• Anonym (Mormor 2 be)

    När sjukledig?

    Min dotter i v 29-30 nu. Tungt jobb med lyft o 8h på stående fot. När har ni fått sjukledigt, o inte gått tillbaks på jobb mera? Pga tungt jobb. E ju en annan sak om man pga hotande förtidig förlossning får sjukledigt. Hon är så sjuk i rygg ben o fötter varje kväll. Skall till läk nästa vecka nu. Bara undrar hur det är idag.

  • Svar på tråden När sjukledig?
  • CitronTulo

    "Normala" graviditetsbesvär blir man inte sjukskriven för (blir inte godkänt hos FK iaf). Så det beror på vad som menas med att hon är "sjuk" i rygg m.m?
    Hon kan ju kolla om hon kan beviljas Graviditetspenning annars (pga tungt jobb), men jag är dåligt insatt i de reglerna..

  • Anonym (Elin79)

    Har hon ett tungt jobb fysiskt och det inte går att anpassa hennes arbetsuppgifter så kan hon söka gravidpenning den sista tiden, fram till 10 dagar före beräknad förlossning eller något i den stilen. 
    Hon kan skriva ut blanketter från FK som både hon och hennes chef ska fylla i exakt hur hennes arbetssituation ser ut. Vad för moment hon gör, varför de är tunga/svåra/olämpliga, hur många ggr per dag de förekommer och där chefen även ska intyga att man inte vare sig kan anpassa uppgifterna eller omplacera henne. Sen fattar FK beslut.

    Alternativt så kan hon sjukskriva sig. Normalt sett kan man vara sjuk 7 dagar utan läkarintyg. From dag 8 behöver man uppvisa läkarintyg för att få vara fortsatt sjukskriven (om man inte har en regel om förstadagsintyg men det bör hon veta om i så fall). Därmed inte sagt att FK sedan beviljar sjukpenning om hon är sjuk längre än 15 dagar! Försäkringskassan gör sin egna bedömning och de kan mycket väl tycka att de symptom hon beskriver inte alls är grund för sjukpenning. Om det finns en läkare kopplad till hennes MVC där hon går så kanske hon bör träffa honom/henne dels för att få förståelse för sina symptom, dels för att dessa läkare brukar veta hur man ska formulera sig i läkarintyget....

    Sen finns ju även möjligheten att hon själv begär tjänstledigt på den % som hon inte orkar arbeta. Om hon skulle vilja sluta tidigare så kan hon gå ner i tid till 75%?

    Eller börjar ta ut föräldrapenning så tidigt som det går för att slippa jobba sista veckorna av graviditeten.

    Sen är det fysiskt påfrestande att vara gravid. Det är ingen sjukdom men det kan absolut vara tungt. Jag har två barn och senast nu så sov jag väldigt dåligt, kände mig tung och öm i kroppen, fick ichias som strålade ner i ena benet och höften vilket gjorde att jag varken kunde stå vid skrivbordet eller sitta bekvämt längre stunder. Dock har jag "kontorsjobb" och då får man normalt sett inte gravidpenning. Jag hade inte heller lika ont varje dag och jag skulle mått psykiskt dåligt om jag bara suttit hemma så jag bet ihop. Som tur var försvann besvären i samma stund som barnet föddes. Så lite krämpor mot slutet får man nog acceptera.

    Med det sagt så ska din dotter självklart gå till läkaren om hon vill och behöver!! Lycka till!

  • Anonym (Mormor 2 be)

    Tack för utförligt svar.

Svar på tråden När sjukledig?