då hon var väldigt ung när hon fick honom.?

    Ska man bara godkänna? Eller begära att se testamentet? Vad gör man?


    Man får dokument om en släkting har gått bort om man är legal arvinge om det som du tror att det är ett syskon till din mammas pappa så har personen inga barn eller är gift. Om personen inte skulle ha skrivit ett testamente till sin fd sambo skulle arvet gått till din mammas pappa men eftersom han inte lever (utgår från det eftersom din mamma fick brevet) så kommer din mamma i sin pappas ställe. Men det är bara barn som har rätt till arv inte syskonbarn  så om begravningsbyrån skickat brevet så är det så att fd sambon fått arvet.

    Samma sak hände min man i våras, en av hans farmors syskon gick bort och hade inga barn, då går arvet till syskon om dom lever annars syskon barn, så det var egentligen min mans pappa som legal arvinge men han lever inte och därför fick min brevet ifrån begravningsbyrån men det stod samma sak, inget arv då släktingen skrivit testamente till förmån för andra personer och välgörenhet, däremot fick min sen arv från liknande släkting på sin mormors sida fast dom var flera syskon barnbarn som fick dela.

    Du kan ringa till begravningsbyrån om du vill dom har alla papper men godkänn  testamentet för det dom skriver gäller ju, dom undanhåller inget för er. 
  • Anonym (Hjälp)

    Företaget som gör bouppteckningen vill inte lämna ut släktutredningen el det som för närvarande finns färdigt?

    Tydligen är min släkting redan begravd?

    Vi ska bland dessa dokument blivit kallade till ngt bouppteckningsmöte men har inte blivit det?

    Den som beställt bouppteckningen är alltså vår avlidna släktings sambos yngsta syskons äldsta son?

    X = vår släkting

    Y = vår släktings sambo

    Y2?Y4 = syskon till sambon

    BB= barn till sambons syskon.

    Nu är det BB som beställt bouppteckning och bestämt allt kring begravningen som redan varit. Han är begravd i ett helt annat län än det han bott i?

    Enligt företaget så stod min morfar som legal halvbror. Så han blev aldrig ?bortadopterad? även om han blev bortlämnad.

    Hur många led neråt sträcker sig testamentet? Det var styrt till y2-y4 men alla är döda.

Svar på tråden Legal arvinge? Hjälp!