• Tue 27 Aug 2019 19:12
    1809 visningar
    15 svar
    15
    1809

    Kronisk svamp och gravid, hjälp!

    Har sedan 3år tillbaka käkat flucanozol mot svamp och detta fungerat bra. Nu är det så att jag blivit gravid och slutade då ta flucanozol och såklart så kom svampen tillbaka redan V6.

    Tog då en kur Canesten som höll svampen borta i ca 1v.

    Vill inte använda Canesten igen eftersom rädd att det ska utvecklas till vestibulit. Borde jag vara rädd för detta? Har såklart inte sex nu när jag har svamp

    Jag behöver nu alla tips jag kan få för att ?bli av med svampen? eftersom den just nu tar över alla glada känslor jag ska känna över att vara gravid.

    Är det någon som lider av samma sak?

    Har testat det mesta: Olivolja,a-fil,Ellen kräm, vagisan osv

  • Svar på tråden Kronisk svamp och gravid, hjälp!
  • Tue 27 Aug 2019 21:45
    #1

    Nu förstår jag att det säkert inte är lika lätt för dig, men för mig med sporadiska svamp besvär upphörde dessa sedan jag slutade äta godis, sötsaker och dricka läsk. Miljön kanske blev surare vad vet jag.

    I ditt fall skulle jag dock prata med din barnmorska eller med gyn för rådgivning.

  • Tue 27 Aug 2019 21:53
    #2

    Hej, kanske ska testa det, dock så äter jag inte direkt mycket sötsaker. Har pratat med gyn och BM men det är typ inget de kan göra nu innan jag når V12.

    Då kanske jag får ta en flukanozol (dock säger alla olika)

  • Tue 27 Aug 2019 22:07
    #3
    Elieli skrev 2019-08-27 21:53:45 följande:

    Hej, kanske ska testa det, dock så äter jag inte direkt mycket sötsaker. Har pratat med gyn och BM men det är typ inget de kan göra nu innan jag når V12.

    Då kanske jag får ta en flukanozol (dock säger alla olika)


    Detta gäller för gravida ang Flukonazol

    janusinfo.se/beslutsstod/janusmedfosterpaverkan/databas/flukonazol.4.4bc1be9b166e94c897060a08.html
  • Tue 27 Aug 2019 22:13
    #4

    Det som jag tyckte hjälpte var att ta mjölksyrebakterier som tillskott för att få balans i mage och tarm och sen att lufta jättemycket. Utan trosor och tighta byxor så mycket som det bara går. Undvika strumpbyxor och tighta jeans och sova naken. Inte så kul kanske men det är det enda som riktigt fungerat för mig. Och inte raka sig.

  • Tue 27 Aug 2019 22:16
    #5
    +1

    Jag har haft besvär med kronisk svamp sedan ca 2011-2012. Födde nyligen mitt första barn. För mig har besvären avtagit något med åren och jag har lärt mig leva med det. Inte minst för att det varit nästan omöjligt och ett himla styr att få komma till sjukvård och få hjälp och flukonazol utskrivet efter att det blev receptpreparat. Känns som jag sprungit på alla mottagningar som finns och ändå aldrig fått någon riktig stöttning, tagit x antal tremånaderskurer men det kommer alltid tillbaka inom 2-3 veckor från avslut. Inga huskurer har funkat.

    Hur som: jag upplevde att besvären avtog ordentligt (till den grad att de var knappt kännbara) lite längre fram i graviditeten, när underlivet var mer genomblött och liksom lite svullet (ursäkta uttrycket). Jag fick infon att enstaka flukonazol går bra men inte lång kur. Jag kände aldrig att jag behövde ta. Tyvärr kom svampen tillbaka ca 1 månad efter förlossning.

    Hoppas på att det blir bättre för dig allt eftersom!

  • Wed 28 Aug 2019 08:44
    #6

    [quote=79860522][quote-nick]Aamon skrev 2019-08-27 22:07:26 följande:[/quote-nick]

    Detta gäller för gravida ang Flukonazol

    janusinfo.se/beslutsstod/janusmedfosterpaverkan/databas/flukonazol.4.4bc1be9b166e94c897060a08.html

    Har läst detta, de rekommenderar inte att man tar? Om man inte ?måste??

  • Wed 28 Aug 2019 09:17
    #7

    Hej!

    Jag har samma problem som dig och har ätit Fluconazol varannan vecka i många år för att hålla svampen på avstånd. Var livrädd för hur det skulle gå under graviditeten men har klarat mig rätt okej så här långt, är halvvägs nu.

    Har fått besked att jag några gånger under graviditeten (typ 2 ggr) kan få ta Fluconazol och ev bli penslad med Gentianaviolett.

    Annars har lösningen varit intimkräm från apoteket varje dag, sluta med trosor även dagtid (många långa kjolar :D ), begränsat med sex och mjölksyragel i underlivet lite då och då.

    Äter inte socker eller så, men har man kronisk svamp så spelar det ju väldigt liten roll. Min erfarenhet är att det viktiga utöver medicin är att bekämpa de där mikroskopiska sprickorna med mjukgörande så att svampen inte får fäste där, så jag lägger allt mitt krut på det nu som gravid...

    Lycka till och hoppas det ska gå bra för dig!

  • Wed 28 Aug 2019 18:29
    #8
    Brommatjej skrev 2019-08-27 22:13:28 följande:

    Det som jag tyckte hjälpte var att ta mjölksyrebakterier som tillskott för att få balans i mage och tarm och sen att lufta jättemycket. Utan trosor och tighta byxor så mycket som det bara går. Undvika strumpbyxor och tighta jeans och sova naken. Inte så kul kanske men det är det enda som riktigt fungerat för mig. Och inte raka sig.


    Något bra tips på mjölksyrebakterier man kan ta som gravid?
  • Wed 28 Aug 2019 18:32
    #11
    Malva20 skrev 2019-08-28 09:17:56 följande:

    Hej!

    Jag har samma problem som dig och har ätit Fluconazol varannan vecka i många år för att hålla svampen på avstånd. Var livrädd för hur det skulle gå under graviditeten men har klarat mig rätt okej så här långt, är halvvägs nu.

    Har fått besked att jag några gånger under graviditeten (typ 2 ggr) kan få ta Fluconazol och ev bli penslad med Gentianaviolett.

    Annars har lösningen varit intimkräm från apoteket varje dag, sluta med trosor även dagtid (många långa kjolar :D ), begränsat med sex och mjölksyragel i underlivet lite då och då.

    Äter inte socker eller så, men har man kronisk svamp så spelar det ju väldigt liten roll. Min erfarenhet är att det viktiga utöver medicin är att bekämpa de där mikroskopiska sprickorna med mjukgörande så att svampen inte får fäste där, så jag lägger allt mitt krut på det nu som gravid...

    Lycka till och hoppas det ska gå bra för dig!


    Tack för tips och kul att din svamp inte kommit under din graviditet! 

    Ska nog lägga mer krut på de mikroskopiska sprickorna hädanefter. 
  • Wed 28 Aug 2019 18:36
    #12
    Linkan92 skrev 2019-08-27 22:16:28 följande:

    Jag har haft besvär med kronisk svamp sedan ca 2011-2012. Födde nyligen mitt första barn. För mig har besvären avtagit något med åren och jag har lärt mig leva med det. Inte minst för att det varit nästan omöjligt och ett himla styr att få komma till sjukvård och få hjälp och flukonazol utskrivet efter att det blev receptpreparat. Känns som jag sprungit på alla mottagningar som finns och ändå aldrig fått någon riktig stöttning, tagit x antal tremånaderskurer men det kommer alltid tillbaka inom 2-3 veckor från avslut. Inga huskurer har funkat.

    Hur som: jag upplevde att besvären avtog ordentligt (till den grad att de var knappt kännbara) lite längre fram i graviditeten, när underlivet var mer genomblött och liksom lite svullet (ursäkta uttrycket). Jag fick infon att enstaka flukonazol går bra men inte lång kur. Jag kände aldrig att jag behövde ta. Tyvärr kom svampen tillbaka ca 1 månad efter förlossning.

    Hoppas på att det blir bättre för dig allt eftersom!


    Tråkigt att höra att det varit sådant problem att få flukanozol för dig. Känner igen mig i det du skriver att man springer runt på alla mottagningar. 
    Det jag tyckt varit värst är liksom att ingen kan hjälpa en bli av med skiten för gott. 

    Utan det är som du säger man ska lära sig leva med det (dvs käka flukanozol för att hålla symtomen borta)

    Okej, då hoppas jag att det blir så även för mig längre fram. Annars får jag fundera på att ta en flukanozol. 
  • Thu 29 Aug 2019 01:56
    #11
    Elieli skrev 2019-08-28 18:36:12 följande:

    Tråkigt att höra att det varit sådant problem att få flukanozol för dig. Känner igen mig i det du skriver att man springer runt på alla mottagningar. 

    Det jag tyckt varit värst är liksom att ingen kan hjälpa en bli av med skiten för gott. 

    Utan det är som du säger man ska lära sig leva med det (dvs käka flukanozol för att hålla symtomen borta)

    Okej, då hoppas jag att det blir så även för mig längre fram. Annars får jag fundera på att ta en flukanozol. 


    Det går visst att bli av med skiten permanent. Tänk logiskt - i vilken miljö trivs de flesta svampar? Jo i sura miljöer. Du har en ph-obalans i kroppen. Och nej, det är inte flum - blodet må vara neutralt men vissa organ i kroppen har olika ph-värden. Har du kanske mjäll också? Nagel- eller fotsvamp? Vita "moln" på naglarna? Allt kommer förvinna inom 2 veckor om du gör detta: dra ner på onödigt socker (särskilt läsk), köp ett rent zinktillskott (inget multivitaminskräp) ta 10mg 2 ggr i veckan före läggdags. Fortsätt i resten av livet eller lägg om din kost så den blir mer basisk och zinkrik.

    Jag började med detta för över 5 år sedan och har inte fått en enda svampinfektion sedan dess.
  • Thu 29 Aug 2019 07:13
    #12
    Elieli skrev 2019-08-28 18:36:12 följande:

    Tråkigt att höra att det varit sådant problem att få flukanozol för dig. Känner igen mig i det du skriver att man springer runt på alla mottagningar. 

    Det jag tyckt varit värst är liksom att ingen kan hjälpa en bli av med skiten för gott. 

    Utan det är som du säger man ska lära sig leva med det (dvs käka flukanozol för att hålla symtomen borta)

    Okej, då hoppas jag att det blir så även för mig längre fram. Annars får jag fundera på att ta en flukanozol. 


    Hoppas du får minskade besvär! I mitt fall har jag lärt mig leva med besvären utan flukonazol. Jag har aldrig blivit erbjuden längre kur än 3 månader, och det har varit besvärligt att få nya kurer utskrivna. Generellt tycker jag kompetensen på området är låg. Jag kom till slut äntligen till vulvamottagningen men då var odlingen tyvärr negativ (vilket jag förstått det kan vara efter långa besvär), det har alltid varit positivt innan.
  • Thu 29 Aug 2019 14:36
    #13

    För mig har det hjälpt att använda lactal balans (flytande som man sprutar in på kvällen) och smörja med vitt vaselin (viktigt enligt min gynekolog att det är på tub). Båda de sakerma motverkar svampvänliga faktorer där lactal balans ger rätt "miljö" och vaselinet är mot sprickorna där svampen gärna får fäste.

    Lactal balans varje dag tills besvären är över och sedan 1-2 gånger i veckan förebyggande.

  • Sat 31 Aug 2019 21:39
    #14
    Elieli skrev 2019-08-28 18:29:25 följande:

    Något bra tips på mjölksyrebakterier man kan ta som gravid?


    Jag körde apotekets egna. De sa att dessa var okej att ta som gravid.
  • Wed 25 Sep 2019 13:06
    #15
    Linkan92 skrev 2019-08-29 07:13:08 följande:
    Hoppas du får minskade besvär! I mitt fall har jag lärt mig leva med besvären utan flukonazol. Jag har aldrig blivit erbjuden längre kur än 3 månader, och det har varit besvärligt att få nya kurer utskrivna. Generellt tycker jag kompetensen på området är låg. Jag kom till slut äntligen till vulvamottagningen men då var odlingen tyvärr negativ (vilket jag förstått det kan vara efter långa besvär), det har alltid varit positivt innan.
    Vad tråkigt så ska det inte vara! Jag gick till en privat gyn och sa att enligt FASS kan man få si och så långa doser. Fick då utskrivet 6 månader. 

    Ville i alla fall ge en liten uppdatering. 
    Har varit helt symtomfri från svamp nu ett par dagar efter 13v helvete. Försvann i samma veva som jag åkte på en riktig dunderförkylning och feber. 

    Hoppas bara det inte kommer tillbaka men min BM har sagt att efter v16 kan man ta en flukanozol. 
Svar på tråden Kronisk svamp och gravid, hjälp!