• sylvestris

    Förminskat underliv efter förlossning

    Hej!

    Min sambo födde vaginalt för ca 5 månader sedan och sedan dess är hennes underliv inte detsamma. Jag förstår såklart att det påverkas av en vaginal födsel och att man kan få bristningar och dylikt och det har hon också fått. Allt det var väntat (om än tråkigt).

    MEN!


    Efter någon månad när vi tillsammans började titta lite på hennes underliv så kände vi inte igen det! Jag fotade och visade henne. Hela fittan är förkrympt, de inre blygdläpparna som tidigare var stora, elastiska och fylliga är nu i princip obefintliga och gömmer sig bakom de yttre. Klitoris går knappt att hitta igen. Allt ser bara torrt, skört och förminskat ut och skriker "stoppa inte in nåt i mig!". Det ser ut som en 80 årings underliv. Vi har såklart inte lyckats ha sex än. 

    Jag förstår att det inte är min kropp och att JAG inte ska gnälla men vi har inte haft sex på åtminstone 6-7 månader och jag sörjer vårt förlorade sexliv oerhört. Jag älskar min kvinna men börjar få mörka tankar om att vi aldrig kommer kunna ha samlag igen, det kommer knäcka mig :( Det påverkar såklart även mig, även om det inte är min kropp.

    Man har ju hört att fittan blir stor och slapp efter förlossning men den har verkligen krympt något oehört! Kan detta bero på hormonförändringar (lågt östrogen) i och med amning och kommer den i sådant fall återfå sitt "friska" utseende när hon slutar amma och får tillbaks mensen?

    Någon annan som varit med om detta? Alla hennes väninnor fattar inte vad hon menar och har tydligen själva aldrig varit med om detta och jag har aldrig hört om någon som drabbats av detta heller.

    Skulle vara skönt med någon som har egen erfarenhet!

     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-08-28 22:21
    Hon ville också se hur det såg ut, därför fotade jag. Det handlade på inget sätt om att få henne att må dåligt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-08-29 06:25
    OBS!!!! Läs hela tråden och läs ordagrant vad jag skrivit. Tolka inte in några gömda budskap eller några fördomar om mig. Svara på min fråga. TACK!
  • Svar på tråden Förminskat underliv efter förlossning
  • Anonym (Hopsydd)

    Mitt underliv ändrades väldigt mycket efter första barnet. Jagsprack mycket och de sydde ihop taight så Jag läkte "fel".

    Sen sprack det hopsydda upp efter varje barn.

    Har hon ont ännu så borde hon gå till mödravården och få hjälp.

    Erat sexliv är viktigt både för dig och henne.

    Peppa henne och säg inget nedlåtande om hennes förändring.

  • sylvestris

    Ja tyvärr har de också sytt henne för tight så det går inte att ha sex av den anledningen heller. Men hon ska få komma till ett bäckenbotten team när hon slutat amma (tydligen vill de inte göra någon kirurgi innan man slutat amma).

    Krympte det för dig? Är du frisk nu?

  • Anonym (Amning)

    Många kvinnokroppar säger på sitt eget sätt automatiskt nej till sex under amningsperioden. Genom tex att ägglossning och mens uteblir, att hormonnivåerna förändras, slemhinnorna blir väldigt sköra och sårbara och för många kvinnor försvinner även sexlusten.

    Vänta tills hon är klar med amningen och ta det därifrån.

    Och för guds skull att negativt kommentera sin partners könsdelar och ta foton för att verkligen tydligt kunna visa vilken stor försämring som skett.... Är du på riktigt? Hon har burit och från det hålet fött fram ert barn! Inte särskilt konstigt alls om det förändrar utseendet och tror du på fullt allvar att det är trevligt för henne att få det gnuggat i ansiktet hur stor negativ påverkan du tycker det haft på hennes blygdläppars utseende? Vad Tänkte du att du skulle åstadkomma med det påpekandet?

    Få henne att känna sig sexig istället

  • sylvestris

    Var skrev jag att jag att sa något negativt om det? Vi fotade för att titta tillsammans, hon ville också se. 

    Tråden handlade inte om det utan specifikt om den drastiska förminskning som skett och som jag vill ha erfarenheter från er andra om.


    Vad vet ni om förminskning av underliv efter förlossning? Jag pratar alltså inte om förlossningsskador.

  • Anonym (Amning)
    sylvestris skrev 2019-08-28 22:21:03 följande:

    Var skrev jag att jag att sa något negativt om det? Vi fotade för att titta tillsammans, hon ville också se. 

    Tråden handlade inte om det utan specifikt om den drastiska förminskning som skett och som jag vill ha erfarenheter från er andra om.

    Vad vet ni om förminskning av underliv efter förlossning? Jag pratar alltså inte om förlossningsskador.


    Så du såg att det blivit en förändring och utbrast

    Wow! Va snyggt och sexigt ditt underliv har blivit! Du måste kolla!

    Och sen tog ni bilder ?

    I en sådan situation så säger man positiva saker eller ingenting alls. Vad gott menar du att det möjligtvis gör annars? Framförallt att säga att det ser ur som en 80 årings? Sa du det till henne?

    Vaginan kan ändras

    På massa sätt

    Stor och slapp(som du så smickrande uttrycker det) handlar väl sannolikt mer om insidan?

    Din partners har ändrats så här, kanske ändras det igen, kanske kommer det att fortsätta se ut så. Det är knappast något hon kan ändra.

    Sexet brukar komma tillbaka så småningom och är helt orelaterat till blygdläpparnas utseende

    Det enda du kan göra är att vara så stöttande och positiv som möjligt angående förändringarna. Tror du hennes sexdrift och självförtroende mår bra av att du liknar hennes underliv vid en 80årings?
  • Anonym (Anna)

    TS, man kan ha sex utan att penetrera. Ni kan mysa tillsammans ändå och tillfredsställa varandra. 

  • Anonym (Amning)
    sylvestris skrev 2019-08-28 22:21:03 följande:

    Var skrev jag att jag att sa något negativt om det? Vi fotade för att titta tillsammans, hon ville också se. 

    Tråden handlade inte om det utan specifikt om den drastiska förminskning som skett och som jag vill ha erfarenheter från er andra om.

    Vad vet ni om förminskning av underliv efter förlossning? Jag pratar alltså inte om förlossningsskador.


    Och en förminskning är väl knappast så ologisk. Eftersom kroppen jobbar på högvarv för att läka och dra ihop allting där nere efter förlossningen kombinerat med ändrade hormonnivåer.
  • Anonym (Anna)
    sylvestris skrev 2019-08-28 22:21:03 följande:

    Var skrev jag att jag att sa något negativt om det? Vi fotade för att titta tillsammans, hon ville också se. 

    Tråden handlade inte om det utan specifikt om den drastiska förminskning som skett och som jag vill ha erfarenheter från er andra om.


    Vad vet ni om förminskning av underliv efter förlossning? Jag pratar alltså inte om förlossningsskador.


    Du får ju hoppas hon inte läser här...
  • sylvestris

    Snälla människor håll er till min fråga eller svara inte. Era relationstips kan ni spara till en tråd som handlar om det.

    Frågan är alltså om underlivet kan krympa under amning pga hormoner och om någon har erfarenhet av detta.

  • Anonym (Anna)
    sylvestris skrev 2019-08-28 23:10:08 följande:

    Snälla människor håll er till min fråga eller svara inte. Era relationstips kan ni spara till en tråd som handlar om det.

    Frågan är alltså om underlivet kan krympa under amning pga hormoner och om någon har erfarenhet av detta.


    Ja, det kan det ju bevisligen. Du har ju t o m bildbevis.
Svar på tråden Förminskat underliv efter förlossning