• Anonym (Ts)

    Kan Letrozol göra det svårare att bli gravid?

    När jag slutade med p-ring för att vi skulle börja försöka få barn så fick jag massa mellanblödningar och när jag kollade upp det upptäcktes PCO. Därför bokades utredning direkt och blodprover togs, men innan spolning skulle göras blev jag gravid. Detta trots mellanblödningar och oregelbunden cykel på omkring 30-45 dagar, vi hade då bara försökt i 3-4 månader. Tyvärr blev det missfall, efteråt fick jag börja med Letrozol för att ägglossningen skulle bli regelbunden. Nu har vi försökt i snart ett år med Letrozol och inget har hänt trots exemplarisk cykel på exakt 28 dagar och VUL som visar en bra äggblåsa och allt annat "rätt" varje gång.

    Förstår så klart att jag griper efter halmstrån nu, men funderar på om det kan vara bättre att försöka utan Letrozol istället. Kan det vara så att cykeln blir för kort av Letrozol så att ägget inte hinner fästa?

    När jag blev gravid sist så stämde inte storleken de såg på VUL alls med när jag hade haft mens och när vi hade fått till det. Läkaren sa då att det oftast beror på att ägget tagit längre tid på sig att fästa än de vanliga 7-12 dagarna, och sa att det var rätt vanligt med upp till en dryg vecka längre. Med mens 14 dagar efter ÄL som jag får nu så skulle ju ägget inte ha hunnit fästa den gången heller... Så jag funderar på om det kan vara så att ens kropp är onormal så att äggen tar längre tid på sig att fästa än vanligt, men anpassar sig till det med längre cykler. Och att man då förstör det hela med Letrozol som "standardiserar" cykeln...

    Långsökt, jag vet... Men tänkte ändå kolla om någon varit med om något liknande? Eller hört nåt och vet vad man kan googla på för att läsa vidare?

  • Svar på tråden Kan Letrozol göra det svårare att bli gravid?
  • Anonym (Nix)

    Läkaren har fullständigt fel. Embryot fäster som tidigast 5 dagar efter äl när det blivit en blastocyst och som senast 7 dagar efter äl. Jag har gjort många IVF.er med blastocyster och frågat läkarna när det fäster och de har alla svarat så. En lutealfas på 14 dagar är högst normal och räcker gott och väl för att embryot ska hinna fästa. Att du hittills inte blivit gravid har alltså andra orsaker.

Svar på tråden Kan Letrozol göra det svårare att bli gravid?