Inlägg från: Bananböjaren |Visa alla inlägg
  • Bananböjaren

Vad ställer du dig till kärnkraften

brallison skrev 2019-09-02 11:29:26 följande:
    Solceller behöver inte ha strålande sol hela tiden och vinden - tja, i Sverige är det inte många dagar om året som är helt vindfria.
    Vilka problem för naturen har Tyskland fått av vinkraft?
    Det där är fel, solceller behöver ha direkt sol hela tiden för fungera.
    Under sommarmånaderna när det är ljust ger dom lite energi även när det är mulet, typ 10-15procent av vad dom annars skulle ge. Under vintermånaderna ger dom kanske 0,1-0,2% i "mulet" dagsljus.

Detta vet jag inte för att jag hört det av nån besserwisser utan av erfarenhet eftersom jag ibland brukar extraknäcka med att installera solcellsanläggningar ute i skärgården där det inte finns nått elnät. Det finns dock otroligt många tomtar som gnällt på hur dåligt solceller fungerar och när man åkt dit för att titta så har dom panelerna i skugga 90% av tiden.

Största problemet med solceller är att dom inte fungerar vintertid på svenska breddgrader. Över 80% av årsproduktionen kommer i maj-augusti.

Kraftverkens energiproduktion mäts i nått som kallas för kapacitetsfaktor. Vindkraften i Sverige ligger på en kapacitetsfaktor som varierar mellan 25 och 30 procent på årsbasis. Så nej, det blåser inte hela tiden som du tror. Vind och sol kan inte ersätta kärnkraft.
  • Bananböjaren
    KillBill skrev 2019-08-31 11:50:13 följande:
    Du hänvisar till en lista över kärnkraftsinvesteringar som påbörjades innan alternativ elproduktion såsom vind och solkraft blev billigare att producera än kärnkraft
    Det spelar ingen roll fast sol och vind skulle bli gratis att producera eftersom den aldrig kan täcka mera än max 30-35% av årsproduktionen för det. Solen lyser inte och det blåser inte hela tiden nämligen. Och när det gäller kostnadseffektiv lagring av elenergi så är tekniken minst femtio år borta.

Om du själv är villig att stänga av all ström och inte skriva ett enda inlägg på nätet under dom närmaste femtio åren så kanske det ordnar sig utan kärnkraft dock. Tack för att du förstår, du kan svara på inlägget om femtio år.
  • Bananböjaren
    brallison skrev 2019-09-02 15:04:50 följande:
    www.eon.se/privat/solceller/hur-fungerar-solceller.html Vi precis håller på och utvärderar att installera solceller på vår fastighet (företag), så det ni säger stämmer inte riktigt.
    Istället för att slänga in en länk till EONs säljsnack så kanske du kunde utveckla vad som inte stämmer så kan jag förklara varför du har fel och jag har rätt.
Svar på tråden Vad ställer du dig till kärnkraften